531 784 läst ·
6 166 svar
532k läst
6,2k svar
Home Assistant
Nej precis:
Eftersom jag har självdrag så är badrumsfläkten en del av husets ventilation.
Jag tänker följande:
1) Stänga av helt när öppna spisen ska tändas
2) 800 RPM i grundventilation varma delen av året annars avstängd
3) 5 sekunde efter närvaro i badrummet så går fläkten upp i boost-läge
4) på natten varma delen av året går fläkten upp på 1500 RPM
Osv….
Eftersom jag har självdrag så är badrumsfläkten en del av husets ventilation.
Jag tänker följande:
1) Stänga av helt när öppna spisen ska tändas
2) 800 RPM i grundventilation varma delen av året annars avstängd
3) 5 sekunde efter närvaro i badrummet så går fläkten upp i boost-läge
4) på natten varma delen av året går fläkten upp på 1500 RPM
Osv….
Jag har kört min HA på en Rpi4 och SD-kort i 3+ år utan bekymmer. Ca 30 lampor och 20 sensorer. Jag har dock lagt zigbee2mqtt, influxdb och grafana på en vanlig linux-server, ”utanför” RPi-burken. Funkar hur bra som helst.F Fideliox skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Om man bortser från bristen på kunskap i kodning, så löser en Bluetooth Proxy på en ESP32 ditt räckviddsproblem. Kan vara bra att känna till om du har en standard-ESP32 liggande. Det finns ”kodfri” installation här:D Derbyboy skrev:
https://esphome.io/projects/index.html
Bluetooth Proxy
https://esphome.io/components/bluetooth_proxy.html
Kanske att den klarar sig utan sensorer om du stänger av att skriva historik till databasen, men minneskort dör väldigt fort i HA. (Till skillnad från en SSD tenderar minneskort att skriva om samma sektor på kortet om och om igen så det dör fort för detta use-case)D Derbyboy skrev:
Jo men sen måste jag skriva om koden som finns för integrationen till HA för att fungera med en ESP och det är där den branta uppförsbacken kommer. Det fixar jag inte med den begränsade tid som finns.Johan Gunverth skrev:
Edit: önskar ju såklart att kunskapen eller tiden fanns
Ser ingen anledning att behålla Homey om du överväger en HA. Ger ju nya problem att köra två olika hubbar parallellt.D Derbyboy skrev:
Sälj Homeyn medan den har ett värde o gå över en gång för alla till HA. En HAgreen är som sagt under 1100 kr i Sverige redan.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Ah! Jag uppfattade det som att HA redan hade en integration men att räckvidden är otillräcklig. Bluetooth Proxy:n är bara en dum repeater och behöver inte ”kodas om”. Den slussar bara BLE vidare.D Derbyboy skrev:
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Hur mycket av "det andra" har du på plats? Dvs sensor i badrummet och något sätt att berätta att spisen tänds?D Derbyboy skrev:Nej precis:
Eftersom jag har självdrag så är badrumsfläkten en del av husets ventilation.
Jag tänker följande:
1) Stänga av helt när öppna spisen ska tändas
2) 800 RPM i grundventilation varma delen av året annars avstängd
3) 5 sekunde efter närvaro i badrummet så går fläkten upp i boost-läge
4) på natten varma delen av året går fläkten upp på 1500 RPM
Osv….
Kommer det här vara den enda hemautomationen i huset?
Tänker oavsett att du borde klara dig på en billig Pi och SD-kort.
Se till att stänga av att spara historik, så blir det inte mycket skrivningar alls att tala om.
Det mesta….
Jag har dock ingen tempmätare i skorstenen så jag tänker att jag kör en knapp elller röststyrning när jag ska tända brasan.
Har en viss grundventilation via köksfläkten som jag också behöver stänga av när jag ska tända.
Rörelsesensor behöver jag fixa till badrummet. Har 5 st Fibaro ”eye” men kanske kör Pål något annat till badrummet även om den är ganska snygg.
Jag har dock ingen tempmätare i skorstenen så jag tänker att jag kör en knapp elller röststyrning när jag ska tända brasan.
Har en viss grundventilation via köksfläkten som jag också behöver stänga av när jag ska tända.
Rörelsesensor behöver jag fixa till badrummet. Har 5 st Fibaro ”eye” men kanske kör Pål något annat till badrummet även om den är ganska snygg.