531 608 läst ·
6 165 svar
532k läst
6,2k svar
Home Assistant
Jag är rätt säker på att det fungerar med vibrationssensorn med men i detta fallet känns ju dörrsensorn bättre då den är ju gjord för precis det ändamålet.
Jag använder den vibrationssensorn för att göra musfällor smarta och det fungerar utmärkt även om de inte vibrerar så väldigt mycket när den slår till den varianten jag har. Du får dock även med ett gyro i den så det går att ta det på vinkeln locket är i etc med. Den är rätt vanlig att sätta på garageporten tex för att veta om den är öppen eller stängd med vinkeln.
Jag använder den vibrationssensorn för att göra musfällor smarta och det fungerar utmärkt även om de inte vibrerar så väldigt mycket när den slår till den varianten jag har. Du får dock även med ett gyro i den så det går att ta det på vinkeln locket är i etc med. Den är rätt vanlig att sätta på garageporten tex för att veta om den är öppen eller stängd med vinkeln.
Hmm okej ja båda kan nog funka. Vibrationssensorn känns ju lite mer diskret istället för två delar. 🤣J Jensa86 skrev:Jag är rätt säker på att det fungerar med vibrationssensorn med men i detta fallet känns ju dörrsensorn bättre då den är ju gjord för precis det ändamålet.
Sökte lite och hittade detta.
https://www.teknikihemmet.se/2020/11/smart-postlada/
Kombination av båda, smart. Faktiskt tänkt skaffa såndär låsbar låda, då skulle jag kunna göra liknande
👍
Beställde såndär dörr sensor nu, får bli ett julprojekt. 🤣
Redigerat:
Vet inte om det var här eller i nån annan tråd / FB frågan kom upp om Julas Qlima-pump funkar i HA.
Min funkade förra vintern när jag installerade, men efter att haft allt nerstängt under sommaren samt migrerat HA till annan plattform så hade min Tuya "dött". Konstigt nog var även appen i telefonen sådan att när man startade visade den kort "offline" för att sen börja funka.
Tog bort allt från HA och började om, men det hjälpte inte. Googlade och hittade att man ska "boota om" pumpen (antar snarare "stickan" som sitter i pumpen, men nåja).
Efter detta så dök den upp i HA igen.
Jag har en backlog på HA jobb, skulle behöva både få in min Zoe elbil (har för mig jag gjort det tidigare) och min Easee laddare, samt en Tibber Pulse (jag har sagt upp tibber så jag behöver styra laddning själv). Men får se om julen erbjuder någon stund för pyssel vid datorn....
Min funkade förra vintern när jag installerade, men efter att haft allt nerstängt under sommaren samt migrerat HA till annan plattform så hade min Tuya "dött". Konstigt nog var även appen i telefonen sådan att när man startade visade den kort "offline" för att sen börja funka.
Tog bort allt från HA och började om, men det hjälpte inte. Googlade och hittade att man ska "boota om" pumpen (antar snarare "stickan" som sitter i pumpen, men nåja).
Jag har en backlog på HA jobb, skulle behöva både få in min Zoe elbil (har för mig jag gjort det tidigare) och min Easee laddare, samt en Tibber Pulse (jag har sagt upp tibber så jag behöver styra laddning själv). Men får se om julen erbjuder någon stund för pyssel vid datorn....
Tibber Pulse gick det snabbare att sätta upp i HA än det gick att få in den i Tibbers egna app så jag kan rekommendera att börja där.J JohanLun skrev:
Jo kollade lite och det finns ingen Qlima officiell integration.J JohanLun skrev:Vet inte om det var här eller i nån annan tråd / FB frågan kom upp om Julas Qlima-pump funkar i HA.
https://www.home-assistant.io/integrations/#all
Kollar man github så jovisst finns det projekt men verkar stendöda. Qlima förefallar vara en Mideaägt (djupaste kina) och där finns det flera projekt.
Har man tid över så är det bara att botanisera bland projekten.
https://www.google.com/search?q=git...EHNDYwajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Går mot tuya, det var lätt att integrera och pumpen identifieras rätt och alla sensorer och kontroller verkar funka...P paralun skrev:
Jo Tuya ska stödja Qlima sen har du en Tuya-integration till HA.J JohanLun skrev:
https://www.home-assistant.io/integrations/tuya/
Inte den enklaste men så kör jag mitt brevlådelarm från Tuya.
Easee gick också väldigt lätt vill jag minnas.J JohanLun skrev:Vet inte om det var här eller i nån annan tråd / FB frågan kom upp om Julas Qlima-pump funkar i HA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen har jag koll på min salttank till min filteranläggning. Vid 30% nivå får jag notis och en Task i Microsoft Todo. Vid 15% får grannen SMS om att jag glömt fylla så han får göra det istället (vi delar filteranläggning).
God Jul!
Jag har tidigare skrivit om att jag haft problem med aqara fukt/temp sensor i krypgrunden. Jag har luftavfuktaren inkopplad i krypgrunden med en Shelly Wifi plugg som har energimätning. Tror ni det skulle vara bättre att köra en zigbee plugg där nere istället som då kan prata med puckarna lite bättre? Några rekommendationer?
Nous, är de nåt att ha?
https://www.m.nu/rela-zigbee/smart-plug-med-energimatning-zigbee-2-pack
Nous, är de nåt att ha?
https://www.m.nu/rela-zigbee/smart-plug-med-energimatning-zigbee-2-pack
Begagnat? Jag köpte en NUC för 1200kr med SSD etc. Väldigt overppwered för HA men kör annat på den också. Låg strömförbrukning på runt 5w.D Derbyboy skrev:
Körde pi2 innan men hade ständiga problem med sd kort som dog.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 176 inlägg
RPi4 är ju relativt billig i sammanhanget, men vilken begagnad PC med 64-bitars CPU och minst 2GB minne funkar. Problemet är att knappt någon bemödar sig med att sälja en PC för 300-400:- Man bör alltså hitta någon i sin närhet som skänker dig en.D Derbyboy skrev: