• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Koden för Home Assistant är helt odokumenterad
Så är det säkert men jag kommenterade dokumentation som är intressant för en vanlig användare. Jag kan bara konstatera att den är tillräckligt bra för att ofta ge mig de svar jag söker. Att den sen kanske är en "stor missmatch av övergripande, intetsägande bilder och texter" har jag aldrig reflekterat över.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dessa körs rakt upp och ned i controllern. MEn det blir ju messy med ett gäng script. Skulle vilja bygga en custom backend som är lite mer sammanhängade istället för random scripts i scener och startup. Ovan är exempel på startup script som körs vid startup och sedan liggger och lyssnar på state så länge controllern är vid liv
Om du menar Domoticz-controller finns det olika sätt att integrera det du redan har, men vad som passar bäst beror egentligen på vad ditt slutmål är.

Boilerplate4U
Alfredo Alfredo skrev:
Så är det säkert men jag kommenterade dokumentation som är intressant för en vanlig användare. Jag kan bara konstatera att den är tillräckligt bra för att ofta ge mig de svar jag söker. Att den sen kanske är en "stor missmatch av övergripande, intetsägande bilder och texter" har jag aldrig reflekterat över.
Så är det nog. För min del försöker jag hålla mig till webbgränssnittet så mycket som möjligt men det har visat sig att jag ofta behöver göra saker som utvecklarna inte tänkt på. Eller om något inte funkar som det är beskrivet så behöver man gräva djupare och då blir det genast besvärligt med informationen. Och vi pratar inte om komplierad grejer utan standardprylar som tex Tuja smartplugs osv. Inte bra för hälsan om pulsen går upp för ofta i frustration! 😁

Redigerat:
En grej som jag själv tycker är viktig är att kunna köra ren https i HA. Även internt på LAN eftersom det öppnar upp ESPhome och vissa andra integrationer. Inte via ytterligare en proxy som Nginx. Speciellt inte när man redan kör en i t.ex. brandväggen. Man slipper frågor om ”säker anslutning” och som i script kan vara ett svårlöst fel.
För att lösa detta måste man dels läsa dokumentation på Lets Encrypt-tillägget (?) och dels skruva i configuration.yaml. Här kunde HA-gänget jobba lite och fixa det i GUI:t som många andra Open source-projekt gör.

Redigerat:
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Så är det nog. För min del försöker jag hålla mig till webbgränssnittet så mycket som möjligt men det har visat sig att jag ofta behöver göra saker som utvecklarna inte tänkt på. Eller om något inte funkar som det är beskrivet så behöver man gräva djupare och då blir det genast besvärligt med informationen. Och vi pratar inte om komplierad grejer utan standardprylar som tex Tuja smartplugs osv. Inte bra för hälsan om pulsen går upp för ofta i frustration! 😁
Jag kan hålla med om att dokumentationen är lite bristfällig när det kommer till GUIt. Det är lite underligt att de försöker pusha en att göra allt i GUIt medans all dokumentation är bara för hur man gör det direkt i yaml. För yaml är ändå dokumentationen bra för att vara ett open source projekt tycker jag men det blir ju lite underligt när man måste kämpa för att hitta dit i princip.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Det är lite underligt att de försöker pusha en att göra allt i GUIt medans all dokumentation är bara för hur man gör det direkt i yaml.
Det är väl så det brukar göras. Radkommando är ändå det mjukvarumänniskor älskar..

Boilerplate4U
@AndersMalmgren, hittade den här översikten som visar olika sätt att köra Home Assistant. Bilden till höger symboliserar HAOS som kan laddas ner och köras direkt i en virtuell miljö.
Illustration av Home Assistant Core, Container, Supervisor och HAOS med symboler för Python och Docker, som körs i olika virtuella miljöer.
  • "Integrations" are part of Core
  • "Add-ons" are containerised services

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
@AndersMalmgren, hittade den här översikten som visar olika sätt att köra Home Assistant. Bilden till höger symboliserar HAOS som kan laddas ner och köras direkt i en virtuell miljö.
[bild]
  • "Integrations" are part of Core
  • "Add-ons" are containerised services
Det jag vill är att köra en docker i controllern, inte köra controllern i en docker :D

edit: min Mikrotik router stöjder docker så skulle iof vara ett kul experiement och köra HA i den

edit: https://community.home-assistant.io...n-your-mikrotik-router-with-containers/522428

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Någon som har IKEAS Knycklarn (diskmaskinsavstängare) integrerat i Home Assistant?

Jag byggde mig ett nytt kök under vintern och har skaffat mig Ikeas Dirigera och fått in den genom HACS. Ikeas transformatorer (trådfri?) dyker upp fint, men värre är det med Knycklarn. Här får jag ett meddelande om att något är fel med attributet för batteryPercentage.

Fråga: Är det någon i detta forum som har lyckats? Är det bara den spänningsmatade mottagaren som är ansluten eller är det fjärrkontrollen också?

