Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Borde finns en ”ungdomsintegration” till HA. Med lite AI som kan avgöra huruvida de ”gör någon nytta” eller bara slår dank och tär på resurserna. Effektuttag på datorn är ju i alla fall en väg framåt. Stängd dörr till matkällaren för egen del.

😆
Jamän, absolut. Att ingen tänkt på det. Tänk att ge ungarna en veckoranson i el så de själva kan välja att lägga den på halvtimmes långa duschar 40+ grader eller gamingtid och gärna kopplad så det dras av när de glömmer stänga dörren mitt i vintern. Överkurs vore avdrag då de vill ha varm mat istället för kall (=sallad) 😆

• Haha
  • Gilla
paralun och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jamän, absolut. Att ingen tänkt på det. Tänk att ge ungarna en veckoranson i el så de själva kan välja att lägga den på halvtimmes långa duschar 40+ grader eller gamingtid och gärna kopplad så det dras av när de glömmer stänga dörren mitt i vintern. Överkurs vore avdrag då de vill ha varm mat istället för kall (=sallad) 😆
Det verkar som om det finns underlag för en ”miserable teens”-integration. En idé är också att nyttja negativt inverkande faktorer för ”budgeten”. Du nämner öppen ytterdörr loch vattenförbrukning som ett exempel. Hög ljudnivå som registreras via en integrerad mikrofon kan vara en annan.

😂

(I VBulletin som användes (används?) av Byggahus.se finns det en dold funktion ”miserable user” man lägger på användare som inte kan ”bete sig” och gör det outhärdligt att besöka forumet. Intermittenta fel, trög laddning, hoppande sidor m.m.)

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Det är alltså en diskrepans mellan uppgiven effekt och mätt effekt på i alla fall min värmepump. Husdata läser alltså bara av vad värmepumpen anger i styrningen, inte vad det faktiskt mäter. Det senare kräver ju givare på alla ingående komponenter i värmeumpen. Kanske nyare pumpar har detta inbyggt.
Den kanske är begränsad till ström (A) istället för W? Isåfall beror faktiska effekten bero på vilken spänning du har...

S sjoelund skrev:
Den kanske är begränsad till ström (A) istället för W? Isåfall beror faktiska effekten bero på vilken spänning du har...
Så kan det kanske vara. Jag jämförde bara med märkskylten på resp. komponent. I mitt fall körde jag helt enkelt kompressorn manuellt och läste av elmätaren, d.v.s. vad jag faktiskt förbrukar enligt elbolaget.

Vad är det som är begränsat när man kommer att VP:ns alla parametrar och kan styra desamma?🤔

1.700:- är både dyrt och billigt.
Du ställer väl bara upp och ned ett motstånd i serie med utegivaren? Vad mer kan man göra?

Hörrni!
Jag har i veckan tagit tag i att börja uppgradera mig från Domoticz som jag kört sedan snart ett decennium till Home Assistant. HA är ju femtusen gånger bättre, så jag förstår inte varför jag inte gjort det innan.

Men. Jag har lite svårt att bestämma mig för den övergripande arkitekturen.

Jag har idag en RfxTrx433 på en RPi2 som kör Domoticz. Jag har en RPi3 som jag provkör HA på med gott resultat så här långt. Egentligen skulle jag vilja ha kvar min gamla Pi för att agera edge för allt som rör 433MHz och mata det till HA på min andra Raspberry.

Vad är lämpligaste sätt att göra det på? Någon som har en idé eller gör något liknande själv? Var lägger jag ägandeskapet av respektive sensors identitet? Låter jag min RPi2 bara skicka rådata till HA och så hanterar jag mappningen av sensorer där, eller skall jag göra det närmare källan? Vad bör vara lämpligast att köra på min RPi2 för att agera broker av datat? Jag har puckar på 433-nätet, så helst bör det vara dubbelriktat. Mosquitto på RPi2 och NodeRed för att skicka det vidare till HA eller vad?

• Gilla
djac
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Du ställer väl bara upp och ned ett motstånd i serie med utegivaren?
Nej.

