Har köpt en HQ 420 med angivna 2200 m2 kapacitet. Hur ska jag tolka det? Om jag har 2200 m2 gräs, måste då roboten gå 24/7 för att kunna klippa allt?
För mig spelar det ingen roll om den går dag eller natt eller söndagar men jag vill undvika att den går i onödan. Slits den av att gå?
Annan fråga: tråden var avklippt i fredags. Såg ut som ett tvärt klipp. Och klippet var utanför klippområdet (hade lagt en reservslinga för framtida ändringar). Finns det en chans att klipparen går utanför klippområdet, klippa av tråden och återvända till stationen men budskapet: Slingan avbruten

Angående hur mycket den behöver gå så får man helt enkelt testa sig fram. Det är så många parametrar som påverkar så det är omöjligt att säga. Har du 2200m2 gräsmatta så låt den gå 24/7 tills den klippt av allt sen justerar du ner gångtiderna tills du tycker att klippresultatet inte är tillfredsställande. Tänk på att gräsmattan mår bra av att få vila och slippa klippning i 2-3 dagar lite då och då.

Angående brottet på slingan så måste det vara något annat än klipparen som orsakat detta. Vid slingbrott på ytterslingan (ej guide) eller strömavbrott så stannar klipparen direkt och står kvar på stället tills strömmen återkommer eller tills slingan är hel igen.

• Gilla
mg765
  • Laddar…
Att roboten kan klippa av begränsningskabeln kan hända när grejorna är nyinstallerade och kanske tråden inte är riktigt spänd eller ligger lite högt i gräset.
Som sagt, när detta händer är det tvärstopp på klipparen.

Slitage har du ju alltid på grejor som roterar, dock inget som ska ställa till problem.
Knivarna byter du kanske en eller två gånger under klippsäsongen.

Bästa svaret

I manualen finns den här tabellen:
Tabell för en Automower 420 som visar rekommenderade arbetstider per dag och vecka för olika gräsytor.

En stalltips vid val av robotgräsklippare, underdimensionera inte. Som @quick är inne på, gräsmattan mår bra at att vila ett par dagar i veckan. Roboten kommer absolut klara av att gå flera somrar 24/7, det är främst batteriet som kommer ta slut snabbare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.