1 904 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hopkoppling av potentialutjämningsskenor?
Fasadmätarskåpet för inkommande el skall sitta på garaget och sedan går markkabel vidare in till huset. Hur löser man potentialutjämningen i detta fall? Jag gissar att man har en PUS per byggnad dit armeringsjärnen i grunden ansluts. Räcker det sedan med att EKKJ'n ansluts till bägge eller behövs det kraftigare jordkabel mellan dem, t ex den galvade lina man gjuter in i grunden? Kan alternativet vara att gå upp i dimension på EKKJ'n?
Är det dumt att dra inkommande tele direkt till huset eller bör den gå samma väg som elen?
Överspänningskydd kommer också kopplas in, grovskydd i garage och mellanskydd i huset.
Kabellängden mellan de bägge PUS är 15-20m.
Är det dumt att dra inkommande tele direkt till huset eller bör den gå samma väg som elen?
Överspänningskydd kommer också kopplas in, grovskydd i garage och mellanskydd i huset.
Kabellängden mellan de bägge PUS är 15-20m.
Klicka här för att svara