531 182 läst ·
6 154 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Nja, en fast installerad apparat ska väl alltid ha en huvudbrytare innan som bryter alla faser?useless skrev:
Jag håller med Alfredo. Eftersom det är en totalt ointelligent beredare så spelar det ingen roll vart man bryter strömmen. Rent praktiskt finns det två alternativ:
- Tvåpolig kontaktor i elcentralen som styrs av lämplig trådlös pryl.
- Tvåpolig kontaktor i en egen kapsling på/vid beredaren som styr beredarens matningsspänning med hjälp av lämplig trådlös pryl.
Det senare alternativet (med kapslingen monterad på beredaren) är i princip tillåtet för en lekman att göra. Dock krävs det en elektriker för att koppla bort beredaren från elnätet och koppla in den igen efter operationen om alla lagar och förordningar ska följas.
Dock finns det en del att tänka på om beredaren står i en våtzon.
Om det till äventyrs saknas så kan man ju skruva ur säkringarna.
Om du har tur, går det kanske att byta ut termostaten mot en fjärrstyrd? Tillverkaren måste ju ha konfronterats med det här problemet. Det bästa är att styra där, för då har du koll på vv-temperaturen.David Wallin skrev:
Lite förtydligande: Att spara pengar på att förskjuta uppvärmningen i VVB är enkelt och ger inga negativa konsekvenser i vardagen. Däremot är besparingen förmodligen inte SÅ stor att det är värt hur mycket som helst. Det är bla därför som jag inte vill anlita elektriker, för då kommer jag "aldrig" att spara in kostnaden...
/Fumble
Nja lite mer än så. Fullt konfigurerbar touchskärm så du kan i princip lägga upp vad du än vill styra från din HA. Tycker den verkar intressant men skärmen är ju i minsta laget. Det vore intressant att veta mer från nån som använder den. Det finns även en PRO version.K karlmb skrev:
Nej det är ingen dimmer. Det är en kontrollpanel med två fysiska knappar och 2 inbyggda reläer.K karlmb skrev:
https://sonoff.tech/product/central-control-panel/nspanel/
Jag har inte själv testat den, men varit lite sugen. Den går att flasha om med ESP-home om man vill.
https://www.smarty.ninja/en/ecosystems/sonoff/nspanel-and-esphome/
Om jag fattar syftet rätt är den inte tänkt som något annat än en supersmart strömbrytare där det även går att läsa ut lite info. Så storleken tycker jag är ok.D Dublin skrev:
Nån här som jagar kronor och ören med timpris och kör tvätt/disk på natten, och har automatiserat det i HA? Vilket upplägg har ni?
Vi har fortfarande bundet elpris men med nyligen införskaffad elbil så börjar man ju kika lite.
Har diskmaskinen i HA redan (Bosch Home Connect) och nu när vi köpte ny tvättmaskin såg vi till att även den hade det.
Funderar typ på att om luckan är stängd kl X så ska det tvättas/diskas när elpriset är som lägst men senast Y ska det vara klart. Eller nåt. Så det enda man gör är att se till att maskinen är stängd och det finns disk/tvättmedel innan läggdags.
Mest som en rolig grej egentligen, inte för att jag tror det gör nån skillnad mot att bara senarelägga starten till natten.
Vi har fortfarande bundet elpris men med nyligen införskaffad elbil så börjar man ju kika lite.
Har diskmaskinen i HA redan (Bosch Home Connect) och nu när vi köpte ny tvättmaskin såg vi till att även den hade det.
Funderar typ på att om luckan är stängd kl X så ska det tvättas/diskas när elpriset är som lägst men senast Y ska det vara klart. Eller nåt. Så det enda man gör är att se till att maskinen är stängd och det finns disk/tvättmedel innan läggdags.
Mest som en rolig grej egentligen, inte för att jag tror det gör nån skillnad mot att bara senarelägga starten till natten.
Funderar på att använda en termostat som går under namnet MC6, inte köpt den än, hittar lite spår av diskussioner men svårt att få en tydlig överblick. Den ska tydligen stödjas som modbus utan tillägg, någon som kört denna eller liknande, klurigt?
Det jag vill göra är att styra på elpriset, därför jag vill ha in den i HA.
Det jag vill göra är att styra på elpriset, därför jag vill ha in den i HA.
Våra maskiner är dumma båda två, så de går inte att automatisera på det sättet. Däremot har de båda en inbyggd timer (tyvärr räknar den ena till när maskinen ska vara klar, och den andra till när den ska starta, men det är en annan femma).Storsockret skrev:
Nån här som jagar kronor och ören med timpris och kör tvätt/disk på natten, och har automatiserat det i HA? Vilket upplägg har ni?
Eftersom det oavsett krävs ett manuellt arbete för att förbereda starten av maskinen är det en smal sak att ställa timern på rätt klockslag. Enklaste (enda) sättet för oss att göra det du föreslår är således att räkna fram tiden det är billigast och sedan knappa in den när man fyller på tvätt/disk helt enkelt.
Att automatisera det på det vis du efterfrågar vore förvisso ett steg smartare, men gör också att det finns en lite ökad risk att den kör när det inte är tänkt. Det är ju lätt hänt att man/barn/gäster/etc. trycker igen maskinen när det inte är tänkt att den ska köras.
Om jag hade en smart diskmaskin jag kunde styra från HA skulle jag nog helt enkelt skapa en knapp "diska då det är billigt nästa X timmar" som startar en automation som ställer in timern på diskmaskinen att starta då elpriset är som lägst under ett 2-timmars-spann de närmaste X timmarna (jag antar att det går och att maskinen då visar att timern är igång)Storsockret skrev:
tveksamt skrev:
Våra maskiner är dumma båda två, så de går inte att automatisera på det sättet. Däremot har de båda en inbyggd timer (tyvärr räknar den ena till när maskinen ska vara klar, och den andra till när den ska starta, men det är en annan femma).
Eftersom det oavsett krävs ett manuellt arbete för att förbereda starten av maskinen är det en smal sak att ställa timern på rätt klockslag. Enklaste (enda) sättet för oss att göra det du föreslår är således att räkna fram tiden det är billigast och sedan knappa in den när man fyller på tvätt/disk helt enkelt.
Att automatisera det på det vis du efterfrågar vore förvisso ett steg smartare, men gör också att det finns en lite ökad risk att den kör när det inte är tänkt. Det är ju lätt hänt att man/barn/gäster/etc. trycker igen maskinen när det inte är tänkt att den ska köras.
Ja, en knapp är nog rimligare, inte lika roligt men mindre risk. Till diskmaskinen har vi en fysisk knapp på luckan idag av ren lathet (och why the f not liksom) som startar maskinen och kör igång det programmet vi oftast kör. Ett knapptryck istället för tre 😂S sjoelund skrev:Om jag hade en smart diskmaskin jag kunde styra från HA skulle jag nog helt enkelt skapa en knapp "diska då det är billigt nästa X timmar" som startar en automation som ställer in timern på diskmaskinen att starta då elpriset är som lägst under ett 2-timmars-spann de närmaste X timmarna (jag antar att det går och att maskinen då visar att timern är igång)
En fysisk knapp kopplad till HA?Storsockret skrev:
Då är det ju en smal sak att bara låta den automationen plocka fram rätt tid att köra också så att maskinen är klar senast morgonen efter (eller vilken tid man nu vill ha).
Ja absolut, det var mer om nån hade nån roligare variant. Ja, knappen är en vanlig ikea-knapp kopplad till HA som kör en automation.tveksamt skrev: