D
blackarrow blackarrow skrev:
Stödjer Nibe integrationen både nya Sxxx och gamla Fxxx pumpar?

Enl Nibe så stödjer inte Nibe Uplink (F-series) touch screen medan Nibe myUplink (S-series) stödjer touch screen ?
[länk]
Så man har väl ändrat cloud APIet och bytt namn på tjänsten?
Det stämmer, nog, jag har S- och då är det MyUplink som gäller, det är väl det där My som skiljer. Det funkar nu men jag "behöver" fler värden än de som hämtas i core-integrationen.

Ser att det finns en modbus-integration också, möjligt att den hämtar mer.. någon som testat?

MyUplink gäller även för (iaf en del ur) F-serien också. Jag har en F370 och MyUplink. Jag använder dock NibePi och mqtt för integrationen mot HA.

tveksamt tveksamt skrev:
Jag använder dock NibePi och mqtt för integrationen mot HA.
Gör exakt likadant mot en gammal F1245. Funkar skitfint. Noll inlåsningseffekt, noll löpande kostnad, full funktionalitet via MQTT.

Har dock inte satt upp några snygga integrationer och automation än pga tidsbrist, så kör fortfarande bara med att dra iväg ett MQTT-meddelande från lämplig klient när jag vill ha mer varmvatten. 😋

tveksamt tveksamt skrev:
MyUplink gäller även för (iaf en del ur) F-serien också. Jag har en F370 och MyUplink. Jag använder dock NibePi och mqtt för integrationen mot HA.
Har din F370 touch screen då?

D
Aha, nu verkar det vara fyra alternativ, bröder ni försvårar för mig...

MyUplink Core
MyUplink HACS
Modbus
NibePi

Jag har en S1256 med FLM och det jag saknar med Core är bla cirkulationspumparna och brine in/ut ifrån FLMen, vad skulle då kunna bli bäst?

D djac skrev:
Aha, nu verkar det vara fyra alternativ, bröder ni försvårar för mig...

MyUplink Core
MyUplink HACS
Modbus
NibePi

Jag har en S1256 med FLM och det jag saknar med Core är bla cirkulationspumparna och brine in/ut ifrån FLMen, vad skulle då kunna bli bäst?
"Trial & Error" 😉 Core om du installerar utan HACS annars HACS.

Angående Nibe-modeller så skriver man så här.
"Vilka produkter har stöd för myUplink?
Våra produkter i S-serien är kompatibla med myUplink. Våra uppkopplingsbara produkter i F-serien samt VVM och SMO kommer under 2024 uppdateras för att bli kompatibla med myUplink.

Gå till nibeuplink.com för att se om din produkt är kompatibel. "
https://www.nibe.eu/sv-se/support/vanliga-fragor/faq-items/vilka-produkter-har-stod-for-myuplink

blackarrow blackarrow skrev:
Har din F370 touch screen då?
Nej.

D
P paralun skrev:
"Trial & Error" 😉 Core om du installerar utan HACS annars HACS.

Angående Nibe-modeller så skriver man så här.
"Vilka produkter har stöd för myUplink?
Våra produkter i S-serien är kompatibla med myUplink. Våra uppkopplingsbara produkter i F-serien samt VVM och SMO kommer under 2024 uppdateras för att bli kompatibla med myUplink.

Gå till nibeuplink.com för att se om din produkt är kompatibel. "
[länk]
Ja men MyUplink funkar och Core, som jag installerat, hämtar ju därifrån, dock hämtar den inte så många parametrar som jag önskar, så egentligen är det bara där skon klämmer.

MyUplink är dessutom gratis, om man inte vill ändra inställningarna via telefonen, så på det sättet är det ok.

D djac skrev:
Ja men MyUplink funkar och Core, som jag installerat, hämtar ju därifrån, dock hämtar den inte så många parametrar som jag önskar, så egentligen är det bara där skon klämmer.

MyUplink är dessutom gratis, om man inte vill ändra inställningarna via telefonen, så på det sättet är det ok.
Jo då får man nog grotta ner sig i buggar eller om du har tur att någon kör integrationen här i forumet?

Kanske den här
https://github.com/jaroschek/home-assistant-myuplink/issues/95

Alla
https://github.com/jaroschek/home-assistant-myuplink/issues

Sen är det nog inte så många som kör HA-integrationen än. Egentligen överkurs för de flesta.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Betyder det här att NIBE inte har någon direkt integration mot HomeAssistant, utan att man måste gå via deras servrar/API för att få ut data från sin egen värmepump?

/Fumble

D
F Fumble skrev:
Betyder det här att NIBE inte har någon direkt integration mot HomeAssistant, utan att man måste gå via deras servrar/API för att få ut data från sin egen värmepump?

/Fumble
Jag har testat lite mer nu och tycker att modbus-integrationen är bäst för mig, då går man ju direkt mot pannan, du kan se alla värden där och även göra inställningar. Jag är nöjd i stort men söker ett värde för pannans energiförbrukning.

https://www.home-assistant.io/integrations/nibe_heatpump

F Fumble skrev:

/Fumble
Tror inte att någon tillverkare vill avstå från att sälja abonnemang till en tjänst. 😉
En direktkoppling lokalt ordnar du med produkter som Husdata för 1695:-. Det har nog betalt sig inom ett år

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Tror inte att någon tillverkare vill avstå från att sälja abonnemang till en tjänst. 😉
En direktkoppling lokalt ordnar du med produkter som Husdata för 1695:-. Det har nog betalt sig inom ett år
Man tar 249:-/år för ett premium/historik och sedan 249:- till för att ändra inställningar. O:- för enbart bas
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/myuplink

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.