nino nino skrev:
Hur pass avancerade automatiseringar kan man göra, utan att använda massa tillägg?

Skulle vilja manuellt slå igång (knapp i HA dashboard ) oljepannan om det är dyr ström, då ska
Oljan slås på
Efter 10-20min ska bv stängas av via en Shelly och ext
När panntemp är 50? grader så ska shunten öppnas, via en Shelly2.5, den ska gå 3-5sek
Pannan ska gå säg 3h sen ska allt som slogs på slås av.
Skulle även vilja kolla utgående värmevatten för att justera shunten, när pannan är i max temp.
Har en tabell så jag vet ungefär att är det -25 ute så ska värmevattnet vara xx grader, här är det ju inte så noga +-5grader skillnad på utgående värmevatten är helt ok för min del.

Går det att lösa från vanliga GUI?
Har alla Shelly och temperaturer inne i HA och i shellyappen så jag kan pyssla manuellt men vore smidigt med en knapp
Det borde inte vara jättebesvärligt.
Första grejen blir väl i stort sett bara en lista på "gör det och sen det".
Att justera shunten med vattentemperaturen ska inte heller vara några problem.

• Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är den inkopplad så är den en del av starkströmsanläggningen och behörighetskraven knackar dig på axeln.
Betyder det att jag inte får byta ut det trasiga tvättmedelsfacket på min fast installerade tvättmaskin? Jag reparerar ju då en del av starkströmsanläggningen, vilket jag alltså inte får?

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Monteras på säkringen till en av faserna. Vid högt elpris kan man då sänka effekten ner till 1kW istället för 3kW.
Nej, det funkar inte. Beredaren går antingen på 400 V utan nolla eller 230 V med nolla och fas. Bryter du ena fasen i 400 V-fallet så kommer den inte att värma nånting över huvud taget.

Föresten, det finns en RIKTIGT ful kompromiss. Den lämnar knappt några spår och kräver inget kopplande.

Två Switchbot Bots: [länk]

Monteras på säkringen till en av faserna. Vid högt elpris kan man då sänka effekten ner till 1kW istället för 3kW. Beroende på hur priskurvan ser ut kan det ju löna sig... 👍😃😂
Nej, nej, nej, nej.

Säkringarna är inte konstruerade för att slås av och på i den utsträckningen. Det kommer innebära att du behöver byta säkringar förr eller senare. Och eftersom du inte vill rota i centralen själv så kommer du i bästa fall få en djup suck från elektrikern som byter dem åt dig.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det funkar inte. Beredaren går antingen på 400 V utan nolla eller 230 V med nolla och fas. Bryter du ena fasen i 400 V-fallet så kommer den inte att värma nånting över huvud taget.
Nej, jag kom på det men hann inte editera innan du svarade... Å andra sidan är ju just att "inte värma nånting" det egentliga målet. 😋

Alfredo Alfredo skrev:
Betyder det att jag inte får byta ut det trasiga tvättmedelsfacket på min fast installerade tvättmaskin? Jag reparerar ju då en del av starkströmsanläggningen, vilket jag alltså inte får?
Nej. Du får inte heller byta lampskärm på fönsterlampan eller byta skiva i DVD-spelaren med sladden inkopplad.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
Nej, jag kom på det men hann inte editera innan du svarade... Å andra sidan är ju just att "inte värma nånting" det egentliga målet. 😋
Sätt en manetventil på utgående vatten från beredaren. När det är dyrt stänger man ventilen så inget varmvatten förbrukas. Därmed kommer inte heller elpatronen att aktiveras.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, nej, nej, nej.

Säkringarna är inte konstruerade för att slås av och på i den utsträckningen. Det kommer innebära att du behöver byta säkringar förr eller senare. Och eftersom du inte vill rota i centralen själv så kommer du i bästa fall få en djup suck från elektrikern som byter dem åt dig.
Nej, så är det förstås. Men å andra sidan var det inte så allvarligt menat. 😃

mexitegel mexitegel skrev:
om de hittat ett elfel orsakat av hempul ;)
Undrar hur de skiljer hempul från det en klantig/inkompetent elektriker åstadkommit?

Att alla kvitton från eljobb är borta när ett hus brunnit ner lär ju vara det normala. Likaså så att majoriteten av alla eljobb i ett äldre hus är så gamla att ingen vet vem som gjort dem.

Nej nu börjar jag driva väl OT, sorry... 😳

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sätt en manetventil på utgående vatten från beredaren. När det är dyrt stänger man ventilen så inget varmvatten förbrukas. Därmed kommer inte heller elpatronen att aktiveras.
Smart! Å andra sidan får jag då inget varmvatten... 😂

useless useless skrev:
Nej. Du får inte heller byta lampskärm på fönsterlampan eller byta skiva i DVD-spelaren med sladden inkopplad.
Ingen här är väl så galen att de försöker sig på något av det? 😂 Lampskärmar får frugan fixa och har ni hör talas om exempelvis Netflix?

• Gilla
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
Slutsats: Det är fanimej tillräckligt jobbigt att ens försöka hitta en bra och billig alternativ lösning, så jag kommer ändå aldrig att orka fixa till det! 😂

När jag får råd (framåt 2038) så tar jag tag i det här projektet igen och ringer en elektriker! 👍

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen här är väl så galen att de försöker sig på något av det? 😂 Lampskärmar får frugan fixa och har ni hör talas om exempelvis Netflix?
Kan Netflix byta DVD-skiva? Har de behörighet?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
När jag får råd (framåt 2038) så tar jag tag i det här projektet igen och ringer en elektriker! 👍
2038 tar ju tiden slut, så då finns inget problem att lösa längre.

Binär kod, motsvarande decimaltal, och datum- och tidpunkter i UTC-format.

• Wow
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
2038 tar ju tiden slut, så då finns inget problem att lösa längre.

[bild]
Fan också! Som millenniebuggen - men på riktigt! 😮

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.