Jag hade nog ignorerat den integrationens 'event' system och bara gjort en automation för det precis som @RoAd visade ett exempel för.

• Gilla
pfb
  • Laddar…
Är väl kanske inte HA direkt..
Men skulle behöva en termometer med sensorsladd på ca 1m, helst 2 sensorer med saldd och wifi, går det att få in i HA är det ännu bättre.
Behöver kontrollera temperaturen på vinden och utomhus temp samtidigt.
Måste borra mig genom taket och pilla upp sensorn på nåt vis, skulle gärna ha koll på utomhus temperaturen samtidigt.
Kan tänka mig 2st också, men wifi är krav då jag inte kan springa och kolla utan måste göra det på distans.
Finns det Zigbee eller likande så skulle jag kunna lösa det med en extra server jag kopplar upp där och kör åtkomst via tailscale

useless useless skrev:
Valfri Shelly plus med Addon och några givare.

[länk]
Ja men just det, har ju tom en Shelly1, en add on och givare liggandes 🙂

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Jag hade nog ignorerat den integrationens 'event' system och bara gjort en automation för det precis som @RoAd visade ett exempel för.
Ok, får titta lite mer på den lösningen.

Jag ser att den lösningen använder
trigger: - type: temperature
försöker hitta dokumentation om det, men hittar ingen sådan trigger på https://www.home-assistant.io/docs/automation/trigger/
Hur vet man ens att det finns en sådan trigger...?

En 'Numeric State Trigger' är nog bättre och välj entiteten bara. Sätt 'Above' till -10 så kommer den trigga varje gång det går från mindre än -10 till över -10 etc och inte när den går från tex -9 till -8 sen med utan bara en gång när den passerar tröskelvärdet.

Passade på att göra en till mig själv nu som varnar när det blir mindre än 5 grader i garaget:
alias: Garage temperature warning description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: - sensor.garage_motion_sensor_temperature below: 5 condition: [] action: - service: notify.persistent_notification metadata: {} data: message: Garage temperature is getting low! mode: single
Bara att ändra 'entity_id' till din sensor och 'below: 5' till 'above: -10' så borde det fungera för dig och du får en notification i appen etc.

R
P pfb skrev:
Ok, får titta lite mer på den lösningen.

Jag ser att den lösningen använder
trigger: - type: temperature
försöker hitta dokumentation om det, men hittar ingen sådan trigger på [länk]
Hur vet man ens att det finns en sådan trigger...?
Jag har gjort den automationen med HAs automation wizard. Om du väljer en temperatursensor som device kommer du att få upp de olika valmöjligheterna att trigga på i en "rullgardin". Väljer du "temperature changes" så får du upp fält för above/below och duration.

Man ska inte göra det svårare än man behöver :)

Inte strikt HA, men relaterat.
Jag har en shellyplugg som verkar leva ett lite eget liv. Då och då slår den på och av sig själv. Jag kan inte hitta någon gammal automation som skulle förklara det och det verkar vara slumpmässigt när den slår på. Den verkar dock slå av efter precis 15 min.

Någon som upplevt något liknande? Har nu gjort en fabriksåterställning för att se om det löser nåt..

J Jensa86 skrev:
som varnar när det blir mindre än 5 grader i garaget:
Jag skulle lägga till ett villkor om att den för låga temperaturen skulle ha pågott en stund, typ en kvart eller så, för att slipa larm på tillfälliga ”spökvärden”.

tveksamt tveksamt skrev:
Då och då slår den på och av sig själv.
Du hittar inga ledtrådar i loggbok eller historik?

Alfredo Alfredo skrev:
Du hittar inga ledtrådar i loggbok eller historik?
Inga som jag vet hur jag ska tolka för att få någon vidare information i alla fall. Det registreras att den går on eller off, men inte vad som gör det:
Skärmdump av två notifieringar; en MQTTS-brytare av- och påslagen med tidstämplar och förfluten tid.

Du aer inget i Shelly appen heller?
Ingen strömbrytare som är kopplad till den, så den blir aktiverad vid tryck och nåt i appen att den ska stänga av efter 15min?

Nope, jag har inte hittat något alls när jag går in direkt på enheten och tittar efter sådana inställningar.
Shellyappen använder jag inte, och enheterna är anslutna på ett nät som inte kommer ut på internet, enbart lokal trafik.
Anslutna till HA via MQTT.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.