Hej!

Jag har fått en spricka i hörnet på glashällen. Först var det bara att använda som vanligt. Men med tiden har hörnet lossnat. Det har väl hamnat fukt under så att den delen av bänkskivan svällt. Bänken är ju bara någon sorts spånskiva och ingen massiv skiva. Vad ska jag göra nu? Laga och försöka få det vattentätt eller byta ut hällen? Kommer jag få problem längre fram eftersom skivan är ojämn?

Jag bor i hyresrätt och vill gärna ha det funktionsdugligt till nästa hyresgäst såklart men det behöver inte vara någon superoptimal lösning.

Tacksam för hjälp!

jag skulle fräsa ner bänken under glaset så det kommer i nivå sedan täta bänken med lack eller epoxy. sedan limma fast glaset med det som fäster, är väl vara silikon...

C
Om det är en hyresrätt så kan du väl be hyresvärden fixa det?
Känns som att problemet redan från början varit dålig tätning mellan bänkskiva och häll så att vatten sugits in i skivan. Dvs. bristfällig installation.

C cpalm skrev:
Om det är en hyresrätt så kan du väl be hyresvärden fixa det?
Känns som att problemet redan från början varit dålig tätning mellan bänkskiva och häll så att vatten sugits in i skivan. Dvs. bristfällig installation.
Det är någon silikonlist på undersidan av hällen, jag antar att det kom med spishällen och att vaktmästaren bara drog av några remsor innan installation.

Jag känner att jag låtit det vara så länge, jag var ju medveten om glappet som var pga sprickan, och därför får skylla mig själv om vatten dragits in i skivan. Jag är rädd för att få betala häll och arbete för skivan. Dock har man ju hemförsäkring...

Edit: fast nu när jag tänker efter så var det ju såklart inte glapp direkt efter sprickan. Har väl blivit värre och värre senaste veckorna. Men jag borde förstått att sprickan ökade risken för att vatten kommer in.

Redigerat:
Rickard.
J HangN skrev:
Det är någon silikonlist på undersidan av hällen, jag antar att det kom med spishällen och att vaktmästaren bara drog av några remsor innan installation.

Jag känner att jag låtit det vara så länge, jag var ju medveten om glappet som var pga sprickan, och därför får skylla mig själv om vatten dragits in i skivan. Jag är rädd för att få betala häll och arbete för skivan. Dock har man ju hemförsäkring...
Nu behöver man ju inte säga hela sanningen, (och lägga ut på internet) ;), dom vet ju inte om den sprack igår eller förra månaden.

Det är ju fel gjort från början. Ursågningen skall ju vara tätad i skivan med tex silicon eller någon form av lack.

R RoBo skrev:
Det är ju fel gjort från början. Ursågningen skall ju vara tätad i skivan med tex silicon eller någon form av lack.
Ja, tänker det. Hela köket känns billigt. Det är ju säkert likadant gjort för diskhon. Där har skivan börjat svälla. De hade inte heller lagt någon silikonlist mellan skivan och en vägg som är precis 3 cm från diskhon... Åtgärdades först när jag flyttade in och lägenheten är ganska gammal.

C
J HangN skrev:
fast nu när jag tänker efter så var det ju såklart inte glapp direkt efter sprickan.
Sprickan uppstod såklart från första början pga att skivan svällt ;)

Redigerat:
  • Gilla
Joyeuse
  • Laddar…
J
Man ska väl anmäla skada så tidigt som möjligt för att undvika följdskada, men viket kom först i detta fall?

Normalt ska ju hällen vad jag förstår ligga "löst" och inte vara klistrad/silikonad... då borde den bara "lyftas" lite och inte gå av, samtidigt så är man ju rätt säker att det kommer kunna komma in lite vatten... Måste finnas många kök som ser ut så här? Med utsågning utan tätning... Trist lösning, men stå på dig att den som installerat så dumt (=hyresvärden) betalar för detta...

Det är lite långsökt att hyresvärden skulle spåra upp mig här, men jag väljer att ta bort bilderna jag laddade upp för anonymitetens skull. Om någon behöver dem skickar jag dem. Tack för alla svar! Jag känner mig nöjd.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.