T tunellm skrev:
Ingen aning faktiskt, jag köpte en plug i fjol, var nöjd med funktionaliteten och nu har jag köpt 2 till. Min Zigbee USB-Dongle är från Sonoff och den verkar också fungera bra, i övrigt har jag ingenting från varken Sonoff eller Tuya så jag kan inte säga vad som är bättre eller sämre.

Har du några enheter från Sonoff/Tuya som du är nöjd med? Jag utvidgar gärna mina vyer men har inte överdrivet med tid över att göra det så tips mottages tacksamt inför fler utökningar :)
Har Tuya (Lidls) och Sonoffs puckar samt även pluggar från Tuya. Köpta både på Lidl och Aliexpress. Inga flashningar, inga problem, förutom att en plugg på något vis verkar släppa igenom lite energi till en ensam LED-lampa långt bort i en utebelysning så att den i avstängt läge ändå blinkar till typ var 3e sekund.
Det är inte relät i den som slår av och på utan troligen någon kondensator typ som läcker igenom lite. Bytte till en annan likadan och då försvann felet. Den första pluggen kan få driva något mindre känsligt eller bli ren meshnod framöver.

• Gilla
tunellm
  • Laddar…
Prova vända pluggen 180 grader så slutar det nog. Dvs så fas och nolla byter plats.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Prova vända pluggen 180 grader så slutar det nog. Dvs så fas och nolla byter plats.
Hm, intressant! Varför blir det så?

K karlmb skrev:
Hm, intressant! Varför blir det så?
Den bryter bara en pol. Så nollan istället för fas om man vänt fel.

S sjoelund skrev:
Den bryter bara en pol. Så nollan istället för fas om man vänt fel.
Ok. Men varför blinkar en lampa ifall endast ena bryts men inte den andra bryts istället? (Har läst om fenomenet nånstans så jag ifrågasätter inte själva förhållandet)

J
K karlmb skrev:
Ok. Men varför blinkar en lampa ifall endast ena bryts men inte den andra bryts istället? (Har läst om fenomenet nånstans så jag ifrågasätter inte själva förhållandet)
Nolla kan lampan få från ett annat håll.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Helt anekdotiskt har jag inte haft några problem alls med mina aqara-produkter.
David Wallin David Wallin skrev:
Fundering här...
Jag har länge letat efter ett bra sätt att få koll på mina återkommande hushållssysslor, tex vattna blommor, dammsuga osv. Använde tidigare en app som heter Tody, men de gjorde om sitt abonnemangssystem så jag lackade ur och kastade bort den. Så... Istället pillade jag in den i HA, där jag egentligen alltid har velat ha den. Men ett problem finns.

Eftersom jag vill ange ett antal dagar med vars mellanrum respektive sak ska göras och för att slippa en massa automations så har jag gjort en helper/counter per uppgift där jag sätter maxvärdet till det antal dagar jag vill att den ska repeteras på. Varje natt adderas 1 till alla räknarna.

För att visa endast det som behöver göras använder jag HACS-kortet "auto entities" där jag visar alla uppgifter vars räknare inte har ändrats på över ett dygn (eftersom värdet redan hade nått maxvärdet natten innan). Funkar utmärkt, förutom att alla värden "restoras" om HA startas om vilket betyder att efter varje omstart försvinner alla uppgifter i ett dygn. Inget megaproblem, men ändå rätt störande.

Ideer på hur man kommer runt det??
Efter att ha tittat lite snabbt, det här borde kunna lösas genom to-do-lists i 2023.11, eller tänker jag inte tillräckligt långt nu?

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Finns det nån bra väderstation som går in i HA
Skulle nog kunna dra ut 230v till en om det finns sånna, om det är ok att den sitter på västsidan, vet inte var rekommend plats är iof

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Skulle nog kunna dra ut 230v till en om det finns sånna, om det är ok att den sitter på västsidan, vet inte var rekommend plats är iof
Rekommenderad plats att mäta temperatur och vind är väl typ 100 meter bort från träd och byggnader, typ 3 meter upp i luften i ett litet hus som skyddar från väder och strålning.

Så man placerar det så bra det går. Gärna högre än taket för att mäta vind. Och gärna långt från taket för att mäta temperatur.

Jag gav upp och kör in värden från yr.no istället...

• Gilla
nino
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Rekommenderad plats att mäta temperatur och vind är väl typ 100 meter bort från träd och byggnader, typ 3 meter upp i luften i ett litet hus som skyddar från väder och strålning.

Så man placerar det så bra det går. Gärna högre än taket för att mäta vind. Och gärna långt från taket för att mäta temperatur.

Jag gav upp och kör in värden från yr.no istället...
Jag tror att Netatmo är det "bästa" även om det är via deras moln etc. Tycker man hamnar i svindyrt eller kinatvek rätt fort men det kanske finns en bra lösning nu?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
nino nino skrev:
Den här har jag sett folk prata om som att den skulle vara något att ha. Har inte provat själv. Och priset är ju lite så man drar öronen åt sig att bara prova.. Om man ens får tag på en..

https://shop.weatherflow.com/products/tempest

J Jocke Best skrev:
Nolla kan lampan få från ett annat håll.
Hm, ett litet, litet överslag till jord då kanske på en utelampa?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
nino nino skrev:
Kolla om du har någon från vägvärket nära: https://www.trafikverket.se/trafiki...y=7118688.04463&map_z=2&map_l=100000000000000
Då kan du få in den med trafikverket integrationen: https://www.home-assistant.io/integrations/trafikverket_weatherstation
Det är den billigaste och enklaste lösningen, sen har jag med funderat länge på en Tempest men jag har inte kommit till skott än. Men nu verkar regnsensorn på robotgräsklipparen ha gått sönder så man kanske får anse att man faktiskt behöver en egen regnmätare då :)

• Gilla
Fumble och 5 till
  • Laddar…
Vilket lager ska man tända i kartan för att se om man har en väderstation nära?

Vägväder verkar det som.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.