Vi har nyligen fått en vacker massiv U-formad ektrappa uppmonterad.

Tyvärr så är det olika stegbredd på trappstegen där man normalt går.
Bredaste steget är ca 24 cm medan de två smalaste är bara 17-18cm (just där trappan svänger)
Trappan är besvärlig att gå i och just på de två smalaste trappstegen har vi halkat omkull flera ggr eftersom de stegen är "annorlunda" och man sätter foten "utanför" steget och liksom glider av steget och sätter sig på ändan.
Det är bara på nergång man halkar inte när man går uppåt.

Vi vill reklamera trappan eftersom vi anser att den är felkonstruerad.
Finns det några krav eller regler på hur trappor skall utformas eller är det upp till trapptillverkaren att göra som de vill?

Det finns ju "trappregeln", den säger att en trappa skall vara så konstruerad att stegdjupet gånger 2 plus steghöjden skall vara ca 63cm. Är inte helt säker på siffran. Om trappan är svängd så skall formeln gälla vid den naturliga vägen i trappan som det också finns en formel att räkna ut (beror på svängeadien).

Om man sedan kan hävda att en trappa som inte följer detta är feltillverkad vet jag inte. Man skall se det som en tumregel. Men det borde gå att hävda att den inte är fackmannamässigt utförd om tumreglen inte följts.

Efterssom jag själv snart skall beställa en trappa så blir jag lite nyfiken. Är det en trappfabrik som gjort trappan, eller är det en ren snickeribyggd trappa?

Vi hade egentligen ingen större kontroll över trappan iom att vi bygger nytt och entrepenören köpt in trappan den kommer dock från en trappfabrik.
Vi fick bilder att titta på, och även en ritning på trappan men några stegbredder fanns inte på ritningen.
Och även om det funnits breddmått så visste vi inte vid den tidpunkten vad vi skulle tittat efter.

Oh, låter inte roligt. Har själv brutit benet i en trappa genom att halka precis på det sättet ni beskriver! Lite svårt att förklara i ord kanske men den foten jag satte ner halkade och jag satte mig då "på knä" med skenbenet över en trappstegskant. Lät ungefär som när man bryter av en tjock gren av torrt trä ;)
Sken- och vadbensbrott (totalt 3 frakturer) och 6 månader på kryckor blev resultatet. Tur att man var ung och hade hyfsat läkkött!

Var försiktiga med andra ord! Blir fortfarande kallsvettig bara jag tänker på hala trätrappor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.