Hejsan
Är det någon som vet vart man köper Hörnfalsjärn
hittade här http://www.alingplatmaskiner.se/html/Shop/ShopFrame.htm men det blir ganska så dyrt med moms mm..

Jag har aldrig använt nått sånt järn är det någon som kan förklara vad jag förstår bör jag även ha en special hammare.

Jag har provat med vanligt falsjärn men jag får inte till det hela.
Vad jag förstår så enkelfalsar man bara typ plåtar runt skorstenen men jag har sett att
man gör en bock ute vid kanten, förmodligen för att låsa så plåten inte glider isär.
Är det nån som har bra kännedom om detta och kan förklara? finns det andra falsjärn som är bättre?

Vad ska du göra? En skorsten eller ett bandfalsat tak med anslutningar mot skorsten?

Plåtverktyg i proffssegmentet är inga billiga saker.

Jag har tegeltak. Men sen skall det ju plåtas runt skorsten och så har jag två tak-kupor och dom skall också ha plåtning runt. Så det är alla "hörn" som skall falsas. Så det är 9 falsar som skall göras. Så det känns lite hårt att betala runt 2000 bara för att få till några få falsar.
men det är ju viktigt att det blir tät så man får väl se det så att blir det dåligt så kan det kosta
mer än skjortan. Jag kommer förmodligen behöva falsjärnet på några ställen till sen,
det skall vara en liten och en större balkong där det blir bandfalsat tak, eller golv om man ser det från balkongsidan...:-)

Vet att bevego brukar ha sånna. Men jag förstår faktiskt inte hur nån skulle vilja använda ett sådant, har ett på verkstan men det är enligt mig helt värdelöst.
jag skulle vilja påstå att det är för svårt för de allra flesta att själv ta upp kragar på tex skortstens-beslag. Du behöver många och dyra verktyg och kunskap.

storstark skrev:
Men jag förstår faktiskt inte hur nån skulle vilja använda ett sådant, har ett på verkstan men det är enligt mig helt värdelöst.
Men...... helt värdelös kan den väl inte vara... jag har bara ett dubbelfalsjärn och jag tycker det är svårt o få till rundningen med den, har försökt med plattång i rundningen och falstång på dom "raka" bitarna och sen använt falsjärnet som mothåll men jag tycker inte det blir bra.
så i min fantasi så tror jag det skulle vara lättare med ett rundat järn för att falsa rundningen.
Jag förstår att det skall till kunskap, jag försöker lära mig. Försökte först få nån o komma hit o fixa all plåtning men lyckades inte hitta nån som ville komma hit o ta mått. Utan då skulle jag mäta men jag vet ju inte hur delarna skall se ut så jag klarar inte av att måtta.. så då blev det så att jag har blivit tvungen att lära mig allt... har nu gjort några utkastare som blivit helt ok.
nu skall jag lägga garnering och måste lära mig hörnen. sen behöver jag en eller tre finska utkastare (hur jag nu skall klara av dom) . jag åker nu runt o tittar på hur andra gjort och försöker sen göra lika... för min del måste det ju inte gå fort o göra delen, men visst vill jag bli klar nån gång. Men jag borde kunna få till det hela med dom typer av verktyg man hade innan falsmaskinerna. Jag har jobbat en hel del med bilplåt så jag har lite vana av hur plåten beter sig.

Jag har jobbat några år dom plåtslagare men att falsa tak och skorstensstosar överlåter jag till mina mer erfarna arbetskamrater.

Jag tror att det kommer att bli väldigt dyrt för dig att prova dig fram innan du får till ett riktigt snyggt (och framför allt vattentätt) resultat.

/Vojma

Jo men hittar man ingen som är intresserad av att ta jobbet så får man bita i sura äpplet och försöka lära sig själv.:(

Krillew skrev:
Jo men hittar man ingen som är intresserad av att ta jobbet så får man bita i sura äpplet och försöka lära sig själv.:(
Det är nog knivigt, men knappast omöjligt. När du gjort det en gång så blir det bättre nästa gång. Sen blir man väl inte direkt plåtslagare av det, men man lär sig undan för undan. Du behöver ju inte jobba mot klockan heller så det kan få ta sin tid antar jag. Bara du håller koll på att det är tätt sen så att du genast upptäcker om det läcker behöver det inte bli katastof även om du gjort nån tabbe. Förr knackade många snickare plåtar själva för glatta livet, hur många av dem som höll på med skorstensinfattning låter jag vara osagt.

Du råkar inte ha en gammal plåt kvar att titta på? Det borde bespara dig mycket jobb.

Mr Handyman skrev:
Du råkar inte ha en gammal plåt kvar att titta på? Det borde bespara dig mycket jobb.
Nej tyvärr... jag bygger hela huset så innan fanns inget... Jag försökte hitta en som kunde lägga taket men det slutade med att han avsa sig allt plåtjobb.. så då har jag lagt allt själv
och nu gör jag garneringen.. Jag har en plåtis som jag kan fråga han har inte tid och hjälpa men han visar gärna... men han är på semester.. Och jag har själv semester och vill ha allt klart innan semestern tar slut.

Köp ett knoster.

Om du nu har lyckats ta upp en svängd fals så är det lättast att spänna fast framstycke och sidostycke och rita längs med falsen, släppa på tängerna och klippa ner sidostycket med 8-10mm lämnad falsmån. Sen spänner du ihop styckena igen.

Nu kan du med fördel proppa fast allt i skorsten så att det sitter på plats.
När du nu ska falsa börjar du med att förbocka falsen med en näbbtång. Sen kan du börja slå över falsen med hammare/klubba och knostret som mothåll.

Det är extremt viktigt att inte vara feg och spara för mycket i falsmån eftersom det ofta är då man missyckas.

SSAB har en pdf med lite info om bandtäckning http://www.ssab.com/Global/Prelaq/Brochures/sv/801_Handbok för planplåtstäckning med Prelaq.pdf

Då det nu är ett tag sedan jag jobbade som plåtslagare så har kanske materialen ändrat namn men förr så hette plåten som användes till bandtäckning för EMK vilket står (stod) för Extra Mjuk Kvalité och lämpar sig bra för att knyta ihop i falserna.

Kom även ihåg att lägga och vrida falserna i fallriktningen.

Det vore roligt att se bilder på hur arbetet fortskrider.

vojma skrev:
Då det nu är ett tag sedan jag jobbade som plåtslagare så har kanske materialen ändrat namn men förr så hette plåten som användes till bandtäckning för EMK vilket står (stod) för Extra Mjuk Kvalité och lämpar sig bra för att knyta ihop i falserna.

Kom även ihåg att lägga och vrida falserna i fallriktningen.

Stämmer. Beroende på tillverkare benäms det EMK, PLX eller AMM

Tack den där PDF:en var ju guld där fanns lite mått...

Jag har nog gjort falsen ca 10mm . Jaq har varit runt på stan och tittat på div. garneringar.
Ja jag har inte satt ihop bitarna med spärrtång skall prova det.
Näbbtång: jag har provat med plattång med parallella käftar näbbtång är iof. spetsigare.

Knoster.. jag har en massa olika mothåll för karosseri arbeten. samt ett dubbelfallsjärn
Falsjärnet är iof svårt att komma åt med i alla lägen. men nått av dom andra anhållen brukar går fint. sen har jag ett gäng olika karosseri hammare.

Ja jag skall ut och valla kameran så får jag se om jag kan få upp några bilder.

Här är eländet.. Jag blev tvungen och gå upp i en ränndal annars hamnade skorstenen för långt in i vardagsrummet. Därför blev jag tvungen och göra olika vinklar på taket på varsin sida om skorstenen därför den lilla x-tra biten.
Jag skall försöka och hålla ihop med spärrtång och sen knacka ihop bitarna.
Tänkte att jag tvättar skorstenen när jag fått på plåten o tätat så man slipper få in allt vatten.

Sen har jag gjort ett plåttak och utkastare men jag vet inte hur jag skall få det snyggt mellan tak och utkastare. Borde man fälla in en finsk utkastare här? eller har nån ett tipps på hur man skall göra.

• DSCN7285b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN7284b.jpg
    Skapa konto
  • DSCN7283b.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.