namnbyte
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag använder appdaemon, så i stort sett alla mina komplexa automationer är i python.
Har för mig att det ska finnas något liknande för c# också.
Ska testa det då, öppnar ju upp gigantiska möjligheter när man faktiskt kan manipulera och förädla sin data via ordinarie methods. Ännu bättre om man kan skriva ihop sina egna att anropa, men det lär jag bli varse om möjligt eller ej. Tack för input hur som helst!

R
Förlåt, jag glömde ett "hem" i hemautomation. Det var ju dumt av mig, i hemautomationskategorin och allt..
Nej, automation i hemautomation betyder precis det jag skrev. Att många automatiseringar kräver att saker pratar med varandra gör inte att just det är "grejen".

Ledsen om jag låter petig men det är ofta ord används fel och helt plötsligt betyder olika saker för olika personer.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Förlåt, jag glömde ett "hem" i hemautomation. Det var ju dumt av mig, i hemautomationskategorin och allt..
Det är väl ingen skillnad i definitionen av "automation" oavsett om det är hemma, borta eller på fabriken?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej, automation i hemautomation betyder precis det jag skrev. Att många automatiseringar kräver att saker pratar med varandra gör inte att just det är "grejen".

Ledsen om jag låter petig men det är ofta ord används fel och helt plötsligt betyder olika saker för olika personer.
Då vill jag kontra med att "självverkande; ofrivillig, maskinmässig" inte betyder speciellt mycket för mig, även om det råkar vara "definitionen".

Vartifrån kommer för övrigt den den definitionen?
Saol beskriver det som "införande av automatiskt sätt att fungera".

R
Då vill jag kontra med att "självverkande; ofrivillig, maskinmässig" inte betyder speciellt mycket för mig, även om det råkar vara "definitionen".

Vartifrån kommer för övrigt den den definitionen?
Saol beskriver det som "införande av automatiskt sätt att fungera".
Att den inte betyder så mycket för dig betyder ju inte att du kan hitta på en egen:)

Det är Saols definition av automatiskt. Men oavsett vilka variationer du lyckas hitta för automatiskt, automation, automatisera, etc så kommer ingen vara "kommunikation med andra system".

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Men oavsett vilka variationer du lyckas hitta för automatiskt, automation, automatisera, etc så kommer ingen vara "kommunikation med andra system".
Nej, och det var verkligen inte vad jag menade heller :)

Att ha Home Assistant som en samling knappar i en app, där en människa styr sina olika system, är vad jag menar inte är hemautomation.

Om dom olika systemen däremot börjar reagera på händelser från varandra så är man närmare målet.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Nä, det kanske borde heta hemstyrning i stället?

Automationer, övervakning och allt som gör saker antingen mindre arbetskrävande eller med högre kvalitet i hemmet.

/Fumble

Tja, smaken är som baken. Jag kan absolut förstå de som inte vill göra mer avancerade grejer än att bara samla allt i en app istället för att vara inne och kludda i trettifjorton olika bara för att man vill veta både temperaturen ute och vad ungarna fick äta på förskolan.
Men jag kan också förstå de som vill automatisera saker så att man slipper göra något manuellt.
Det är väl det som är en av de stora styrkorna med just HA, var och en kan göra det till precis det den vill ha, med ytterligheter som att klicka på en knapp för att något ska hända över huvud taget till någon som automatiserar fan och hans moster innan den är nöjd.
Så whatever floats your boat…

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Nä, det kanske borde heta hemstyrning i stället?

Automationer, övervakning och allt som gör saker antingen mindre arbetskrävande eller med högre kvalitet i hemmet.

/Fumble
Hemautamation är ett koncept med rätt suddiga gränsdragningar (har tex en uråldrig historia med skymningsrelä och ur klickandes i garaget, är det hemautomation?), men hemstyrning blir steget luddigare :p

Jag har två knappar bredvid mig som tänder lampor. En kommunicerar via zigbee, en styr genom att bryta tillförseln av 230V. Är båda hemstyrning?

Jag är uppvuxen i ett hus med trådlös garageport. Sålänge jag kan minnas (sent 80tal?) har det funnits en knapp i bilen för att öppna eller stänga porten.

Varför man skulle vilka göra samma koncept, via omväg till HA, känns rätt obegripligt.
Eller är det något jag missar? För lätt för obehöriga att missbruka signalerna numera?

R
Varför man skulle vilka göra samma koncept, via omväg till HA, känns rätt obegripligt
En fördel är att då kan du låta HA stänga porten om du glömt det. Exempelvis när du släcker sängbordslampan eller ställer larmet i nattläge.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Storsockret
Har fortfarande inte fått tummen ur och skaffat någon Knycklan till diskmaskinen, men idag fick dörrklockan flytta in i HA. Blivit så less på den gamla trådlösa varianten som suttit sen vi flyttade in. Knappen kass, chassit glappt och synken till högtalaren får spader och vill inte tillbaka om man råkar flytta högtalaren mellan eluttag eller bryter strömmen..

var inte så sugen på en ny sån, så tog en överbliven Ikea-knapp och lät den trigga ett pling plong på våra Sonos istället. Får väl se hur knappen klarar utomhusmiljö och eventuell klåfingrighet. Ska se till att den korrigerar volymen på högtalarna innan den plingar också.

Praktiskt att kunna toggla av automationen när hundarna lämnas hemma :D

En vit ringklocka på en tegelvägg bredvid en metalldörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Har fortfarande inte fått tummen ur och skaffat någon Knycklan till diskmaskinen, men idag fick dörrklockan flytta in i HA. Blivit så less på den gamla trådlösa varianten som suttit sen vi flyttade in. Knappen kass, chassit glappt och synken till högtalaren får spader och vill inte tillbaka om man råkar flytta högtalaren mellan eluttag eller bryter strömmen..

var inte så sugen på en ny sån, så tog en överbliven Ikea-knapp och lät den trigga ett pling plong på våra Sonos istället. Får väl se hur knappen klarar utomhusmiljö och eventuell klåfingrighet. Ska se till att den korrigerar volymen på högtalarna innan den plingar också.

[bild]
Jag har haft en sådan ute, visserligen under tak, rätt länge och det har funkat utan problem. Den är ju IP44 eller något sådant så den ska klara det.

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har haft en sådan ute, visserligen under tak, rätt länge och det har funkat utan problem. Den är ju IP44 eller något sådant så den ska klara det.
Jo denna är under tak också, men tänker kanske även kylan. Den är ju specad för mellan 0 och 40°, och riktigt så varmt har vi det inte hela vintern :D

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
Storsockret Storsockret skrev:

[bild]
Grymt! Kör en likadan lösning. Väldigt bra att justera volymen om man tex haft fest dagen innan :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.