Hej provar igen, måtten till enkel hörnvägg eller måttet på regeln är 1135 minus skivor osb skiva och gips skiva så bör det bli, ‍♂️nån som har ide

• Ritning för montering av en hörnlösning med måttangivelser, inklusive en regel märkt med 1135 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte riktigt med på vad frågan var ?
Vi har en spis i hörnan med en liten upphöjd hylla bakom (ca 10 cm högre än bänken). Det är rätt praktiskt för kryddor, olja osv

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Inte riktigt med på vad frågan var ?
Vi har en spis i hörnan med en liten upphöjd hylla bakom (ca 10 cm högre än bänken). Det är rätt praktiskt för kryddor, olja osv
Ja det är inplanerat vägg till tak enligt det vi ritade, fläkten går igenom vägg, frågan är väl färdigt mått med gips o skiva mm

björnuf björnuf skrev:
Ja det är inplanerat vägg till tak enligt det vi ritade, fläkten går igenom vägg, frågan är väl färdigt mått med gips o skiva mm
Ahh, det var måtten på skivan du var ute efter ?

Du har ju 1080 - 277 (och lika mycket på motstående sida utgår jag ifrån då det inte syns i bilden ?)
Så 803 mm på vardera sidan av triangeln (och hypotenusan blir då 1135,6 mm)

Om jag då antar att måtten är från regel til lregel (framgår inte av bilden iofs) så tillkommer skiva/or.
Sen beror det på vilken skiva du klär väggen med: Men antag en standrad OSB skiva + Standard vägggips.
Det borde bli 22 mm

Då blir triangeln:
803-22= 781 mm
Och hypotenusan 1104,5 mm

Sen kanske du vill ha en liten kant på skivan, då får du lägga till för den - så du hamnar kanske i mitten någonstans ? Typ 790 + 790 + 1117 mm ?

• Gilla
björnuf
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ahh, det var måtten på skivan du var ute efter ?

Du har ju 1080 - 277 (och lika mycket på motstående sida utgår jag ifrån då det inte syns i bilden ?)
Så 803 mm på vardera sidan av triangeln (och hypotenusan blir då 1135,6 mm)

Om jag då antar att måtten är från regel til lregel (framgår inte av bilden iofs) så tillkommer skiva/or.
Sen beror det på vilken skiva du klär väggen med: Men antag en standrad OSB skiva + Standard vägggips.
Det borde bli 22 mm

Då blir triangeln:
803-22= 781 mm
Och hypotenusan 1104,5 mm

Sen kanske du vill ha en liten kant på skivan, då får du lägga till för den - så du hamnar kanske i mitten någonstans ? Typ 790 + 790 + 1117 mm ?
Stort tack klas‍♂️️

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.