D
Jag har 30+ Shelly 20+ 433-sensorer och 15-20 z-wave och 5 zigbee

Jag har installerat styrning och mätning av det mesta och nu ska jag komma igång med nyttiga automationer.
 
D
Badrumsfläkten är en av få saker som jag inte kan styra annat än från en trött app i telefonen.
 
D Derbyboy skrev:
Badrumsfläkten är en av få saker som jag inte kan styra annat än från en trött app i telefonen.
Det mesta går att ”svarva om”. Är det ”Tuya” i fläkten är chansen stor att du kan göra om den till ESPhome och därmed kunna styra den i HA. Kräver dock tålamod och baskunskaper i radkommando/Terminal.
För vissa av oss finns det inga gränser för hur mycket tid man kan lägga ner för att slippa köpa nytt. 🤓
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag har 30+ Shelly 20+ 433-sensorer och 15-20 z-wave och 5 zigbee

Jag har installerat styrning och mätning av det mesta och nu ska jag komma igång med nyttiga automationer.
Var använder du för att styra allt som redan är på plats, var väl egentligen det jag undrade mest.

Dvs, hur mycket av jobbet kommer din lilla Pi behöva göra?
 
D
Jag använder Homey som kontroller, automationer mm.

RPI:n ska bara styra badrumsfläkten, ytterligare värden, automatiseringar sker i Homey.
 
D Derbyboy skrev:
Jag kör inte två hubbar parallellt. Jag kör homey för allt men därutöver har jag lite kritiska sensorer kopplade till en RPI. RPI:n är batteridriven och fungerar vid strömavbrott.
? Använd den då nu för fläkten också då...
 
D
BLE har ju ingen bra räckvidd så min RPI med HA är placerad för långt ifrån.
 
D Derbyboy skrev:
BLE har ju ingen bra räckvidd så min RPI med HA är placerad för långt ifrån.
Extender?
 
  • Gilla
Hegart
  • Laddar…
D
Ja ska kika på de! Tack
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ja ska kika på de! Tack
Men ser ändå inte varför du vill ha HA och Homey i samma hus. Vad klarar Homeyn som inte HA gör?
 
D
Säkerligen ingenting, dock är det lite mer handpåläggning vad gäller HA. Den tiden har jag inte just nu.

Jag har kört Homey sedan 2018, eller om det var 2019 så det kommer ta lite tid att migrera över till HA.

Men jag har börjat testa lite HA och jag gillar det. Jag kör dock på en RPI 3 som är gammal som gatan så när/om jag gör över till att köra enbart HA behöver jag investera i lite ny hårdvara.

Men jag kan ju vända på det, jag har inte hittat något jag velat automatisera som inte fungerat i Homey…tills jag kom till badrumsflöktsjöveln
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Men ser ändå inte varför du vill ha HA och Homey i samma hus. Vad klarar Homeyn som inte HA gör?
Har man redan en homey konfigurerad för att göra det man vill så förstår jag om man inte har lust att göra om allt i ha. Sluta tjata nu :)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Har man redan en homey konfigurerad för att göra det man vill så förstår jag om man inte har lust att göra om allt i ha. Sluta tjata nu :)
Med det resonemanget så skulle jag då stanna kvar med min billiga Lidl-hub bara för att jag börjat med den? Tja..
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Med det resonemanget så skulle jag då stanna kvar med min billiga Lidl-hub bara för att jag börjat med den? Tja..
Om den löst det du vill göra på det sätt du vill göra det på så ja, varför skulle du inte? Hemautomation handlar väl om att göra det så enkelt som möjligt för sig?

Jag hade nog, precis som @Derbyboy, försökt lösa en extra funktion på enklast möjliga sätt innan jag funderat på att byta hela systemet.

EDIT: Och du jämför två kompetenta system mot en (gissar jag) väldigt begränsad lidl-gateway. Tycker du det är en rättvis liknelse?
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Med det resonemanget så skulle jag då stanna kvar med min billiga Lidl-hub bara för att jag börjat med den? Tja..
Finns det något självändamål med att köra HA bara för att det är HA?
Ja, det är superkompetent (i rätt händer) men om allt mitt hemautomations-behov kunde lösas av en handfull vanliga timers från classe skulle jag använda just det, det är mycket enklare.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.