K karlmb skrev:
Vad mer kan man göra?
Massor. Nästa gång du uttalar dig om något kan det ju vara läge att läsa på först :)

https://husdata.se/docs/h60-manual/

K karlmb skrev:
… Vad mer kan man göra?
Förutom finkornig styrning, kan man framför allt få mätvärden till statistik. Ett sätt förstå sitt eget beteende. Hur mycket varmvatten behöver tillverkas efter att ungdomarna har duschat, d.v.s. hur mycket minskar deras energibudget per dag.

tensiden tensiden skrev:
Hörrni!
Jag har i veckan tagit tag i att börja uppgradera mig från Domoticz som jag kört sedan snart ett decennium till Home Assistant. HA är ju femtusen gånger bättre, så jag förstår inte varför jag inte gjort det innan.

Men. Jag har lite svårt att bestämma mig för den övergripande arkitekturen.

Jag har idag en RfxTrx433 på en RPi2 som kör Domoticz. Jag har en RPi3 som jag provkör HA på med gott resultat så här långt. Egentligen skulle jag vilja ha kvar min gamla Pi för att agera edge för allt som rör 433MHz och mata det till HA på min andra Raspberry.

Vad är lämpligaste sätt att göra det på? Någon som har en idé eller gör något liknande själv? Var lägger jag ägandeskapet av respektive sensors identitet? Låter jag min RPi2 bara skicka rådata till HA och så hanterar jag mappningen av sensorer där, eller skall jag göra det närmare källan? Vad bör vara lämpligast att köra på min RPi2 för att agera broker av datat? Jag har puckar på 433-nätet, så helst bör det vara dubbelriktat. Mosquitto på RPi2 och NodeRed för att skicka det vidare till HA eller vad?
Det lämpligaste som jag kan se är ju att köra allt direkt på enheten du kör HA på. Allt annat känns onödigt komplicerat. Dock har jag inte kommit igång med att försöka få in 433MHz i HA än själv så har dålig koll på hur manuellt man måste göra det ändå.

Jag kan se ett par olika lösningar för att göra det dock om du tvunget vill.
Köra något likt 'socat' för att skicka den råa tty strömmen från Pi2 till Pi3 osv. Dock krävs det besvärligare installation av Pi3 för att få in såna program, dvs du kan nog inte köra det enkla supportade med HAOS utan får köra supervised etc.
Alternativet är att programmera själv, där är väl nog MQTT lättast skulle jag tippa och det har jag själv använt för att göra liknande externa enheter jag integrerar i HA. Men det kräver ju en del handpåläggning själv för att få det att fungera vettigt.

Förutom finkornig styrning, kan man framför allt få mätvärden till statistik. Ett sätt förstå sitt eget beteende. Hur mycket varmvatten behöver tillverkas efter att ungdomarna har duschat, d.v.s. hur mycket minskar deras energibudget per dag.
Jojo men jag vill kunna ha koll på överhettning och delta.

R RoAd skrev:
Nej.

Massor. Nästa gång du uttalar dig om något kan det ju vara läge att läsa på först :)

[länk]
Surgubbe

K karlmb skrev:
Jojo men jag vill kunna ha koll på överhettning och delta.
Överhettning? Låter som om en skyddsfunktion i värmepumpen i sig bör hantera detta. 🤔
Delta på olika givares temperatur beräknar du lätt med hjälpare i HA.

Överhettning? Låter som om en skyddsfunktion i värmepumpen i sig bör hantera detta. 🤔
Nej, det är ett steg i kylprocessen. I förångaren måste man värma kylmediet lite extra för att säkerställa allt media har omvandlats till gas - Överhettningen. Men man vill inte värma mer än nödvändigt då det påverkar cykelns verkningsgrad, därför håller såklart en seriös värmepumpsägare koll på det.

Ts-diagram som visar en termodinamisk cykel, inkluderar processer för överhettning, kondensering, underkylning och expansion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.kylteknikern.com/LATHUND 20090313.pdf

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är ett steg i kylprocessen. I förångaren måste man värma kylmediet lite extra för att säkerställa allt media har omvandlats till gas - Överhettningen. Men man vill inte värma mer än nödvändigt då det påverkar cykelns verkningsgrad, därför håller såklart en seriös värmepumpsägare koll på det.
OK. Det är vad jag brukar kalla ”lågtryck”. Har faktiskt inte hört termen användas förrän nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.