P paralun skrev:
Jo men den stora frågan är varför det blir så här?

3.330325022166667,2023-12-31T23:00:00.000Z

Värdet använder punkt och sedan då T samt Z i datumet. Har knåpat mycket med Excel och aldrig stött på liknande och kan inte heller se att det skulle vara standard för en kommaseparerad fil.
Funderade på om det är en språkformatfråga, ISO etc.
Men frågeställningen blir säkert spårbar snabbt.
Värdet är väl ett helt korrekt decimaltal? Det går ju som sagt var inte att använda komma som decimaltecken i en kommaseparerad fil.
Tidsstämpeln är också helt korrekt enligt ISO 8601.

Så problemet är inte det exporterade datat, utan att ni försöker importera det ett program med begränsad funktionalitet.

K knightjocke skrev:
Det var lite spännande har en liknande panna i huset. Tänkte först skaffa ett ir-öga för att hålla lite koll, men mätaren (Kamstrup) som nätägaren satt är lite oklar tom ir-ögat är aktivt på. Ser inga blink med telefonens kamera.
Du måste skicka data till den för att du ska få något tillbaka, således blinkar den inte i normalfallet.

useless useless skrev:
Värdet är väl ett helt korrekt decimaltal? Det går ju som sagt var inte att använda komma som decimaltecken i en kommaseparerad fil.

Så problemet är inte det exporterade datat, utan att ni försöker importera det ett program med begränsad funktionalitet.
Kollade och man ska ju göra så här med Excel.
Öppna en tomt kalkylark> Data>Hämta data > från csv/txt
Så blir det alldeles rätt med en svensk version av Excel.

• Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Det var lite spännande har en liknande panna i huset. Tänkte först skaffa ett ir-öga för att hålla lite koll, men mätaren (Kamstrup) som nätägaren satt är lite oklar tom ir-ögat är aktivt på. Ser inga blink med telefonens kamera.
Vilken Kamstrup mätare kör du?
Använder själv den här IR-läsaren, CP2102
https://www.aliexpress.com/w/wholes...-Near-Infrared.html?spm=a2g0o.detail.search.0
och den här HACS integrationen
https://github.com/golles/ha-kamstrup_403/blob/main/README.md

Redigerat:
P paralun skrev:
….
Så blir det alldeles rätt med en svensk version av Excel.
Det är fascinerande att detta fortfarande är ett problem. 😎

• Gilla
  • Haha
knightjocke och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är fascinerande att detta fortfarande är ett problem. 😎
Jo nu var jag nog lite "ringrostig" för när jag tänkte efter och kollade därute så måste man ju gå via importvägen i Excel så blir det rätt ISO format.

P paralun skrev:
Jo nu var jag nog lite "ringrostig" för när jag tänkte efter och kollade därute så måste man ju gå via importvägen i Excel så blir det rätt ISO format.
Frugan (ekonom som får csv med ISO8601) hade stora problem med konsulter som inte fick ISO8601 att funka som det var tänkt. De körde US English Excel och greppade aldrig var problemet låg. För frugan och hennes kollegor (svensk Excel) var det aldrig några problem…tills konsulterna kom.😎

Edit: problemet är ju att Excel baserar sin språkstandard på hur Windows är inställt och där är ISO8601 bara en annan ”localization”. Nästa problem är att språkanpassningar för datum kastas ut med badvattnet när Excel-filen byter land (används i en annan språkstandard). Därmed blir datum konverterat till text.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Frugan (ekonom som får csv med ISO8601) hade stora problem med konsulter som inte fick ISO8601 att funka som det var tänkt. De körde US English Excel och greppade aldrig var problemet låg. För frugan och hennes kollegor (svensk Excel) var det aldrig några problem…tills konsulterna kom.😎
jo det finns ju några olika format därute.

Hursomhelst så måste man då även göra en Redigera > Ersätt, punkt till komma för att få Excel Excel att fatta att det är tal.

Mycket bra funktion med den här magiska knappen, case closed.

och så kom 2024.2.1
https://www.home-assistant.io/blog/2024/02/07/release-20242/#release-202421---february-9

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
P paralun skrev:
och så kom 2024.2.1
[länk]
Det här var en bra fix:
Don’t blow up if config entries have unhashable unique IDs
Jag tycker om när mina saker inte sprängs.

• Haha
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det här var en bra fix:

Jag tycker om när mina saker inte sprängs.
Jo, kollade lite på buggen och tillhörande buggar och det verkar väl inte vara ett vanligt fel, Hikivision integrationen hursomhelst. Men en lustig benämning iaf.
https://github.com/home-assistant/core/pull/109966

Men kollade läget på mina backuper och det ser bra ut.

useless useless skrev:

Jo, man kan använda komma i en kommaseparerad fil, men man behöver ha det i inom "".

Jo, det är klart allt går om man vill. Min poäng var att det exporterade datat är helt korrekt. Går det inte att importera datat i Excel så är det fel på Excel, inte Home Assistant.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, det är klart allt går om man vill. Min poäng var att det exporterade datat är helt korrekt. Går det inte att importera datat i Excel så är det fel på Excel, inte Home Assistant.
Jo men nu går det då att importera till Excel men man kan då inte öppna csv-filen direkt utan måste använda importfunktionen från ett tomt kalkylblad.

Så att alla kan hänga med så är det då den här nya funktionen som diskuteras. Det finns många Excelknåpare bland användare.

• Skärmavbild av temperaturhistorik med CSV-nedladdningsalternativ i hemautomatiseringssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vänta nu, måste man använda den specifika funktion för att importera ett cvs-dokument för att importera ett cvs-dokument?!
Knappast en skräll att det är klokt/behövs…

tveksamt tveksamt skrev:
Vänta nu, måste man använda den specifika funktion för att importera ett cvs-dokument för att importera ett cvs-dokument?!
Knappast en skräll att det är klokt/behövs…
Nej som jag skrev så var jag nog "ringrostig"...däremot hade jag kört engelskspråkigt Excel så blir det rätt direkt om man öppnar den exporterade csv-filen från HA.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.