531 784 läst ·
6 166 svar
532k läst
6,2k svar
Home Assistant
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Det mesta går att ”svarva om”. Är det ”Tuya” i fläkten är chansen stor att du kan göra om den till ESPhome och därmed kunna styra den i HA. Kräver dock tålamod och baskunskaper i radkommando/Terminal.D Derbyboy skrev:
För vissa av oss finns det inga gränser för hur mycket tid man kan lägga ner för att slippa köpa nytt. 🤓
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Var använder du för att styra allt som redan är på plats, var väl egentligen det jag undrade mest.D Derbyboy skrev:
Dvs, hur mycket av jobbet kommer din lilla Pi behöva göra?
Säkerligen ingenting, dock är det lite mer handpåläggning vad gäller HA. Den tiden har jag inte just nu.
Jag har kört Homey sedan 2018, eller om det var 2019 så det kommer ta lite tid att migrera över till HA.
Men jag har börjat testa lite HA och jag gillar det. Jag kör dock på en RPI 3 som är gammal som gatan så när/om jag gör över till att köra enbart HA behöver jag investera i lite ny hårdvara.
Men jag kan ju vända på det, jag har inte hittat något jag velat automatisera som inte fungerat i Homey…tills jag kom till badrumsflöktsjöveln
Jag har kört Homey sedan 2018, eller om det var 2019 så det kommer ta lite tid att migrera över till HA.
Men jag har börjat testa lite HA och jag gillar det. Jag kör dock på en RPI 3 som är gammal som gatan så när/om jag gör över till att köra enbart HA behöver jag investera i lite ny hårdvara.
Men jag kan ju vända på det, jag har inte hittat något jag velat automatisera som inte fungerat i Homey…tills jag kom till badrumsflöktsjöveln
Om den löst det du vill göra på det sätt du vill göra det på så ja, varför skulle du inte? Hemautomation handlar väl om att göra det så enkelt som möjligt för sig?K karlmb skrev:
Jag hade nog, precis som @Derbyboy, försökt lösa en extra funktion på enklast möjliga sätt innan jag funderat på att byta hela systemet.
EDIT: Och du jämför två kompetenta system mot en (gissar jag) väldigt begränsad lidl-gateway. Tycker du det är en rättvis liknelse?
Redigerat:
Finns det något självändamål med att köra HA bara för att det är HA?K karlmb skrev:
Ja, det är superkompetent (i rätt händer) men om allt mitt hemautomations-behov kunde lösas av en handfull vanliga timers från classe skulle jag använda just det, det är mycket enklare.