530 912 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Nu vet jag inte exakt vad du läst och har själv inte testat någon restore efter denna förändring så exakt hur HA beter sig i detta läge vet jag egentligen inte.tveksamt skrev:
Dock vet jag att det fortfarande går att skapa okrypterade backuper och det verkar orimligt att HA ska fråga efter en nyckel om man vill restrestora en okrypterad backup. Vad skulle den göra för nytta... Men jag har som sagt inte testat.
Kan de inte... 🤔😉D djac skrev:
Det trodde nog en central rättsvårdande myndighet i Sverige också en gång när deras rutiner var att först ta en databasbackup till ett band och därefter lägga en filsystemsbackup längre fram på bandet. 👍
De hade dock missat att bandet spolades tillbaka när databasbackupen var klar... 😳
Detta är för över 20 år sedan och för länge sedan "preskriberat"...
Jo kör samma lösning och det backupas till Google Drive.D djac skrev:
Sen har jag då även manuellt lagt de nedladdade krypteringsfilerna i molnet samt i min laptop.
Kördes helt ok inatt.
01-09 04:45:11 INFO A backup directory file was modified, we'll check for new backups soon.
01-09 04:45:22 INFO Syncing Backups
01-09 04:45:23 INFO A backup directory file was modified, we'll check for new backups soon.
01-09 04:45:23 INFO Uploading 'Automatic backup 2025.1.1' to Google Drive
01-09 04:45:43 INFO Deleting 'Automatic backup 2025.1.0' From Google Drive
01-09 04:46:44 INFO A backup directory file was modified, we'll check for new backups soon.
01-09 04:46:54 INFO Syncing Backups
01-09 07:16:50 INFO Syncing Backups
Självklart men eftersom det är linjärt och lagras i skåp så kan tex inte ett virus förändra tidigare kopior, mänskliga faktorn kan ju förstöra banden såklart.Alfredo skrev:
Kan de inte... 🤔😉
Det trodde nog en central rättsvårdande myndighet i Sverige också en gång när deras rutiner var att först ta en databasbackup till ett band och därefter lägga en filsystemsbackup längre fram på bandet. 👍
De hade dock missat att bandet spolades tillbaka när databasbackupen var klar... 😳
Detta är för över 20 år sedan och för länge sedan "preskriberat"...
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 281 inlägg
Nu har jag skapat automatisk backupp, och var skitnervös att manuella ... inte skulle gå att skapa. Det gör det.Alfredo skrev:
Nu vet jag inte exakt vad du läst och har själv inte testat någon restore efter denna förändring så exakt hur HA beter sig i detta läge vet jag egentligen inte.
Dock vet jag att det fortfarande går att skapa okrypterade backuper och det verkar orimligt att HA ska fråga efter en nyckel om man vill restrestora en okrypterad backup. Vad skulle den göra för nytta... Men jag har som sagt inte testat.
Däremot har jag precis som du inte gjort en Restore av detta. Utgår från att det funkar (utan kod). Tack och lov!
Jag har en automatisk dito liggande ute i molnet någostans- oklart var.
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Funderar på att byta till HA. Kan man köra docker containers i HA? Och kommer mant åt ett fullstädnigt API isåfall?
Nja, både ja och (mest) nej. I HAOS finns Docker, alla sk add-ons är eg bara containers men det finns vad jag vet inget åtkomligt API. Det går att köra Portainer som add-on men det är knappast tänkt att man skall köra egna containers där, i HAOS. Dessutom finns en Docker-version av HA men då kan man inte använda add-ons utan får själv sköta (och koppla ihop) övriga tjänster.AndersMalmgren skrev:
Jag kör HA i en VM och Docker vid sidan om.
Jo nu finns det många val beroende på hårdvara, sen för fullt API är väl en supervised installation att föredra.AndersMalmgren skrev:
Docker är inga problem men för supervised så tillkommer utmaningar.
Steg 1 är vad man ska installera på för hårdvara.
https://www.home-assistant.io/installation/
Jo men man måste ju först besluta vad man ska köra HA i för burkAlfredo skrev:
Sen kör jag själv HA-Docker-Supervised med en Ubuntuinstallation i en laptop men det kan betraktas som ett "hack". Enbart en ren Debianinstallation stöds som standard.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
…eller så låter du Home Assistant ligga i en separat hårdvara, typ RPi, med HAOS och kör alla containers i en annan mijlö som är avsedd för detta, t.ex Proxmox. Proxmox som är Debian-baserad kan göra många roliga saker med inkl. virtualisera HAOS. Du väljer, men jag skulle följa generalspåret att köra HAOS separat i en egen enkel hårdvara och koppla på allt annat från ett separat system.AndersMalmgren skrev:
Vill du bara ha ett (1) fysiskt system med möjligheter: kör Proxmox med HAOS virtualiserat.