E
Handyman 1 skrev:
Ursäkta en novis på området,men vad menas med att blåsa om fibern?
Dra om den från början till slut.

• Gilla
1
  • Laddar…
Ett tips. Lägg en bräda över dukten.
Det bryter säkert mig någon regel då man inte ser den orange färgen då, men det är effektivt för att inte skada kablar när man gräver.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Den stora frågan är vad ledningen ligger så grunt för. Visst finns det ett regelverk som heter "robust fiber"?! :thinking:
Hos mig las fibern på 5 cm djup, efter klagomål på 30 cm. Tycks vara standard.

• Wow
  • Haha
redep och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Bedrövligt att ni gräver ner detta på en och en halv decimeter i de massorna utan ens lägga varningsband, hur exakt sätter ni ut denna vid begäran, utan söktråd är det inmätningen som gäller, då vill det till att inget är flyttat.

Och nu ska @Staffans2000 betala 7-8k trots att hen vara grävde med skyffel i sin trädgård. Nåja, ett smart sätt att försäkra sig om att det alltid finns jobb i framtiden.
Vilka ni?
Hur ser du på bilden att dukten ligger på 1,5 dm djup?
Hur ser du att det saknas markeringsnät?

• Gilla
TobbeP och 6 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Visst går det att skarva en fiberledning med svetsning...

Går det gör det absolut, men vad kostar det är frågan...

Den stora frågan är vad ledningen ligger så grunt för. Visst finns det ett regelverk som heter "robust fiber"?! :thinking:
I princip all fiberförläggning har gjorts på fast pris eller meterpris och då gäller det bara att det går fort. Kvaliten på arbetet är inte så viktigt då.

Fick också klaga när min fiber grävdes in, låg bara 10cm ner och med en hel del sten direkt på ducten.

• Gilla
  • Wow
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Raskus Raskus skrev:
Vilka ni?
Hur ser du på bilden att dukten ligger på 1,5 dm djup?
Hur ser du att det saknas markeringsnät?
Knappt ens det. Det var ett djäkla problem med de som grävde att få dom att gräva överhuvudtaget.

Måttband som visar grävdjupet för en skadad orange kabel omgiven av jord och småsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
  • Wow
  • Haha
redep och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Japp.
Det är frågan.

Staffans
Den fibern är tydligen inte lagd på lämpligt djup eller hur långt grävde du?

Staffans2000
15 cm sådär. Första gången lade de den bara några cm djupt. Gång nummer två kom ett nytt gäng invalider och grävde lite till. Jag har en lång slänt ner mot gatan, där ville de inte gräva alls, utan lägga slangen lös på marken.

Staffans

• Haha
  • Wow
  • Ledsen
roniish och 12 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag passade på att förlägga ett tomrör grön 32mm PEM på 60cm djup när jag grävde in ny matning för elen till villan. I den helgröna PEM-32:an som jag förlagt drog dom i sin tur in en svart 16mm PEM med grön stripe.

Vi hade en "snutt" över på jobbet så jag lånade hem den...
Anställningsförmån! (Läs stöld) :rofl:
https://www.ahlsell.se/10/el-1/elna...teriel/kabelskyddopto/kabelskyddsror/0661402/

Kaka på kaka?
JA!
Men ack så vandalsäkert.

Dessutom så slapp jag den förfulade lådan som är extremt skadevänlig på fasaden som dom vill tvinga på alla fastighetsägare.

Jag grävde ner denna förberedande helgröna 32mm-PEM-ledningen redan 2017 när dom pratade som mest löst om fiber på våran lansbygd. Och jag hade ingen större förhoppning att IP-only skulle acceptera min kanalisation direkt in i fastigheten via källarväggen, men jag gjorde det endå i tron om att det fanns en liten chans.

Döm av min förvåning så tok-köpte dom min lösning i början på våren 2021 då dom slapp gräva på min tomt helt och hållet... Killen (entrepenören som utsetts av IP-only) som kom och skulle gå igenom grävningen var supernöjd med att jag förberett grävningsarbetet. Dom var klara på min tomt på ca 10min med endast dragning av 16mm PEM i mitt 32mm tomrör (precis som jag vill ha det) direkt in i källaren "utan låda på fasaden".

Jag sålde precis fastigheten utan att fiberledningen blivit inblåst så jag vet inte hur det slutade efter dom dragit in "sin" 16mm PEM. Det kanske blir en dukt in i 16mm PEM-röret också?!

Men jag kan absolut återkomma i ärendet.

"Låda på väggen" är således inte alltid ett måste oavsett vad andra tror...

116113_2_812.jpg

Redigerat:
  • Gilla
guggen och 11 till
  • Laddar…
E
Standard.
Tyvärr.

• Gilla
vyv
  • Laddar…
Ring in till kundservice och förklara vad som hänt, hänvisa till 2.3.3.1 i Robust Fiber.
Troligen kommer du inte behöva betala för reparationen.

• Tabell och diagram som visar generella krav på minsta fyllningshöjd för kabelinstallation enligt Robust Fiber.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
IkeDuMike och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000
Knepigt är att ip Only påstår att jag skall felanmälan till, i mitt fall Bahnhof när deras kabel är avgrävd på privat mark.

Staffans

• Gilla
Herr Frank
  • Laddar…
Knepigt är att ip Only påstår att jag skall felanmälan till, i mitt fall Bahnhof när deras kabel är avgrävd på privat mark.

Staffans
Nej så funkar det hos i stort sett alla nätägare

• Gilla
Bonzo2000 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Raskus Raskus skrev:
Ring in till kundservice och förklara vad som hänt, hänvisa till 2.3.3.1 i Robust Fiber.
Troligen kommer du inte behöva betala för reparationen.
Det står även i pappren vi fick att den ligger grunt.

Staffans

15 cm sådär. Första gången lade de den bara några cm djupt. Gång nummer två kom ett nytt gäng invalider och grävde lite till. Jag har en lång slänt ner mot gatan, där ville de inte gräva alls, utan lägga slangen lös på marken.

Staffans
Jag hade förberett med en pemslang som de fick dra sin klena skämt-slang i.

• Gilla
widheg och 2 till
  • Laddar…
Det står även i pappren vi fick att den ligger grunt.

Staffans
Vad är det för diameter på den orange dukten?

• Gilla
Husgubbe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.