Jag fick svärmors Honda HRD 536 gräsklippare och jag undrar om den ska driva på båda bakhjulen.
Den driver endast på vänster bakhjul och jag tror att det är därför den drar lite åt höger men jag är inte säker ;o)
Är det någon som vet hur det ska vara och om felet är relativt enkelt och inte så dyrt att åtgärda. För övrigt så går den som en klocka
Den driver endast på vänster bakhjul och jag tror att det är därför den drar lite åt höger men jag är inte säker ;o)
Är det någon som vet hur det ska vara och om felet är relativt enkelt och inte så dyrt att åtgärda. För övrigt så går den som en klocka
Jag vet inget om just den modellen men jag är övertygad om att det är tänkt att den ska driva på båda hjulen. Annars lär den, som du märkt, vilja dra åt sidan. Kolla att båda hjulen snurrar som de ska. Gissar att du har någon form av differentialväxel. Kan vara den som kärvat ihop. Prova att öppna den, rengör och fetta in på nytt. Svårt att ge mer ingående råd när man inte vet hur det ser ut.
Någon annan kanske vet mer om just din klippare.
Någon annan kanske vet mer om just din klippare.
Tack för ditt svar. Det sitter en svart box på den vänstra sidan som axeln mellan bakhjulen går igenom. Är lite orolig att det ska flyga iväg en massa saker om jag öppnar den men det gör det kanske inte.
Jag ska ta mig en titt på det en dag och jag ska se om jag även hinner lägga upp ett foto på hur det ser ut innan jag öppnar boxen.
Jag ska ta mig en titt på det en dag och jag ska se om jag även hinner lägga upp ett foto på hur det ser ut innan jag öppnar boxen.
Risken finns ju....scar69 skrev:
Här är en bild på själva boxen och den sitter på den sidan där hjulet driver.
Andra bilden visar bara det hjulet som inte verkar driva som det ska....
Andra bilden visar bara det hjulet som inte verkar driva som det ska....
Det behöver inte vara något fel i "växellådan" utan det kan även vara "kopplingen" i hjulet som inte fungerar som den ska. Antar att denna koppling kan se ut på olika sätt men ofta (alltid) är det någon form av "backspärr" som ska gripa in när axel driver och förmedla drivet till hjulet. Skruva loss det hjul som inte driver som det ska så ser du säkert hur det är tänkt att fungera på din klippare. Det kan vara så enkelt att isärplockning och rengöring fixar problemet.
Nu driver den igen på båda hjulen
Vet inte vad felet var men när jag tog isär kuggdreven vid hjulet så trillade ut någon fjäder samt en kugg som ska ta tag i kuggdrevet. Rengjorde och monterade ihop sakerna och nu gården som en klocka
Vet inte vad felet var men när jag tog isär kuggdreven vid hjulet så trillade ut någon fjäder samt en kugg som ska ta tag i kuggdrevet. Rengjorde och monterade ihop sakerna och nu gården som en klocka
Klicka här för att svara