Hempulare Hempulare skrev:
Men, jag förstår inte...? Vad är då problemet...?!? Kommunen säger alltså ok till din 'husdröm" på en plats du "alltid drömt att få bygga på" om du bara flyttar på byggnaden 0,5 meter...? Istället blir du otroligt ledsen och besviken, fokuserar på ett annat hus i grannskapet som minsann fick byggas, och funderar på att skrota hela projektet och sälja fastigheten....? Hjälp mig förstå rimligheten i detta...

P.S. Är du säker på detta med 4,5 mot allmän plats? Har för mig att det snarare brukar vara tvärtom, dvs att det är svårare att nalla något på den markbiten, just för att det är "allmän plats" vilket brukar anses som "helig mark"... Byggnad närmare än 4,5 meter kräver ju också grannemedgivande, och såvitt jag vet kan inte stat eller kommun räknas som granne i den meningen, dvs ett medgivande kan i så fall inte ges...? Men allt dessa oklarheter har kanske något med tilllämpligheten av byggnadsstadgan i förhållande till PBL att göra...? Någon son kan klargöra?
Precis närmare än 4,5 m mot allmänn plats går inte att få bygglov på. Enligt vår kommun.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
L L8ttas skrev:
Precis närmare än 4,5 m mot allmänn plats går inte att få bygglov på. Enligt vår kommun.
Är det inte bättre att boka tid hos en arkitekt som kan hjälpa till att reda ut problemet?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
L L8ttas skrev:
Precis närmare än 4,5 m mot allmänn plats går inte att få bygglov på. Enligt vår kommun.
Läste du inte utdraget från Boverket/SKR det går visst.
 
L L8ttas skrev:
Precis närmare än 4,5 m mot allmänn plats går inte att få bygglov på. Enligt vår kommun.
Det gäller endast lovbefriade åtgärder enligt min kommun. De kan ej lämna medgivande att ställa en friggebod närmare gräns mot allmän plats än 4.5 m. Men bygglov för att bygga närmare allmän plats än 4.5 m kan beviljas
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P PeteMaverickMitchell skrev:
Det gäller endast lovbefriade åtgärder enligt min kommun. De kan ej lämna medgivande att ställa en friggebod närmare gräns mot allmän plats än 4.5 m. Men bygglov för att bygga närmare allmän plats än 4.5 m kan beviljas
Men det brukar falla på prickad mark längs tomtgränsen eller på byggnadsstadgans regelverk om det är en gammal byggnadsplan/stadsplan. Byggnadsstadgan:

Bild av en texturval från byggnadsstadgan som beskriver regler för placering av byggnader i förhållande till tomtgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det brukar falla på prickad mark längs tomtgränsen eller på byggnadsstadgans regelverk om det är en gammal byggnadsplan/stadsplan.
Byggnadsstadgan gäller endast
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det brukar falla på prickad mark längs tomtgränsen eller på byggnadsstadgans regelverk om det är en gammal byggnadsplan/stadsplan. Byggnadsstadgan:

[bild]
men den gäller ju fortfarande inte mot allmän plats enligt skr.?
 
Claes Sörmland
P PeteMaverickMitchell skrev:
Byggnadsstadgan gäller endast

men den gäller ju fortfarande inte mot allmän plats enligt skr.?
Du vet mer än vad jag gör. Jag googlade nu den text som du hade klistrat in och hittade mycket riktigt en skrift från SKR, en ideell förening. Intressant om de har rätt i vad de skriver på s. 6, SKR kan dock vara lite aktivistiska ibland, de är ju en lobbyorganisation som arbetar för mer kommunal egenmakt:

Textutdrag ur en juridisk dokumentation som rör byggnadsstadgan angående gränsbestämmelser för tomt och allmän platsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://skr.se/download/18.d977a36179e5931006b6b77/1625035552460/Vägledning till SKRs exempelsamling.pdf
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ok, ett långt samtal med bygglovshandläggare. Att lägga huset så att ett av hörnen
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Boverket skriver inte en rad om denna viktiga tolkningsfråga/praxis gällande 39 § BS:

[bild]

[länk]
haft ett långt samtal med bygglovshandläggare. Mycket riktigt kan man placera huset så avståndet till gatan är 2.5 m. Men för oss skulle det bli 3 m. Prickade marken börjar precis vid gränsen och det är ca 1m till godo till den. Så ja allt verkar lösa sig till slut. Vi får skicka in och hoppas på det bästa
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Hej!
Ny i forumet, men hyffsat gammal i gamet:
Jag håller med om att det oftast inte är lönt att stirra sig blind på grannar, Men det finns fall där det skulle kunna löna sig. Om det är som du säger att flertalet hus i området är planstridiga så kan det vara värt att kika på tidigare lovbeslut i området.
Enligt 9 kap 30 § pkt 1b PBL så kan avvikelser beviljas om samma avvikelser tidigare har beviljats inom samma planområde. Men det kräver ett såpass stort antal fastigheter att det kan bedömas vara "systematiskt medgivna dispenser". Det skulle kunna vara en öppning, om än långsökt...

Utdrag från en lagtext med fokus på punkt 1b som behandlar när avvikelser från detaljplan kan godtas enligt tidigare beslut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B b8q skrev:
Att ”byggnad ska läggas i gatulinjen” betyder att den ska placeras parallellt med gatan. Det har inget med avstånd att göra.

Om jag var du skulle jag ta tomtkartan, dra bort 4,5 m buffertzon mot gata och annan kommunal mark (för kommunen kan aldrig ge dispens på det måttet om inte detaljplanen säger annat), lägg även in övrig prickmark (om det finns någon) och sen be arkitekten rita något på den ytan som blir över.

Att bygga närmare än 4,5 m mot grannar (som inte är kommun) behöver inte vara omöjligt, bara man har snälla grannar som går med på det.
Undrar lite hur det fungerar med arkitekt? Jag skulle nog ha trott att han får ett uppdrag att rita in ett hus och under de givna förutsättningar ( den specifika tomten-prickig mark etc) föreslår han lösningen! All den information är ju offentlig. Om man inte har insisterat på något annat vill säga! Arkitekten bör ju kunna lösa en sådan fråga på egen hand, dvs vad är max höjden, läge till gatan etc för en specifik tomt? Eller har arkitekten bara fått ett väldigt begränsat uppdrag- typ rita det huset just där jag löser resten?
Förstår nog inte riktigt hur det fungerar med arkitekt men det är som så mycket annat😀
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.