Hej,
Vi håller på att planera ett nytt kök och undrar om någon med erfarenhet av horisontala väggskåp kan tala om för mig om det är praktiskt? Blir det inte mycket mer öppnande/stängande? De flesta är ju mindre än "vanliga" dubbelskåp, men de är ju samtidigt snyggare.
 
De är snygga, japp. Vi valde ändå bort dem pga två huvudorsaker. Dels är de ju så "låga" att man inte kan ha två hyllor i, alltså kan saker bara stå på botten av skåpet. Självklart kan man då ha två sådana skåp ovanpå varandra - dock får man då tänka på att man inte kan ha båda luckorna öppna samtidigt, för då når man inte det som står i överskåpet, så det blir ju ett himla öppnande och stängande.

Dessutom, om man är lite kort som jag, så kan det vara svårt att överhuvudtaget stänga det övre skåpet när luckan väl svängt upp...

Snyggt som sagt, men opraktiskt.
 
IKEAs horisontella skåp har ett hyllplan. Sätter man det i mitten så blir det typ 18 cm att ställa glas , tallrikar etc på.

Noblessas horisontella skåp har inget hyllplan så där förlorar man ju en massa förvaringsutrymme om man jämför med IKEAs.
 
Jag har två rader med horisontella skåp på en vägg och "vanliga" skåp på väggen i vinkel. Det är IKEAs med en hylla i mitten och det funkar kanonbra. Dom övre skåpen är mest för "show" med vitrinluckor, medan dom undre innehåller glas och koppar i två plan. Med denna lösning kan alla skåp (undre raden samt vinkelväggen) stå öppna samtidigt utan att man riskerar att slå i huvudet när man plockar ur diskmaskinen t.ex. eftersom luckan öppnar uppåt. Dessutom blir det lite mer plats på höjden vid arbetsbänken. Både snyggt och mycket praktiskt tycker jag.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.