useless useless skrev:
Fast om webbläsaren i kylens surfplatta ska komma åt HA så är det väl just 8123 som ska öppnas?

Men det är nog ingen port forward som ska göras, utan en öppning av porten i brandväggen.
Rätt. Jag läste åt ”fel håll”.😬
Frågan är om det också finns begränsningar i kylens nätverkskonfiguration.

- Vänta lite ungar! Det blir frukost så fort pappa har uppdaterat kylens brandvägg.

• Haha
  • Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
Någon som labbat med 433mHz RTL-SDR?

Vad har ni för användningsområden?

Tänker att det vore trevligt att få in data från sin väderstation, men inte om det innebär 7 år på IT-högskola för att få det att funka.

Vore skönt om det gick att skaffa en USB RTL-SDR och trycka in i NUC:en som kör HA, och sedan dyker det upp entiteter efterhand som mottagaren tar emot radiosignaler. Men inser att jag nog drömmer lite väl där..

ESPHome kan vara ett alternativ också, löda kan jag göra, men är verkligen inget snille på kodning. Guider brukar jag dock kunna följa.

Skulle vara kul att smälla upp en bamseantenn på taket och se vad man får in för data från sin omvärld 🙂

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Rätt. Jag läste åt ”fel håll”.😬
Frågan är om det också finns begränsningar i kylens nätverkskonfiguration.

- Vänta lite ungar! Det blir frukost så fort pappa har uppdaterat kylens brandvägg.
Enklast vore väl att låta HA vara med i båda nätverken?

S sjoelund skrev:
Enklast vore väl att låta HA vara med i båda nätverken?
Kommunikation mellan olika nät löser man enklast med routing (och en eventuell portöppning i brandväggen)

useless useless skrev:
Kommunikation mellan olika nät löser man enklast med routing (och en eventuell portöppning i brandväggen)
Det fungerar väl inte alltid med auto discovery som HA gör med TV / skrivare / Chromecast / etc? Då kan det vara enklare att vara med i båda nätverken (dubbla VLAN på samma port eller med 2 nätverkskort om man tycker det är enklare). Så slipper man öppna portar / etc.

Men båda sätten fungerar.

Njäe, jag vill ju inte ha HA på IoT-nätet. Där är det ju fullt av prylar som är uppkopplade till diverse molntjänster = farligt.😬

Jag tror Useless (som är allt annat än useless...) har rätt. Det är inte rätt konfiggat i brandväggen. Får förkovra mig. Det är första försöket att komma åt nåt på interna segmentet från IoT-segmentet, så inte ett egentligt HA-problem.🤔

/Fumble (som gör skäl för namnet och fumlar vidare...)

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Nära nu. Får det att funka med IP-adress, men inte med logiska namnet:
Unable to fetch auth providers.
http://homeassistant.local:8123/
auth_callback=1

Undrar vad det är, tro? Verkar som att DNS funkar, eftersom HA-loggan är med vid felmeddelandet. Behöver det vara öppet för någon mer port?

/Fumble

D
Fick till sist tummen ur och installerade extern lagring i form av en 256GB SSD-disk och det gav stor skillnad i prestanda, framförallt märkbart på den kamerabild jag har på förstasidan och som också syns i Home Kit.

Vill tacka för tipsen som jag fått här!

• Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
K
F Fumble skrev:
Nära nu. Får det att funka med IP-adress, men inte med logiska namnet:
Unable to fetch auth providers.
[länk]
auth_callback=1

Undrar vad det är, tro? Verkar som att DNS funkar, eftersom HA-loggan är med vid felmeddelandet. Behöver det vara öppet för någon mer port?

/Fumble
Netbios eller mdns fungerar inte mellan subnät utan något som vidarebefordrar paketen mellan näten

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
Tack för tips! Läste på om mDNS (verkar vara det som HA använder för .local) och öppnade för port 5353, men det hjälpte inte. Netbios tror jag är något Windows-special?

R
F Fumble skrev:
Tack för tips! Läste på om mDNS (verkar vara det som HA använder för .local) och öppnade för port 5353, men det hjälpte inte. Netbios tror jag är något Windows-special?
Som @knightjocke skrev så måste du ha något som vidarebefordrar trafiken mellan näten. Att bara öppna en port räcker inte.

Exempelvis "avahi reflector"

Tack! Nu har jag läst på om "Avahi reflector" också, men känner att det här blev alldeles för komplicerat. I en ingivelsens stund tänkte jag att det MÅSTE fungera med det logiska namnet rätt och slätt. Så jag tog bort tillnamnet ".local", som ju tydligen drar igång multicast DNS och grejer som inte alls behövs. Det funkade. Vanlig, hederlig "bonn-DNS" helt enkelt. Ja, och så den ursprungliga portöppningen mellan kylskåpet och HA behövdes ju förstås.
Tänk att det skulle gå åt TRE glas Pinot noir för att komma på det! 😂

/Fumble

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
K
F Fumble skrev:
Tack! Nu har jag läst på om "Avahi reflector" också, men känner att det här blev alldeles för komplicerat. I en ingivelsens stund tänkte jag att det MÅSTE fungera med det logiska namnet rätt och slätt. Så jag tog bort tillnamnet ".local", som ju tydligen drar igång multicast DNS och grejer som inte alls behövs. Det funkade. Vanlig, hederlig "bonn-DNS" helt enkelt. Ja, och så den ursprungliga portöppningen mellan kylskåpet och HA behövdes ju förstås.
Tänk att det skulle gå åt TRE glas Pinot noir för att komma på det! 😂

/Fumble
Eller sätter du fast IP/fast DHCP. Så har den alltid samma IP och du når den via IP. Tycker att det är stabilast.

Jag tror att det är det jag har gjort. HA:s MAC-adress får alltid samma IP och har det logiska namnet "homeassistant". I brist på att få det logiska namnet att funka, har jag kört direkt mot IP-adressen, men nu behövs alltså inte det längre. Inser att det finns fler sätt att lösa detta beroende på hur nätet ser ut och vilka möjligheter som finns.

/Fumble

Någon som har smart dörrlås?
Vad kan ni göra med det och HA, larm mm?

/Fumble

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.