Byggahus.se
alm82 Andreas La Motte skrev:
Är det en 4kw?
Nibe 1215 4kw har en enfaskompressor med start och driftkondensatorer. Dessa kan vara värt att kolla närmare på.[/QUOTE
alm82 Andreas La Motte skrev:
Är det en 4kw?
Nibe 1215 4kw har en enfaskompressor med start och driftkondensatorer. Dessa kan vara värt att kolla närmare på.
Hej, Det är en 5 kW.
 
Uppdatering:
Igår pratade jag bara i telefon med ett par firmor. Alla toksågade reparation direkt (”ingen idé med en så gammal pump” sa dom). En gav ändå ett pris på 30 000 för att byta kompressor. Fick också nya offerter på Nibe F1226 och S1255. Idag kommer en gubbe ut för att titta på den gamla. Jag återkommer med vad han har att komma med :)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Ok, nu ser det ut såhär. Kompressorn har visst rasat. Byte av den plus filter etc. fick jag ett pris på ca 28 000. Då finns det inga garantier på att något annat inte rasar om typ två veckor (cirukulationspump, elektronik...?).

Lutar just nu åt att uppgradera till en ny modell. Offerterna jag fått hittills:
Thermia Calibra 7 - 79 600 kr
Nibe F1226 - 74 500 kr
Nibe S1255 - 92 500 kr
Priserna är inkl. moms och ROT-avdrag och det är "helt färdigt" jobb i alla offerter.
Någon som har erfarenhet eller åsikt om alternativen? Vi har ett 110m borrhål, gammalt hus på 73 kvadrat (plus halvuppvärmd källare 70m2) från -46 som inte är tilläggsisolerat. Men planer på att isolera nuvarande kallvind för boyta, ca 30-40 kvadrat.

Har även fått ett helt annat förslag, att byta till luft/vatten värmepump. Skulle i så fall hamna på 80 tkr om jag inte minns fel. Jag har dock ingen som helst kunskap kring det.

Vi har en årsförbrukning på ca 14000 kwh. Jag funderar också på hur stor skillnad det är på en ny vp jämfört med den gamla i energiförbrukning. Hur mycket besparing blir det i elförbrukning genom att uppgradera sig?
 
  • Gilla
kebab
  • Laddar…
Byt bara modulen och kontaktorerna och motorskydd, det är halva priset mot för nya pumpar.
 
Jag har en Nibe Fighter 1115 som jag fick samma felmeddelande på för ett år sedan.
I mitt fall gick värmepumpen ett par timmar innan motorskyddet löstes ut.
Kompressorn var utbytt 5 år tidigare, så jag ville undvika att byta ut hela pumpen mot en ny.
Läste all information jag kunde hitta om detta fel på min bergvärmepump på www.varmepumpsforum.com.

Det visade sig att det var en mjukstartenhet som krånglade. Det finns kontaktorer på denna som tröttnar efter några års drift och som gör att motorskyddet löser ut.
Samma typ av mjukstart tycks sitta i Fighter 1215. Kostar drygt två tusen kronor och är enkel att byta själv.
 
  • Gilla
kebab
  • Laddar…
D Dozer Dave skrev:
Jag har en Nibe Fighter 1115 som jag fick samma felmeddelande på för ett år sedan.
I mitt fall gick värmepumpen ett par timmar innan motorskyddet löstes ut.
Kompressorn var utbytt 5 år tidigare, så jag ville undvika att byta ut hela pumpen mot en ny.
Läste all information jag kunde hitta om detta fel på min bergvärmepump på www.varmepumpsforum.com.

Det visade sig att det var en mjukstartenhet som krånglade. Det finns kontaktorer på denna som tröttnar efter några års drift och som gör att motorskyddet löser ut.
Samma typ av mjukstart tycks sitta i Fighter 1215. Kostar drygt två tusen kronor och är enkel att byta själv.
Hej, Jag tror inte jag har någon mjukstart på min. Hittar iaf ingen och har läst någonstans att de började med det vid någon viss årsmodell.
 
  • Gilla
kebab
  • Laddar…
Ja, så kan det kanske vara.
Jag har för mig att min bergvärmepump är ca 15 år gammal.
Enligt manualen för din pump så är mjukstartsrelät nummer 97 på bilden.
Schema över bergvärmepump med numrerade komponenter, mjukstartsrelä markerat som nummer 97.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
de tidiga hade 2 kontaktorer med ett motorskydd emellan sig
 
I min pappersmanual finns inte mjukstarten med, bara 2 kontaktorer med motorskydd mellan, så jag antar att jag har den tidigare..
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
J jagkanspika skrev:
I min pappersmanual finns inte mjukstarten med, bara 2 kontaktorer med motorskydd mellan, så jag antar att jag har den tidigare..
Vad har du för serienr på pumpen ?
 
T
Nu blev jag lite nyfiken, finns då någon anledning att det letas efter en mjukstart som inte finns i din maskin :thinking: ;)

Vissa modeller/årsmodeller fanns det en kapslade mjukstart, men den fanns bara som ett tillval och kostade några tusen extra :thinking:
Hade du haft den så hade den suttit efter motorskyddet där du har en kontaktor idag ;)
 
tänkte mest på att kolla vad en komplett modul kostar.
 
T tobbetk skrev:
Då är det inget bekymmer med pressostaterna iallafall :D

Nej du ska bara behöva aktivera relät för att kontaktorn ska dra :thinking:

Har du tillgång till en multimeter så kan du mäta mellan A1 och A2 på den undre kontaktorn när du aktiverat k1

För att testa om kompressorn "lever" så kan du helt enkelt trycka in delen i mitten på den undre kontaktorn :thinking:
Sorry att jag hoppar in här, men ville fråga bara.
Också på Nibe Fighter 1215 6kw, HP/MS-larm. (Har dock HP/MS 0 i meny 13)
Ska det vara spänning mellan A1 och A2 när k1 är aktiverad? (har bara hjälp-plint på övre kontaktorn)
Jag kan tvångsköra kompressorn om jag trycker in båda kontaktorerna.

Vore väldigt tacksam för vilken hjälp som helst :)
 
T
Hejsan!

Ja om K1 (och/eller K2) ska dras så ska det vara spänning mellan A1 och A2.

Är HP/MS = 0 så är Hp-vakten utlöst eller så är motorskyddet utlöst. :thinking:


F Freethefire skrev:
Sorry att jag hoppar in här, men ville fråga bara.
Också på Nibe Fighter 1215 6kw, HP/MS-larm. (Har dock HP/MS 0 i meny 13)
Ska det vara spänning mellan A1 och A2 när k1 är aktiverad? (har bara hjälp-plint på övre kontaktorn)
Jag kan tvångsköra kompressorn om jag trycker in båda kontaktorerna.

Vore väldigt tacksam för vilken hjälp som helst :)
 
  • Gilla
Freethefire
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Hejsan!

Ja om K1 (och/eller K2) ska dras så ska det vara spänning mellan A1 och A2.

Är HP/MS = 0 så är Hp-vakten utlöst eller så är motorskyddet utlöst. :thinking:
Tack för svaret!
Det löste sig här till slut. Den lilla keramiska säkringen på mjukstarten hade gått, bytte och sen tillbaka på banan igen.
 
  • Gilla
kebab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.