Logger: homeassistant.config_entries
Source: config_entries.py:640
First occurred: 11:18:37 AM (3 occurrences)
Last logged: 11:18:37 AM

Error setting up entry IKEA Dirigera Hub : 192.168.1.229 for dirigera_platform
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 640, in __async_setup_with_context
result = await component.async_setup_entry(hass, self)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/config/custom_components/dirigera_platform/__init__.py", line 197, in async_setup_entry
await platform.make_devices(hass,hass_data[CONF_IP_ADDRESS], hass_data[CONF_TOKEN])
File "/config/custom_components/dirigera_platform/ikea_gateway.py", line 102, in make_devices
water_sensors = await hass.async_add_executor_job(hub.get_water_sensors)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/concurrent/futures/thread.py", line 58, in run
result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/dirigera/hub/hub.py", line 352, in get_water_sensors
return [dict_to_water_sensor(water_sensor, self) for water_sensor in water_sensors]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/dirigera/devices/water_sensor.py", line 29, in dict_to_water_sensor
return WaterSensor(dirigeraClient=dirigera_client, **data)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/pydantic/main.py", line 341, in __init__
raise validation_error
pydantic.error_wrappers.ValidationError: 1 validation error for WaterSensor
attributes -> batteryPercentage
field required (type=value_error.missing)

H Handell skrev:
Någon som har IKEAS Knycklarn (diskmaskinsavstängare) integrerat i Home Assistant?

Jag byggde mig ett nytt kök under vintern och har skaffat mig Ikeas Dirigera och fått in den genom HACS. Ikeas transformatorer (trådfri?) dyker upp fint, men värre är det med Knycklarn. Här får jag ett meddelande om att något är fel med attributet för batteryPercentage.

Fråga: Är det någon i detta forum som har lyckats? Är det bara den spänningsmatade mottagaren som är ansluten eller är det fjärrkontrollen också?

Logger: homeassistant.config_entries
Source: config_entries.py:640
First occurred: 11:18:37 AM (3 occurrences)
Last logged: 11:18:37 AM

Error setting up entry IKEA Dirigera Hub : 192.168.1.229 for dirigera_platform
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 640, in __async_setup_with_context
result = await component.async_setup_entry(hass, self)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/config/custom_components/dirigera_platform/__init__.py", line 197, in async_setup_entry
await platform.make_devices(hass,hass_data[CONF_IP_ADDRESS], hass_data[CONF_TOKEN])
File "/config/custom_components/dirigera_platform/ikea_gateway.py", line 102, in make_devices
water_sensors = await hass.async_add_executor_job(hub.get_water_sensors)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/concurrent/futures/thread.py", line 58, in run
result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/dirigera/hub/hub.py", line 352, in get_water_sensors
return [dict_to_water_sensor(water_sensor, self) for water_sensor in water_sensors]
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/dirigera/devices/water_sensor.py", line 29, in dict_to_water_sensor
return WaterSensor(dirigeraClient=dirigera_client, **data)
File "/usr/local/lib/python3.13/site-packages/pydantic/main.py", line 341, in __init__
raise validation_error
pydantic.error_wrappers.ValidationError: 1 validation error for WaterSensor
attributes -> batteryPercentage
field required (type=value_error.missing)
Varför kör du via Dirigera? Jag har knycklan och både den och tillhörande knapp är tillagda direkt i Zigbee-nätet kopplat till min HA-server utan problem.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
P
Om du inte har kört Home Assistant (HA) tidigare tycker jag du ska börja med Home Assistant OS (HAOS) som har allting förkonfigurerat med Linux och HA. Detta kan laddas ned och köras direkt i exempelvis Hyper-V. Med detta minimerar du administrationen av miljön och får möjlighet att uppdatera både Linux och HA på ett väldigt enkelt sätt med det inbyggda uppdaterings-verktyget.
Håller delvis med, men avråder starkt från att använda Hyper V för för VM för att det går inte att vidarebefordra usb enheter till den virtuella maskinen.
Lärde mig på det jobbiga sättet och fick börja om med Virtualbox istället.
Virtualbox var i gengäld lite pyssligt att få igång som en Windowsservice, men det gick i alla fall.

Dokumentationen är okej tycker jag som medelmåttig slutanvändare med noll kunskap om programmering. Ibland får man söka vidare efter mer info eller guider på annat håll. Men jag klarar mig med användargränssnittet i HA iaf.
Tycker det har blivit markant bättre sista två åren.

Nästan all automation kör jag i Multi System Reactor som kan koppla ihop enheter från olika system.

En del riktigt bra guider har jag hittat på automatiserar.se

Är HA 2025.1.2 tillräckligt stabil för att man ska våga sig på en uppgradering från 2024.12.5? Eller ska man avvakta ytterligare nån patchrunda?

J
Verkar stabilt. Var bara beredd på att du blir påtvingad kryptering av all backup. Funkar fint tycker jag, men spara nycklarna bara.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Boilerplate4U
[/QUOTE]
useless useless skrev:
Är HA 2025.1.2 tillräckligt stabil för att man ska våga sig på en uppgradering från 2024.12.5? Eller ska man avvakta ytterligare nån patchrunda?
Med 2025.1 kan man få problem med gamla backuper så personligen har inte vågat uppgradera förrän jag fått ett tydligt besked om hur detta kan lösas. Version 2025.1 krypterar backuper och det finns i nuläget inget sätt att stänga av den funktionen så därför måste man hitta ett smart sätt att hantera nyckeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.