3 568 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Horisontellt staket i backe - råd?
Hej,
Planerar ett staket med runt trädgården där ett parti om ca 15-20m sluttar i olika grad, allt från 35-40 grader till 10-15 grader. Tänkte ha horisontella plank, antingen 120mm eller 145mm breda. Lite oklart om vi ska välja och ha 1200mm eller 1800mm högt staket/plank. Även oklart om vi ska ha staket eller luftigt plank.
Min fråga gäller hur jag snyggast planerar sektionerna om 1500mm eller 2000mm i förhållande till varandra. Ser två alternativ:
1. Sluttande där vinkel på plank följer vinkel med underlaget. Risk gör "hela-havet-stormar-känsla?
2. Alla plank är helt horisontella och det är höjdskillnad mellan varje sektion. Nedersta plankan sågas så att den följer underlaget så mycket det går i nederkant. Risk att det lämnas större glipor nedantill, framförallt i partier med mer lutning, då nedersta plankan saknar två fästpunkter?
Vad hade ni valt att göra?
Planerar ett staket med runt trädgården där ett parti om ca 15-20m sluttar i olika grad, allt från 35-40 grader till 10-15 grader. Tänkte ha horisontella plank, antingen 120mm eller 145mm breda. Lite oklart om vi ska välja och ha 1200mm eller 1800mm högt staket/plank. Även oklart om vi ska ha staket eller luftigt plank.
Min fråga gäller hur jag snyggast planerar sektionerna om 1500mm eller 2000mm i förhållande till varandra. Ser två alternativ:
1. Sluttande där vinkel på plank följer vinkel med underlaget. Risk gör "hela-havet-stormar-känsla?
2. Alla plank är helt horisontella och det är höjdskillnad mellan varje sektion. Nedersta plankan sågas så att den följer underlaget så mycket det går i nederkant. Risk att det lämnas större glipor nedantill, framförallt i partier med mer lutning, då nedersta plankan saknar två fästpunkter?
Vad hade ni valt att göra?
Redigerat:
Andra alternativet helt klart.
Grannen har gjort något liknande det första. Först rakt och sen sluttande de sista metrarna. Trots ett väldigt snygg plank så ser det hemskt ut. Grannen på andra sidan har gjort som det första på i princip samma sträckning. först rakt, sen i sluttningen läggs en planka till nedtill och en tas bort upptill med jämna intervall. Mycket snyggare!
Vill man kan man ju avsluta nedtill med en planka utanpå eller i annorlunda dimension som följer marken om man vill ha helt täckt.
Grannen har gjort något liknande det första. Först rakt och sen sluttande de sista metrarna. Trots ett väldigt snygg plank så ser det hemskt ut. Grannen på andra sidan har gjort som det första på i princip samma sträckning. först rakt, sen i sluttningen läggs en planka till nedtill och en tas bort upptill med jämna intervall. Mycket snyggare!
Vill man kan man ju avsluta nedtill med en planka utanpå eller i annorlunda dimension som följer marken om man vill ha helt täckt.
Så bra! Var lite inne på det alternativet själv. Det i nederkant är egentligen bara en praktiskt grej då vi har hund. Men det kan ju täckas för med diskret hönsnät eller så för att förhindra rymning.Tomtom79 skrev:
Andra alternativet helt klart.
Grannen har gjort något liknande det första. Först rakt och sen sluttande de sista metrarna. Trots ett väldigt snygg plank så ser det hemskt ut. Grannen på andra sidan har gjort som det första på i princip samma sträckning. först rakt, sen i sluttningen läggs en planka till nedtill och en tas bort upptill med jämna intervall. Mycket snyggare!
Vill man kan man ju avsluta nedtill med en planka utanpå eller i annorlunda dimension som följer marken om man vill ha helt täckt.
Klicka här för att svara