531 700 läst ·
6 166 svar
532k läst
6,2k svar
Home Assistant
Nja. Man kan faktiskt göra nästan allt med Lidls lilla så länge det är ZIgbee eller Wifi.R RoAd skrev:Om den löst det du vill göra på det sätt du vill göra det på så ja, varför skulle du inte? Hemautomation handlar väl om att göra det så enkelt som möjligt för sig?
Jag hade nog, precis som @Derbyboy, försökt lösa en extra funktion på enklast möjliga sätt innan jag funderat på att byta hela systemet.
EDIT: Och du jämför två kompetenta system mot en (gissar jag) väldigt begränsad lidl-gateway. Tycker du det är en rättvis liknelse?
(Gissar jag som inte börjat än med HA).
Det jag inser är att livet blir så mkt lättare med allt på ett ställe då jag som de flesta har begränsat med tid.
Nu vill jag slippa molnbereoende och kommer därför att lägga tid på att flytta över allt till en HA.
(Och det stora språnget jag ändå har kvar, att starta upp en HA, det har ju redan Derbyboy tagit, därav min reflektion)
Blir bättre ju tidigare jag tar steget.
Att springa runt till nåt 10-tal timers? Nja, det känns redan 1990.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Har en fråga gällande Arlo och Home Assistant. Vill få in kamerorna i HA men är inte helt hemma med SSH och HACS. Vad skulle ni rekommendera? Går det att lösa, även för en noob?
Jo HACS är inget större problem att installeraC carlfredrik skrev:
Sen finns det då tre olika vägar beroende på vad man kör, supervised, container eller core.
Klicka på rätt "flik".
https://hacs.xyz/docs/setup/download
Man kopierar/klistrar sedan in terminalkommandon, inget man behöver skriva och retur så körs kommandot.
Efter det kan du installera Arlo-integrationen.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Tack för rekordsnabbt och bra svar! Ska ge det ett försök ikväll då. Hur funkar det med uppdateringar om man tänker framåt? Inget som förväntas krångla direkt?P paralun skrev:Jo HACS är inget större problem att installera
Sen finns det då tre olika vägar beroende på vad man kör, supervised, container eller core.
Klicka på rätt "flik".
[länk]
Man kopierar/klistrar sedan in terminalkommandon, inget man behöver skriva och retur så körs kommandot.
Efter det kan du installera Arlo-integrationen.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Finns en färdig integration i Hacs, men det kanske du har koll på? Kör den, det är inte särskilt svårt (tror jag, har inte Arlo själv, men annat via hacs har gått bra)C carlfredrik skrev:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Ja det var den jag tänkte på men aldrig jobbat med HACS tidigare. Verkar inte vara jättesvårt enligt ovan. Ger det ett försök![SKPG]Zamora skrev:
Nej det är enkelt och HACS har en egen notifiering om något behöver uppdateras.C carlfredrik skrev:
Sen det viktiga är att man läser det som står om ett tillägg iannan man börjar.
Läser igenom allt, funderar och sedan installerar.
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg
Testar lite nu och har inte riktigt fått ihop det. Installerat allt men får i loggen:P paralun skrev:
2023-12-27 22:32:52.610 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration aarlo which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2023-12-27 22:32:52.615 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2023-12-27 22:33:18.175 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for custom integration 'aarlo': Invalid config.
2023-12-27 22:33:18.180 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to prepare setup for platform 'aarlo.binary_sensor': Unable to set up component.
Plus lite annat liknande sista raden där. Några pointers?
Nu när jag startade om fick jag även:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jo har du verkligen läst alla sidor om HACS?C carlfredrik skrev:Testar lite nu och har inte riktigt fått ihop det. Installerat allt men får i loggen:
2023-12-27 22:32:52.610 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration aarlo which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2023-12-27 22:32:52.615 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2023-12-27 22:33:18.175 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for custom integration 'aarlo': Invalid config.
2023-12-27 22:33:18.180 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to prepare setup for platform 'aarlo.binary_sensor': Unable to set up component.
Plus lite annat liknande sista raden där. Några pointers?
Nu när jag startade om fick jag även:
[bild]
[bild]
https://hacs.xyz/docs/configuration/basic/
Längst ner har du previous o next.
EDIT Sen är det väl den här integrationen du ska använda.
Jag länkar till de fullständiga readme-filen som är en del pyssel.
https://github.com/twrecked/hass-aarlo/blob/master/README.md
Redigerat:
Hobbysnickare
· Bjärehalvön
· 420 inlägg