531 163 läst ·
6 154 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
När du väl har kommit på hur du skall koppla; har du tänkt på hur du skall hantera uppvärmningen från låg temperatur till tillräckligt hög temperatur? Hur skall du hantera legionella-risken vid kortvariga avstängningar. Har du räknat på den energiförlust du har under själva uppvärmningen till ”varmt vatten”.
Jag är tveksam till man tjänar något överhuvudtaget på att stänga av en modern varmvattenberedare. Möjligtvis om man har effekttariff och vill skjuta på uppvärming till nästa timma. Om du är bortrest är det väl en sak, men i en normal bostad används det varmvatten dygnet runt.
Jag är tveksam till man tjänar något överhuvudtaget på att stänga av en modern varmvattenberedare. Möjligtvis om man har effekttariff och vill skjuta på uppvärming till nästa timma. Om du är bortrest är det väl en sak, men i en normal bostad används det varmvatten dygnet runt.
Legionellarisken är väldigt liten om det handlar om att slå av några timmar då och då för att sen värma till säker temperatur igen. Jämför med en värmepump där man värmer till säker temperatur på en gång i veckan utan att legionella är något utbrett problem.
Den enda energiförlusten hos en elektrisk beredare är värme som läcker ut i rummet. Den förlusten är direkt proportionell mot temperaturen i beredraren och således mindre när man värmer en sval beredrare än när man håller den varm.
Har man timdebitering så kan man spara en hel del genom att undvika att köra effekttunga saker den/de timmar per dygn elen är som dyrast. Inte ovanligt att det skiljer 3-5 gånger i pris mellan de billiga och de dyra timmarna.
Den enda energiförlusten hos en elektrisk beredare är värme som läcker ut i rummet. Den förlusten är direkt proportionell mot temperaturen i beredraren och således mindre när man värmer en sval beredrare än när man håller den varm.
Har man timdebitering så kan man spara en hel del genom att undvika att köra effekttunga saker den/de timmar per dygn elen är som dyrast. Inte ovanligt att det skiljer 3-5 gånger i pris mellan de billiga och de dyra timmarna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 641 inlägg
Här ska man också fråga sig, vad är risken?Johan Gunverth skrev:
När du väl har kommit på hur du skall koppla; har du tänkt på hur du skall hantera uppvärmningen från låg temperatur till tillräckligt hög temperatur? Hur skall du hantera legionella-risken vid kortvariga avstängningar. Har du räknat på den energiförlust du har under själva uppvärmningen till ”varmt vatten”.
Hur kallt hur länge ska det vara för att man ska få legionella?
Vår värmepump kan schemalägga varmvattenberedningen.
Vi gör 50gradigt varmvatten klockan 04 varje natt, och klockan 05 på söndagar så håller den temperaturen på 60grader i 40min.
Hittade denna bild som kan vara intressant i sammanhanget:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör det? Om vi bortser från exempelvis skiftarbetande sover väl de flesta på natten i en normal bostad och då går de knappast åt mer än försumbara mängder varmvatten. Eller missar jag något?Johan Gunverth skrev:
Men jag håller med om att jag också tror att besparingen är låg.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Som jag ser det (och som bilden ovan visar) är tömningen av VVB på varmvatten både ett ”problem” energimässigt och ett nödvändigt ont om temporär avstängning eftersträvas. Det är också ett pedagogiskt problem när man behöver styra under vilka tider varmvatten får förbrukas. Det blir snabbt lika odrägligt som Henrik Schyfferts Tibber-karaktär. Om nu elen är så dyr vid just det tillfället och man vill mota Olle i grind till varje pris, kanske det är bättre att ha en alternativ energikälla som en litet batterilager?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jo alltså, man sparar ju ingen "ström". Däremot kan det göra väldigt stor skillnad för kostnaden beroende på vilka timmar per dygn som vattnet värms (förutsatt att man har timpris såklart). Min beredare är såpass stor att den egentligen bara behöver värmas en gång per dygn så besparingen har heller inga som helst konsekvenser för komforten.Johan Gunverth skrev:
Som tidigare svarats på, legionella är inget problem om vattnet värms varje dygn.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 641 inlägg
För vår del räcker varmvattnet en hel dag, men då har vi förvisso inga duschande tonåringar heller.Johan Gunverth skrev:
Som jag ser det (och som bilden ovan visar) är tömningen av VVB på varmvatten både ett ”problem” energimässigt och ett nödvändigt ont om temporär avstängning eftersträvas. Det är också ett pedagogiskt problem när man behöver styra under vilka tider varmvatten får förbrukas. Det blir snabbt lika odrägligt som Henrik Schyfferts Tibber-karaktär. Om nu elen är så dyr vid just det tillfället och man vill mota Olle i grind till varje pris, kanske det är bättre att ha en alternativ energikälla som en litet batterilager?
