535 246 läst ·
6 204 svar
535k läst
6,2k svar
Home Assistant
Jag har delat upp det på tre: vanligt, iot resp not enligt den härJ JohanLun skrev:
- I "vanligt" ingår desktop/laptop/paddor/mobiler och därmed även mediaprylar (waf o ease-of-use för familjen bestämmer)
- iot är sådant som bara behöver kommunicera mellan HA och molnet då lokalt API saknas
- not är allt som går att köra lokalt och isolerat - blir dock inte helt optimalt/enkelt för tex wifi-pluggar som har lokal tjänst eftersom det då inte går att surfa in från tex mobilen
Om man styr Wi-Fi-pluggarna från HA och struntar i tillverkarnas egna appar så är det väl inget problem att man inte har access till pluggarna från mobilen?
Sätter man ett extra interface på HA dator/Rpi som ger access till ett eget xxx_IoT WLAN så slipper man mecka med VLAN och brandväggsregler.
Man ska då inte tillåta HA att vara router så blir det ingen trafik mellan LANen. 😀
Flera AP för _IoT WLANet kräver då extra kabeldragning för _IoT LANet, men har man inte Unifi prylar så kanske det är enklare trådad LAN /WLAN separering.
Har man har en gammal Wi-Fi-router liggande så är det en enkel och billig lösning. (Och har man inte en Wi-Fi-router i byrålådan som går att använda så kan man köpa någon N300 Wi-Fi router för några hundralappar, 3-4 borde räcka).
(Videon ovan förutsätter Ubiquiti/Unifi och att man köpt rätt prylar som passar ihop).
Sätter man ett extra interface på HA dator/Rpi som ger access till ett eget xxx_IoT WLAN så slipper man mecka med VLAN och brandväggsregler.
Man ska då inte tillåta HA att vara router så blir det ingen trafik mellan LANen. 😀
Flera AP för _IoT WLANet kräver då extra kabeldragning för _IoT LANet, men har man inte Unifi prylar så kanske det är enklare trådad LAN /WLAN separering.
Har man har en gammal Wi-Fi-router liggande så är det en enkel och billig lösning. (Och har man inte en Wi-Fi-router i byrålådan som går att använda så kan man köpa någon N300 Wi-Fi router för några hundralappar, 3-4 borde räcka).
(Videon ovan förutsätter Ubiquiti/Unifi och att man köpt rätt prylar som passar ihop).
Har inte tittat på videon -än- men kan fråga, har en Ubiquity Edgerouter och 2st Ubi-APn, men mina switchar är inte Unifi... Tror jag har TP-Link TL-SG116E, samt ett antar Netgear GS3308 (eller snarlika)... Tror de har support för VLAN, det kanske alla har?blackarrow skrev:
Sen har jag ett par gamla routrar för att få Wifi här och var, men de är inte superviktiga, jag har tänkt byta mot en till Ubi-AP
VLAN är nog inte hel vanligt på alla märken. Jag började med Ubi AP innan jag bytte router. Till viss del tyckrr jag att min gamla ASUS var bättre men där finns inte VLAN i stock, då får man flasha till annat firmware. Ubi DM kan jsg tycka är högt prissatt, det är ingen usel router, bara väl dyr. Kan man det där med nätverk o brandväggar finns det säkert billigsre o bättre.J JohanLun skrev:Har inte tittat på videon -än- men kan fråga, har en Ubiquity Edgerouter och 2st Ubi-APn, men mina switchar är inte Unifi... Tror jag har TP-Link TL-SG116E, samt ett antar Netgear GS3308 (eller snarlika)... Tror de har support för VLAN, det kanske alla har?
Sen har jag ett par gamla routrar för att få Wifi här och var, men de är inte superviktiga, jag har tänkt byta mot en till Ubi-AP
Då kan du få ihop det även om det hade varit mer intuitivt om du haft UniFi rakt igenom.J JohanLun skrev:Har inte tittat på videon -än- men kan fråga, har en Ubiquity Edgerouter och 2st Ubi-APn, men mina switchar är inte Unifi... Tror jag har TP-Link TL-SG116E, samt ett antar Netgear GS3308 (eller snarlika)... Tror de har support för VLAN, det kanske alla har?
Kolla några YT-videos och googla lite så är du hemma.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 328 inlägg
Jo och det här med klockan kan ställa till det...Johan Gunverth skrev:
Kollar själv med kommandot timedatectl så ser man allt.
Sen kollade jag lite och hittar ingen HA sensor för det här viktiga.
$ timedatectl
Local time: Tue 2023-12-19 08:58:06 CET
Universal time: Tue 2023-12-19 07:58:06 UTC
RTC time: Tue 2023-12-19 07:58:06
Time zone: Europe/Stockholm (CET, +0100)
System clock synchronized: yes
NTP service: inactive
RTC in local TZ: no