D
K karlmb skrev:
Med det resonemanget så skulle jag då stanna kvar med min billiga Lidl-hub bara för att jag börjat med den? Tja..
Kan du inte hacka på plejd-folket istället
 
  • Haha
Fumble
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Om den löst det du vill göra på det sätt du vill göra det på så ja, varför skulle du inte? Hemautomation handlar väl om att göra det så enkelt som möjligt för sig?

Jag hade nog, precis som @Derbyboy, försökt lösa en extra funktion på enklast möjliga sätt innan jag funderat på att byta hela systemet.

EDIT: Och du jämför två kompetenta system mot en (gissar jag) väldigt begränsad lidl-gateway. Tycker du det är en rättvis liknelse?
Nja. Man kan faktiskt göra nästan allt med Lidls lilla så länge det är ZIgbee eller Wifi.
(Gissar jag som inte börjat än med HA).
Det jag inser är att livet blir så mkt lättare med allt på ett ställe då jag som de flesta har begränsat med tid.
Nu vill jag slippa molnbereoende och kommer därför att lägga tid på att flytta över allt till en HA.
(Och det stora språnget jag ändå har kvar, att starta upp en HA, det har ju redan Derbyboy tagit, därav min reflektion)
Blir bättre ju tidigare jag tar steget.
Att springa runt till nåt 10-tal timers? Nja, det känns redan 1990.
 
D Derbyboy skrev:
Kan du inte hacka på plejd-folket istället
Ledsen om du ser det som hack. Var bara en vänlig reflektion. Se föregående svar.
 
Har en fråga gällande Arlo och Home Assistant. Vill få in kamerorna i HA men är inte helt hemma med SSH och HACS. Vad skulle ni rekommendera? Går det att lösa, även för en noob?
 
C carlfredrik skrev:
Har en fråga gällande Arlo och Home Assistant. Vill få in kamerorna i HA men är inte helt hemma med SSH och HACS. Vad skulle ni rekommendera? Går det att lösa, även för en noob?
Jo HACS är inget större problem att installera
Sen finns det då tre olika vägar beroende på vad man kör, supervised, container eller core.
Klicka på rätt "flik".
https://hacs.xyz/docs/setup/download

Man kopierar/klistrar sedan in terminalkommandon, inget man behöver skriva och retur så körs kommandot.

Efter det kan du installera Arlo-integrationen.
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo HACS är inget större problem att installera
Sen finns det då tre olika vägar beroende på vad man kör, supervised, container eller core.
Klicka på rätt "flik".
[länk]

Man kopierar/klistrar sedan in terminalkommandon, inget man behöver skriva och retur så körs kommandot.

Efter det kan du installera Arlo-integrationen.
Tack för rekordsnabbt och bra svar! Ska ge det ett försök ikväll då. Hur funkar det med uppdateringar om man tänker framåt? Inget som förväntas krångla direkt?
 
C carlfredrik skrev:
Har en fråga gällande Arlo och Home Assistant. Vill få in kamerorna i HA men är inte helt hemma med SSH och HACS. Vad skulle ni rekommendera? Går det att lösa, även för en noob?
Finns en färdig integration i Hacs, men det kanske du har koll på? Kör den, det är inte särskilt svårt (tror jag, har inte Arlo själv, men annat via hacs har gått bra)
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Finns en färdig integration i Hacs, men det kanske du har koll på? Kör den, det är inte särskilt svårt (tror jag, har inte Arlo själv, men annat via hacs har gått bra)
Ja det var den jag tänkte på men aldrig jobbat med HACS tidigare. Verkar inte vara jättesvårt enligt ovan. Ger det ett försök!
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
C carlfredrik skrev:
Tack för rekordsnabbt och bra svar! Ska ge det ett försök ikväll då. Hur funkar det med uppdateringar om man tänker framåt? Inget som förväntas krångla direkt?
Nej det är enkelt och HACS har en egen notifiering om något behöver uppdateras.
Sen det viktiga är att man läser det som står om ett tillägg iannan man börjar.
Läser igenom allt, funderar och sedan installerar.
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Ledsen om du ser det som hack. Var bara en vänlig reflektion. Se föregående svar.
Det gjorde jag inte :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det är enkelt och HACS har en egen notifiering om något behöver uppdateras.
Sen det viktiga är att man läser det som står om ett tillägg iannan man börjar.
Läser igenom allt, funderar och sedan installerar.
Testar lite nu och har inte riktigt fått ihop det. Installerat allt men får i loggen:

2023-12-27 22:32:52.610 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration aarlo which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant

2023-12-27 22:32:52.615 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant

2023-12-27 22:33:18.175 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for custom integration 'aarlo': Invalid config.

2023-12-27 22:33:18.180 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to prepare setup for platform 'aarlo.binary_sensor': Unable to set up component.

Plus lite annat liknande sista raden där. Några pointers?

Nu när jag startade om fick jag även:

Felaktig konfiguration, integrationsproblem, visar loggar, komponentuppsättning misslyckad, försök med v2, konfigurations- och omstartsfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skärmbild av Home Assistant Core som visar loggmeddelanden med flera fel för en kundanpassad integration.
 
Redigerat:
C carlfredrik skrev:
We found a custom integration aarlo which has not been tested by Home Assistant.
Dessa kan du i alla fall strunta i. Bara "friskrivningar".
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
C carlfredrik skrev:
Testar lite nu och har inte riktigt fått ihop det. Installerat allt men får i loggen:

2023-12-27 22:32:52.610 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration aarlo which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant

2023-12-27 22:32:52.615 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant

2023-12-27 22:33:18.175 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for custom integration 'aarlo': Invalid config.

2023-12-27 22:33:18.180 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Unable to prepare setup for platform 'aarlo.binary_sensor': Unable to set up component.

Plus lite annat liknande sista raden där. Några pointers?

Nu när jag startade om fick jag även:

[bild]

[bild]
Jo har du verkligen läst alla sidor om HACS?
https://hacs.xyz/docs/configuration/basic/
Längst ner har du previous o next.
EDIT Sen är det väl den här integrationen du ska använda.
Jag länkar till de fullständiga readme-filen som är en del pyssel.
https://github.com/twrecked/hass-aarlo/blob/master/README.md
 
Redigerat:
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo har du verkligen läst alla sidor om HACS?
[länk]
Längst ner har du previous o next.
EDIT Sen är det väl den här integrationen du ska använda.
Jag länkar till de fullständiga readme-filen som är en del pyssel.
[länk]
Läste igenom en hel del men tydligen inte allt 🙈 På’t igen!
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
C carlfredrik skrev:
Läste igenom en hel del men tydligen inte allt 🙈 På’t igen!
Jo skam den som ger sig... utmaningen är ofta att man verkligen läser igenom en guide, sen har man då oftast för bråttom men då får man kolla detaljerna. Den här integrationen har många detaljer.
 
  • Gilla
carlfredrik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.