46 549 läst ·
191 svar
47k läst
191 svar
Hoppsan! Jag satte spaden i bredbandsfiberkabeln. Går det att skarva?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Men berätta hur han gjorde då? För oss som jobbar/jobbat med just detta ser jag inte en enda rimlig lösning där man kan skarva en fiber där det inte är bättre att blåsa en ny. Att skarva en avgrävd fiber skulle rimligtvis kräva både 2 skarvlådor och en massa jobb. Det är ingenting man gör åt en privatperson. I stamnätet kanske man kan göra det i något exceptionellt fall där omblåsning är krångligare än att skarva. Men det vore unikt.Krilleman skrev:
Gräver man ens någonsin ner fiber"lådor"? Vi har aldrig svetsat fiber annat än i skåp/brunnar.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
E El-Löken66 skrev:Bedrövligt att ni gräver ner detta på en och en halv decimeter i de massorna utan ens lägga varningsband, hur exakt sätter ni ut denna vid begäran, utan söktråd är det inmätningen som gäller, då vill det till att inget är flyttat.
Och nu ska @Staffans2000 betala 7-8k trots att hen vara grävde med skyffel i sin trädgård. Nåja, ett smart sätt att försäkra sig om att det alltid finns jobb i framtiden.
Som husägare ska man ha koll på sånt här. Vart fibern går ligger i husägarens intresse. Djupet och varningsband håller jag dock med om
30 cm med märkband och spårningstråd på c:a halva djupet är väl det som gäller. Det borde gå att reklamera det där. Att dom skrivit att dukten ligger grunt fritar inte entreprenören från garantiansvar kan jag tycka.
Vart den går är inga problem, jag ser ju att den går in genom väggen till huset, men var den går i marken är värre. Är alla fiberleverantörer med i ”Ledningskollen”? I så fall, hur exakt anges läget?S SueCia skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Den behöver inte stämma alls, vår utritade gick in på fel vägg på huset så där var inte mycket till rätt.D Dr Jumping Jack skrev:
Låg 30cm ner i början och slutet, men 20-25cm ner i gräsmattan.
Inget spärrband eller söktråd...
Gick således inte att söka när lendingskollen var här.
Du skarvar inte enskild villafiber utan blåser i ny. Skulle någon med svetsutrustning göra en egen fulskarvning t.ex. med svetshylsa och det blir problem med avgrävning någonstans på vägen från fastigheten till skåp/brunn så är risken nog 99,99% att det inte går att blåsa ur fibern och inte blåsa i ny fiber. Det kan vara tillräckligt svårt att blåsa ur fiber ändå vid långa sträckor och kanske dåligt lagd duct.
Som notering är vanlig 7 mm duct riktigt stark, även godkänd för allmän mark utan extra kanalisation, den har ca 2 mm väggtjocklek.
Kan man inte lägga ducten på 30 cm djup pga markförhållanden ska/bör man förstärka med extra kanalisation.
Som notering är vanlig 7 mm duct riktigt stark, även godkänd för allmän mark utan extra kanalisation, den har ca 2 mm väggtjocklek.
Kan man inte lägga ducten på 30 cm djup pga markförhållanden ska/bör man förstärka med extra kanalisation.
Varför satte du spaden där om du visste att fibern gick så grunt?Staffans2000 skrev:
Därför att jag inte visste att den gick just där och att var förlagd så grunt. Anledningen till att den ligger så grunt, är att de tre grävarna var lata. Missminner jag mig inte helt, var de här och grävde tre gånger innan de lyckades med denna mediokra prestation.useless skrev:
Nu har jag snackat med Bahnhof och felanmält. Så får jag se när och om det händer något. 8000 tusen skulle det kosta, men det skall vi bli två om.
Staffans
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Det går inte att skarva. Man måste blåsa in fibern på nytt.
Kostnaden är tyvärr dyrt. Jag har hört priser mellan 10 till 20 tusen att dra om fiber kabeln.
Egentligen det är samma jobb som att dra nytt fiber till en villa.
Brukar kosta mellan 20 och 30 tusen.
Om det hår på drulle försäkring då är det väldigt bra då betalar TS bara självrisken.
Kostnaden är tyvärr dyrt. Jag har hört priser mellan 10 till 20 tusen att dra om fiber kabeln.
Egentligen det är samma jobb som att dra nytt fiber till en villa.
Brukar kosta mellan 20 och 30 tusen.
Om det hår på drulle försäkring då är det väldigt bra då betalar TS bara självrisken.
Nej, så dyrt finns det ingen anledning till att det ska vara.
Det man gör är följande:
* lagar duct men en bit ny duct och två täta kopplingar med höljen (väskor)
* blåsa ur gammal fiber
* blåsa i ny fiber
*svetsa fiber i fastighet och skåp/brunn.
Det som påverkar kostnad för den som utför arbete är fiberlängd och om det är svårblåst.
Vad man sedan får betala beror på fiberoperatör och hur de tar betalt.
* lagar duct men en bit ny duct och två täta kopplingar med höljen (väskor)
* blåsa ur gammal fiber
* blåsa i ny fiber
*svetsa fiber i fastighet och skåp/brunn.
Det som påverkar kostnad för den som utför arbete är fiberlängd och om det är svårblåst.
Vad man sedan får betala beror på fiberoperatör och hur de tar betalt.
Min fiber var av i början av 2021 och felet var inte mitt då brottet var långt utanför min tomt. Att få tag på Open Infra som äger fibern var ingen rolig historia.
När det till slut kom en tekniker som konstaterade att fibern var av nära deras station som ligger över 300m från mitt hus så blåste han ut den gamla fibern och i med den nya på ca en timme inkl inkoppling i bägge ändar. Nu behövde inte jag stå för kostnaden och har ingen aning vad fiber kostar per meter?
Hoppas du får till det inom kort
När det till slut kom en tekniker som konstaterade att fibern var av nära deras station som ligger över 300m från mitt hus så blåste han ut den gamla fibern och i med den nya på ca en timme inkl inkoppling i bägge ändar. Nu behövde inte jag stå för kostnaden och har ingen aning vad fiber kostar per meter?
Hoppas du får till det inom kort