nino nino skrev:
Jo men jag är också bakom cgnat
Tror det funkar så här
Ha kopplat sig mot tailscale servern och upprättar kontakt, du kopplar upp dig mot tailscale och blir vidareskickad till din ha.
Har snabbkollat hemsidan, men får inte helt klart för mig - är det en cloudlösning dit enheterna postar sina individuella WAN/LAN-värden?
Rent tekniskt blir det som DuckDNS-tjänsten, fast med extra allt :-)

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Misstänker att iaf jobbet står bakom fast eller publik IP, här är det CGNAT på bägge ställena.
Jobbet har jag i ett nät jag endast kommer åt via VPN. Men visst, jag har flera fasta IPv4 och IPv6 där... Hemma har jag publikt IP.

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Har snabbkollat hemsidan, men får inte helt klart för mig - är det en cloudlösning dit enheterna postar sina individuella WAN/LAN-värden?
Rent tekniskt blir det som DuckDNS-tjänsten, fast med extra allt :)
Svarar mig själv - jupp
https://tailscale.com/blog/how-tailscale-works/

S sjoelund skrev:
Jobbet har jag i ett nät jag endast kommer åt via VPN. Men visst, jag har flera fasta IPv4 och IPv6 där... Hemma har jag publikt IP.
Hade publikt fram till i helgen, nya IP:n har bara CGNAT-tjänst så det ställde till det lite, men även föräldrarnas levernatör har bara CGNAT.

Jag har publikt hemma men GCNAT i sommarhuset. Funderar på om man kan studsa stugan via hemmet mha Zero tier-tillägget? Orkar inte att köra VPN och sånt eftersom mina barn och föräldrar ska kunna köra HA-appen och det känns som att be om problem. Men om stugan tror att den är hemma hos mig kanske det är enkelt att bara öppna en till port i brandväggen?

David Wallin David Wallin skrev:
Jag har publikt hemma men GCNAT i sommarhuset. Funderar på om man kan studsa stugan via hemmet mha Zero tier-tillägget? Orkar inte att köra VPN och sånt eftersom mina barn och föräldrar ska kunna köra HA-appen och det känns som att be om problem. Men om stugan tror att den är hemma hos mig kanske det är enkelt att bara öppna en till port i brandväggen?
Borde funka. ZeroTier är Layer 2-routing, så även Bonjour/mDNS/.local hänger med. Tänk på att ZT kör UDP när du konfigurerar

• Älska
David Wallin
  • Laddar…
…och skulle du ändå få problem med ZT kan du alltid köra Tailscale. Den vet jag att den fungerar med CGNAT eftersom jag använder den dagligen.

(Jag använder enbart ZT till släktens backup-behov, där deras Time Machine hittar min backup-server på ett enkelt sätt.)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Hjälp inspiration väderstation
Jag har sedan ett drygt år en väderstation från Netatmo (två inneenheter, regnmätare, uteenhet och vindmätare). Allt är kopplat till HA via dess integration och funkar fint, men jag kännmer att jag inte riktigt utnyttjar detta till fullo. Jag är något av en kalenderbitare och gillar statistik så tänker att jag skulle vilja skapa en roligare presentation. Jag har inte tänkt så himla mycket på saken, men tänker att jag skulle vijla ha ett kort med lite blandad information, typ:
- Snittemperatur senaste dygnet
- Temperatur jämfört med förra året/alla år
- Kallast/varmast hittills i år
- Nederbörd senaste dygnet/senaste månaden, osv
- Annat?

Skulle dels vijla ha tips och förslag från andra med samma statistiska böjelse som jag. Är dessutom lite oisäker på vad som egentligen går att göra med HA och om jag kanske behöver integrera en databas + typ Grafana. Har visserligen jobbat med databaser och SQL i snart ett kvartssekel, men har hittills hållit mig till standardlösningar i HA, så jag vet inte riktigt hur jag skulle gå tillväga.

Tacksam för alla tips jag kan få!
//Gustaf

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera InfluxDB och Grafana. Det finns nu mera ett statistiklager i HA OOB men det är lite begränsat och har inte så hög upplösning. Apex charts är det mest kompetenta kosrtet att jobba med inne i HA IMO: https://github.com/RomRider/apexcharts-card

Fn87 Fn87 skrev:
Jag skulle rekommendera InfluxDB och Grafana. Det finns nu mera ett statistiklager i HA OOB men det är lite begränsat och har inte så hög upplösning. Apex charts är det mest kompetenta kosrtet att jobba med inne i HA IMO: [länk]
OK, tack för prompt svar. Jag anade att det var Grafana+InfluxDB som skulle krävas. Behöver man köra det på en separat enhet eller funkar det parallellt på samma enhet (kör en RPi4B med 4GB RAM och en stor SSD-disk)?

J
Har ni HA på ett eget VLAN, inkl wifi och anslutna enheter som kameror mm?

Var lägger ni mediaspelare, googlehögtalare, TV-apparater? För helst vill man ju ha de som samma som sin filerver och sina mobila enheter man castar från...

J JohanLun skrev:
Har ni HA på ett eget VLAN, inkl wifi och anslutna enheter som kameror mm?

Var lägger ni mediaspelare, googlehögtalare, TV-apparater? För helst vill man ju ha de som samma som sin filerver och sina mobila enheter man castar från...
Det där har jag också funderat på. Hos mig är det bara några Tuya wifi-grejer och en Reolink-kamera som jag skulle kunna lyfta ut i eget nät. Det mesta annat vill man ju kunna köra Chromecast, AirPlay osv till.

J
David Wallin David Wallin skrev:
Det där har jag också funderat på. Hos mig är det bara några Tuya wifi-grejer och en Reolink-kamera som jag skulle kunna lyfta ut i eget nät. Det mesta annat vill man ju kunna köra Chromecast, AirPlay osv till.
Med kinesiska tillverkare så släpper man ju in en viss risk i sitt nät... Men chromecast verkar bara funka om man är på samma subnät? Eller?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Med kinesiska tillverkare så släpper man ju in en viss risk i sitt nät... Men chromecast verkar bara funka om man är på samma subnät? Eller?
Ja precis, "alla" mediaspelare och sådant kör ju "lokala, icke-routande" protokoll och är nog rätt bökiga att få att prata mellan olika nät.

fatsug fatsug skrev:
OK, tack för prompt svar. Jag anade att det var Grafana+InfluxDB som skulle krävas. Behöver man köra det på en separat enhet eller funkar det parallellt på samma enhet (kör en RPi4B med 4GB RAM och en stor SSD-disk)?
Det funkar att köra på den. Inte på tunga grejer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.