Skumt 🙂
 
Om du gÄr in pÄ automationer och sen filtrerar du pÄ enhet dÄ kanske du hittar nÄt?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Inga som jag vet hur jag ska tolka för att fÄ nÄgon vidare information i alla fall. Det registreras att den gÄr on eller off, men inte vad som gör det:
[bild]
Jo men gÄr du in pÄ din enhet sÄ ska det ju synas om den har nÄgon automagi.

I mitt exempel sÄ finns det dÄ inga.
 
  • SkĂ€rmbild pĂ„ Zigbee-enhetshanteringsgrĂ€nssnitt med information, kontroller, instĂ€llningar och loggbok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den finns inte med pÄ det sÀttet eftersom den ansluter via MQTT, den finns alltsÄ inte som device utan bara som entity. Det finns dock inte nÄgon automation som relaterar till denna. (Endast denna aaa - sps13 som jag skapade hÀromdagen efter att problematiken uppdagats som ger mig en notis ifall den slÄs av/pÄ). SkÀrmdump av anvÀndargrÀnssnittet för en IoT-enhet, visar MQTT-integrering och en automation benÀmnd "aaa-sps13".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tveksamt tveksamt skrev:
Den finns inte med pÄ det sÀttet eftersom den ansluter via MQTT, den finns alltsÄ inte som device utan bara som entity. Det finns dock inte nÄgon automation som relaterar till denna. (Endast denna aaa - sps13 som jag skapade hÀromdagen efter att problematiken uppdagats som ger mig en notis ifall den slÄs av/pÄ).[bild]
Jo men du borde ju fÄ upp enheten under MQTT: core-mosquitto?
 
P paralun skrev:
Jo men du borde ju fÄ upp enheten under MQTT: core-mosquitto?
Ja, se min bild ovan.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, se min bild ovan.
Jo men syns det inte om du klickar vidare. >
Sen Àr det ju "part of follwing automations"- aaa-sps13 >
 
Ja, och som jag skrev ovan, den har jag skapat nu, efter att problemen visat sig för att fÄ en notis om att det hÀnder.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag undrar om man kan anvÀnda diverse billiga wifi smart strömbrytare i Home Assistant?

tex denna: [lÀnk]

eller denna? :[lÀnk]
Ja, via Tuya-integrationen för bÄda tvÄ om jag ser rÀtt. Den fungerar ganska kasst och endast nÀr internet och deras molntjÀnst fungerar. Men den fungerar OK om det inte Àr sÄ viktigt att se nuvarande on/off status pÄ brytaren (har alltid fungerat att slÄ av/pÄ ÀndÄ för mig, men jag störde mig pÄ att inte se status sÄ jag bytte till ZigBee).
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Ja, via Tuya-integrationen för bÄda tvÄ om jag ser rÀtt. Den fungerar ganska kasst och endast nÀr internet och deras molntjÀnst fungerar. Men den fungerar OK om det inte Àr sÄ viktigt att se nuvarande on/off status pÄ brytaren (har alltid fungerat att slÄ av/pÄ ÀndÄ för mig, men jag störde mig pÄ att inte se status sÄ jag bytte till ZigBee).
tack!

DÄ ska jag testa lite, har en Rasberry PI, som jag tÀnkte anvÀnda med nÄn billig smart plug.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag undrar om man kan anvÀnda diverse billiga wifi smart strömbrytare i Home Assistant?
Du kan hitta Zigbee för ungefÀr samma pengar pÄ exempelvis Amazon.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du kan hitta Zigbee för ungefÀr samma pengar pÄ exempelvis Amazon.
OK, Zigbee Àr bÀttre? TÀnkte slippa köpa pÄ Amazon, utan handla lokalt för min test.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Zigbee Àr bÀttre?
Det beror nog pÄ en massa olika faktorer och vem man frÄgar. Du slipper i alla fall beroende till den molntjÀnst som nÄgon nÀmnde nyss.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det beror nog pÄ en massa olika faktorer och vem man frÄgar. Du slipper i alla fall beroende till den molntjÀnst som nÄgon nÀmnde nyss.
Ja, det Àr ju ett plus...Att inte vara beroende av nÄn tjÀnst pÄ nÀtet som ska funka lÄter ju klart bÀttre.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.