Nu har värmepumpen möjlighet till lite smartare styrning så att om varmvattnet går under ett visst värde så återvärmer den utanför schemat.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Är beredaren bara tillräckligt stor så behöver man inte anpassa sig alls. Då är det egentligen ännu värre nu när jag faktiskt bör tänka på när jag duschar, eftersom jag inte på ett enkelt sätt kan stänga av beredaren.Johan Gunverth skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Lite förtydligande: Att spara pengar på att förskjuta uppvärmningen i VVB är enkelt och ger inga negativa konsekvenser i vardagen. Däremot är besparingen förmodligen inte SÅ stor att det är värt hur mycket som helst. Det är bla därför som jag inte vill anlita elektriker, för då kommer jag "aldrig" att spara in kostnaden...Johan Gunverth skrev:
Fast det där är väl en investering i en helt annan kaliber, även om batterilagret är av den mindre sorten?Johan Gunverth skrev:
Man kan göra mycket av det väldigt enkelt skulle jag säga.nino skrev:
Hur pass avancerade automatiseringar kan man göra, utan att använda massa tillägg?
Skulle vilja manuellt slå igång (knapp i HA dashboard ) oljepannan om det är dyr ström, då ska
Oljan slås på
Efter 10-20min ska bv stängas av via en Shelly och ext
När panntemp är 50? grader så ska shunten öppnas, via en Shelly2.5, den ska gå 3-5sek
Pannan ska gå säg 3h sen ska allt som slogs på slås av.
Skulle även vilja kolla utgående värmevatten för att justera shunten, när pannan är i max temp.
Har en tabell så jag vet ungefär att är det -25 ute så ska värmevattnet vara xx grader, här är det ju inte så noga +-5grader skillnad på utgående värmevatten är helt ok för min del.
Går det att lösa från vanliga GUI?
Har alla Shelly och temperaturer inne i HA och i shellyappen så jag kan pyssla manuellt men vore smidigt med en knapp
Manuell knapp för oljan antar jag bara är en ZigBee switch.
Skapa en automation som drar igång när knappen varit på 10-20 minuter och då slår av bv.
Skapa en annan automation (eller i samma med lite mer piller) som drar igång shunten, har en delay och sedan stänger shunten. Typ "när temperatur är över 50C i 30 sekunder" eller vad du nu har för tid på rapporteringen så det inte bara var ett mätvärde.
En till automation med trigger oljepanna igång 3 timmar - stäng av.
Styra tid på shunten och annat kanske behöver lite yaml-kod för de delarna, men inte några tillägg
Tänkte mer en knapp på dashboarden, typ som är till lampor, inte en fysiskS sjoelund skrev:Man kan göra mycket av det väldigt enkelt skulle jag säga.
Manuell knapp för oljan antar jag bara är en ZigBee switch.
Skapa en automation som drar igång när knappen varit på 10-20 minuter och då slår av bv.
Skapa en annan automation (eller i samma med lite mer piller) som drar igång shunten, har en delay och sedan stänger shunten. Typ "när temperatur är över 50C i 30 sekunder" eller vad du nu har för tid på rapporteringen så det inte bara var ett mätvärde.
En till automation med trigger oljepanna igång 3 timmar - stäng av.
Styra tid på shunten och annat kanske behöver lite yaml-kod för de delarna, men inte några tillägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Ja, men tänk lite på ordet ”varmvattenberedare”. Det är i högsta grad kopplat till bekvämlighet och en lägsta standard. Nu när tidpunkten för värmande av vatten blir en sak att ta ställning till, tycker åtminstone jag att man missar målet med att ha en varmvattenberedare. Lite som att behöva elda i vedpannan när man kommer hem efter jobbet för att få varmvatten och uppvärmt hus. Det finns många här som accepterar det som lägsta standard.K krfsm skrev:
Om jag hade problem med effektuttaget för att förse familjen med varmt vatten i kranen, hade jag investerat i en alternativ energikälla att hålla vattnet varmt kontinuerligt. Typ ett batteri.