Hej,

Jag ska bygga en carport och har fått för mig att i ställer för stolpar på plintar, mura upp en grundmur av leca på ena sidan, på vilken jag sedan tänkte bygga en vanlig regelvägg.

Min fråga är hur jag fäster syllen till väggen i leca muren? Man vill ju inte att hela carporten flyger in till grannen :o.

Om någon har bra tips på hur man skulle kontruera muren vore jag också tacksam

Ha det

//Tomas

Du kan köpa färdiga lecablock som är formade som ett U som du lägger överst på lecamuren. Sedan gjuter du betong i "rännan" som du sedan fäster exempelvis varmförzinkad bult som håller fast syllen.
Vet inte om jag lyckades förklara det på något bra sätt.

mvh
David

Spikplugg!!

Är det verkligen nödvändigt med U-block överst? Om man armerar i mellan varven blir det riktigt starkt.

dymlingen skrev:
Är det verkligen nödvändigt med U-block överst? Om man armerar i mellan varven blir det riktigt starkt.
U-blocket är inte till för armeringen utan för att skapa en betongränna att fästa syllen med bult, (eller annat man finner lämpligt), i.

mvh
David

Hur djupt under markytan behöver man göra en sådan här mur?

min tanke är att lägga en sträng med betong ca 30 - 40 cm bred och ca 10 - 15 cm tjock. I detta läggs två armeringsjärn. Ovan på detta murar jag upp en 80 cm hög mur av leca med armering mellan 1 -2 och 3-4 varvet. Då kommer ca 50 - 60 cm under jord.

Läge att berätta att vi bygger i södra delen av skåne på sandmark.

Räcker denna konstruktion för att bära upp taket på carporten?

//Tomas

Jag har exakt samma huvudbry ang leca blocken. Jag misstänkte också att det inte borde funka att fästa något i dom, men på bygghandeln svarade dom att det skulle gå fint att använda expanderbult. Jag har köpt dessa nu, men inte testat. Det lossnar ju lerkulor bara man tar i dom så jag är fortfarande skeptisk till att expander bulten skulle funka. Jag får testa till helgen.

Jag är rätt skeptisk till att garaget skulle lyftas vid storm överhuvudtaget om jag ska vara ärlig. Möjligtvis flyttas i sidled, så bara man får ner bulten i hålen så borde det räcka. Är det ngn som anser annat?
/CC

Jag använde lättbetongplugg och franskskruv från biltema för att fästa syllen i leca. Drog riktigt bra!
Bultmaskinen drog ner franskingarna ner i syllen när man gasade lite för länge...
Rekomenderas!
Art.nr: 86-778 (Ø 12 mm) 49,90 kr/25st
/Mvh Pake

Hej

Tror heller inte på expanderbult. Fick tag i något av en snickare på landet som funkade otroligt smidigt. En 15 cm lång 15 mm bred självgängande (väldigt branta gängor, såg mer ut som den var vriden än gängad) "spikskruv" som jag slog rätt igenom syll samt papp och ner i lecan. Behövde inte förborra, passa in syll mot plug etc. De satt som berget. (Ute i skärgården där det blåser rejält!!!)
Vet tyvärr inte vad de kallades men det borde gå att hitta på beskrivningen ovan.

mvh
Erik

Klippspik funkar, slå dom snett så sitter det ännu bättre.

De är spröda på utsidan men jäkligt hårda inuti. Klippspik på ca 100 mm borde räcka.

Inmurade 90 graders vinklar med 8 mm armeringsjärn i varannan/var tredje fog som sedan träs igenom syllen via uppborrat hål och bockas i regelstommen har jag kört med och det funkar kalas

När du ändå är igång och murar och är orolig för infästningen gör du så här:

Slå på en liten gjutform av, vad du har hemma av spillvirke (plyfa, brädor, råspont) så att du murar upp en kaka på ~5 cm betong ovankant lecavägg. Vänta en dag eller två, rulla ut syllpapp, köp vanliga spikplugg, borra, banka - sitter kalas ;)

Så gjorde vi på svärfars garage och det står fortfarande kvar... ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.