Hej,Har även jag beställt en 310 i dagarna som inte anlänt än. Sitter och tittar i de manualer jag hittar och försöker begripa hur de menar med slingan runt ladstationen. Är det en fyrkantig slinga där som den använder för att runda stationen? Hur kopplas den in samt hur läggs den delen av den som går parallellt med begränsningsslingan? Tätt ihop under stationen eller med avstånd? Fick även för mig att jag läste att denna sling-del inte alltid installerades. Hur har ni gjort?
Japp, det löste sig. Imponerad av den lille krabaten för jag säga. Har haft worx(bra) samt Meec(dålig) och svärfar har en värsting HQ, men ingen av dem har så finjusterad motorstyrning som Hondan. Tror Asimo-killarna haft en hand på de här klipparna.. Är lite miljöskadad när det gäller motorstyrning/rampning eftersom jag jobbar inom industriell automation. Funkar kalas än så länge. 
Nyinstallerad 310 är ute och klipper, tycker det mesta gått smidigt.
Men det var lite synd att jag missförstod hur mycket den klipper över slingan. Så nu når den inte ända ut trots att den är ställd på max. Samt att kantklippning alltid sker genom att den kör mitt över slingan?
En annan grej som jag inte förstår och missat i manualen är vad procentsatserna vid startpunkterna innebär. En gissning är det handlar om fördelning, om man inte själv ställer in vissa dagar.
Sen undrar jag också hur andra löst att man ska skruva fast laddningsstationen med plastskruvar, men ändå känns det som att jag gärna ska ha någon form av stenmaterial under? Eller ska man satsa på markduk och lite singel?
Mycket nöjd på det hela taget!
Men det var lite synd att jag missförstod hur mycket den klipper över slingan. Så nu når den inte ända ut trots att den är ställd på max. Samt att kantklippning alltid sker genom att den kör mitt över slingan?
En annan grej som jag inte förstår och missat i manualen är vad procentsatserna vid startpunkterna innebär. En gissning är det handlar om fördelning, om man inte själv ställer in vissa dagar.
Sen undrar jag också hur andra löst att man ska skruva fast laddningsstationen med plastskruvar, men ändå känns det som att jag gärna ska ha någon form av stenmaterial under? Eller ska man satsa på markduk och lite singel?
Mycket nöjd på det hela taget!
Har precis köpt en 520 som kört omkring här hemma en vecka nu. Verkar fungera fint.
Nu har jag stött på ett problem: Jag försöker göra en passage till ett angränsande yta, men det går så där.
Oavsett hur jag lägger slingan i passagen flippar Miimon ut och beter sig som ett instängt djur.
Börjar vända i passage och kör fram och tillbaka.
I bruksanvisningen står det:
"Ställa in värdet för att nå andra områden genom den smala passagen
Gräsklipparen kan nå andra områden genom smala passager med följande inställningar:
- Ställ in minimivärdet (”0”
i Smal passage i Avancerad setup.
Gräsklipparen går tätt intill begränsningskabeln. Det gäller för
fem eller flera smala vägar i trädgården
Hittar inte "Ställ in minimivärdet (”0”
" i inställningarna på klipparen 
Vilket mellanrum skall jag ha på slingorna?
Jag försöker testköra med "test av startpunkt" med en punkt jag lagt efter passagens slut.
Gör jag fel? Kan man "testa" passage på detta sätt eller skippar den passagen vid "test av startpunkt"
Någon som har någon ide´ på vad jag gör fel?
Nu har jag stött på ett problem: Jag försöker göra en passage till ett angränsande yta, men det går så där.
Oavsett hur jag lägger slingan i passagen flippar Miimon ut och beter sig som ett instängt djur.
Börjar vända i passage och kör fram och tillbaka.
I bruksanvisningen står det:
"Ställa in värdet för att nå andra områden genom den smala passagen
Gräsklipparen kan nå andra områden genom smala passager med följande inställningar:
- Ställ in minimivärdet (”0”
Gräsklipparen går tätt intill begränsningskabeln. Det gäller för
fem eller flera smala vägar i trädgården
Hittar inte "Ställ in minimivärdet (”0”
Vilket mellanrum skall jag ha på slingorna?
Jag försöker testköra med "test av startpunkt" med en punkt jag lagt efter passagens slut.
Gör jag fel? Kan man "testa" passage på detta sätt eller skippar den passagen vid "test av startpunkt"
Någon som har någon ide´ på vad jag gör fel?
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Är en nybliven ägare av Miimo 310 o installerade den igår. Är sjukt nöjd. Enbart ett par små justeringar idag på slingan på 2 ställen.
Manualen är inte helt lätttolkad när man inte installerat förut samt innehåller ett par fel samt saknar en del info som är bra o tänka på tycker jag.
Dock har jag en sak jag inte riktigt blir klok på. När man har en mindre trädgård, under 500kvm så tänkte jag att då kan man ju vara smart o köra nattläge/tyst läge dygnet runt för o få bort ljudet av hjulmotorerna då den inte behöver acc så kraftigt som den gör. Samt att när den krockar så smäller det till onödigt högt. Men får det verkligen inte o funka. Motorerna går med full fart fast jag stegar ner hastigheten i den menyn. Någon som vet om det kanske inte går att få denna funktion på dagtid trots att man ställt tidsfönstret på hela dygnet??
Manualen är inte helt lätttolkad när man inte installerat förut samt innehåller ett par fel samt saknar en del info som är bra o tänka på tycker jag.
Dock har jag en sak jag inte riktigt blir klok på. När man har en mindre trädgård, under 500kvm så tänkte jag att då kan man ju vara smart o köra nattläge/tyst läge dygnet runt för o få bort ljudet av hjulmotorerna då den inte behöver acc så kraftigt som den gör. Samt att när den krockar så smäller det till onödigt högt. Men får det verkligen inte o funka. Motorerna går med full fart fast jag stegar ner hastigheten i den menyn. Någon som vet om det kanske inte går att få denna funktion på dagtid trots att man ställt tidsfönstret på hela dygnet??
Hej!
Jag överväger att köpa en beg Miimo 500 och erbjuds en ej original begränsningssladd då originalsladden är nedgrävd. Vad ska man tänka på gällande begränsaren? Vad kostar en original? Går de att förlänga? Jag kan inte hitta något på Hondas hemsida om det och hittar ingen webshop för det heller.
Jag överväger att köpa en beg Miimo 500 och erbjuds en ej original begränsningssladd då originalsladden är nedgrävd. Vad ska man tänka på gällande begränsaren? Vad kostar en original? Går de att förlänga? Jag kan inte hitta något på Hondas hemsida om det och hittar ingen webshop för det heller.
Jag har en original, och har skarvat den framgångsrikt ett par gånger nu. Men det finns väl någon maxlängd för hur lång den får vara?
I mitt fall har jag bara använt originalsladden, så det har inte varit någon risk att överskrida någon maxlängd på slingan.
I mitt fall har jag bara använt originalsladden, så det har inte varit någon risk att överskrida någon maxlängd på slingan.
Jag kör med försvarets telekabel från kvibergs överskott. Mycket starkare kabel än den gröna och ekonomiskt försvarbar också. Har nog skarvat in 50 meter hos mig, farsan och en kompis. Alla med Miimo och det funkar 👍🏼.
Även grannens HQ har fått 10 meter telekabel.
Även grannens HQ har fått 10 meter telekabel.