Skrällen är väl att Excel tolkar fälten olika beroende på om du öppnar csv'n direkt eller importerar den till ett befintligt kalkylark.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skrällen är väl att Excel tolkar fälten olika beroende på om du öppnar csv'n direkt eller importerar den till ett befintligt kalkylark.
Jo men så här är det...
"Note: When Excel opens a .csv file, it uses the current default data format settings to interpret how to import each column of data. If you want more flexibility in converting columns to different data formats, you can use the Import Text Wizard. "
https://support.microsoft.com/en-gb...47ce-937b-339e391393ba#ID0EBBN=Newer_versions
Case closed för mig och det funkar!

Varför inte testa någon gratis office-variant?
Själv använder jag LibreOffice även på jobbet när diverse data ska skyfflas fram o tillbaka mellan olika applikationer.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vet inte om det är så stor skräll att det fungerar på olika sätt när man hanterar det olika heller om jag ska vara ärlig.

Kära experter!
Version 2024.2 har pajat min termometerhjälpare, som tar det mindre värdet av två givare. De kan båda hamna i solen, nämligen, men inte samtidigt.

Jag får följande felmeddelande:
Felmeddelande angående enhet för temperaturmätning, inkompatibilitet och instruktioner för åtgärd, datumstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att något blir rejält knas, syns tydligt här (tidigare fick man en snygg graf):
Digitalt gränssnitt som visar utomhustemperaturhistorik med en aktuell temperatur på -5.8 grader Celsius.
Skapa konto

Eftersom jag inte ändrat något, går det ju inte att enkelt ändra tillbaka. Jag ser inget i inställningarna för hjälparen som skulle kunna ha med detta att göra:
Skärmdump av inställningsmeny, troligtvis för smarthemsystem, med alternativ kring gruppregler och sensoruppgifter.
Skapa konto

Några ideer eller inspel?

/Fumble

Det har med unit of measurement att göra. Den tolkar värdet som en sträng nu. Gå till sensorn som nämns i texten och ändra unit of measurement om det går, annars får du göra en template sensor och se till det blir rätt där. Kolla om integrationen som tar in sensorn behöver uppdateras om du kör via en custom integration.

Installerade home Assistant på en PI3
Men den går inte igång...
Windows läser från kortet, och vill formatera ena partitionen.
Provat både med raspberry os installer och valt home Assistant och med balena etcher

När jag stoppar i sladden så blinkar den gröna till och den röda lyser, har hdmi till tv men ingen signal

Kan det vara för klen strömadaptern?

nino nino skrev:
Installerade home Assistant på en PI3
Men den går inte igång...
Windows läser från kortet, och vill formatera ena partitionen.
Provat både med raspberry os installer och valt home Assistant och med balena etcher

När jag stoppar i sladden så blinkar den gröna till och den röda lyser, har hdmi till tv men ingen signal

Kan det vara för klen strömadaptern?
Jo du ska ha 5,1V och minst 1,2A
https://github.com/raspberrypi/docu...oc/computers/raspberry-pi/power-supplies.adoc
Sen här är en komplett guide
https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi/

Sen brukar jag använda just Balena Etcher som du nämnde.

Om man kollar ett kort så vill alltid windows formatera eftersom det ligger en Linuxpartion på kortet.

jo jag vet att det är noga med strömmen så det är ok
har följt den flera gånger förut och gjorde lika nu

ja det vet jag men då borde kortet vara ok iaf? när jag kan läsa från FAT
har hämtat hem sdformatter så ska kolla kortet en extra gång

nino nino skrev:
jo jag vet att det är noga med strömmen så det är ok
har följt den flera gånger förut och gjorde lika nu

ja det vet jag men då borde kortet vara ok iaf? när jag kan läsa från FAT
har hämtat hem sdformatter så ska kolla kortet en extra gång
Jo kollade för snabbt angående strömförsörjning och rekommenderat är 2,5A.

Balena Etcher kollar kortet samt verifierar skrivningen, sen då eftersom det är Linux så protesterar då Windows om man sätter i kortet i Windows.

japp helt med på det

har min 120W laddar till mobilen så det ska räcka gott och väl

Fn87 Fn87 skrev:
Det har med unit of measurement att göra. Den tolkar värdet som en sträng nu. Gå till sensorn som nämns i texten och ändra unit of measurement om det går, annars får du göra en template sensor och se till det blir rätt där. Kolla om integrationen som tar in sensorn behöver uppdateras om du kör via en custom integration.
Tack för snabbt svar!
Det verkar vara felrapporterat, så jag avvaktar lösning:

Unit of measurements is not correct #109969​

Ingående sensorer rapporterar grader C, men den utgående gruppen (hjälparen) alltså en sträng numera i stället. Inget som går att ändra där.

/Fumble

nino nino skrev:
japp helt med på det

har min 120W laddar till mobilen så det ska räcka gott och väl
Ok.
Eller är SD-kortet paj? Du kan köra felsökning/reparation plus formatering i Windows.
Sen flashar du igen med Balena Etcher.

Balena validerade då kortet efter jag flashat det igen

Inte får pien nåt ip heller trots kopplat med kabel.
Mysko, har kört båda pierna tidigare så dom bör vara hela

Nu fick den ip iaf, kanske hade för bråttom.
Får vänta ett tag och se om det bara är segt...
Har ju kört på elitedesk tidigare och då har det gått undan, nu tar det väl tid

Får webbplatsen avvisade anslutningen men det är väl inte klart kanske

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.