531 194 läst ·
6 155 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Missuppfattade din fråga här. nej du kan troligen inte daisychaina adaptrar. Jag fick för mig att du menade att ha en VGA i en dp port på datorn och en annan i den andra dp porten. Nu har du ju adaptrarna redan, så du kan ju testa. Men rätt tveksam på att det kommer funka. Du har ju dock adaptrarna hemma så värt att prova.nino skrev:
Nej jag har inte dp till hdmi utan tänkte köpa.M mojjen skrev:Missuppfattade din fråga här. nej du kan troligen inte daisychaina adaptrar. Jag fick för mig att du menade att ha en VGA i en dp port på datorn och en annan i den andra dp porten. Nu har du ju adaptrarna redan, så du kan ju testa. Men rätt tveksam på att det kommer funka. Du har ju dock adaptrarna hemma så värt att prova.
Men då är det kanske ingen ide, inte heller köpa en sån kabel för det blir väl samma sak.
Får kolla om jag måste beställa en på nätet då.
Om det finns en dp till hdmi kan jag iof använda en tv som skärm
nino skrev:
Ska kolla en gång till, men det är en gammal rackare men iaf platt 😄 15"
Dvi har jag aldrig haft på nåt grafikkort vad jag vet men sista stationära datorn jag haft är från -00
Dvi ser liknande ut som vga fast bredare va?
Nu spelar det ju egentligen ingen roll om det blir dålig upplösning då skärmen ska användas i kanske 1-2h
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja ganska lik VGA kontakten.
Ja till TV är inga problem. med DP till HDMI.nino skrev:
Sen kan du köpa DP- Till VGA på jula, om du har det nära. Eller beställa en dp till VGA kabel på teknikdelar.se
https://www.jula.se/catalog/hem-och...-och-adaptrar/displayport-vga-adapter-005323/
https://www.teknikdelar.se/produkt/...c2V3TxrI06VdrTRLQnPiwXmwnHsLs5wxoCIbUQAvD_BwE
Klart att det funkar, men då måste du få in något annat OS först, och även det är svårt utan skärm. Och du höjer komplikationsnivån ett par snäpp jämfört med att köra HA OS out-of-the-box, eftersom man då får fixa mycket mer själv. Spontant känns det inte som det är ninos mål, eftersom målet vara "att köra som i RPI"F Fideliox skrev:
Nej precis, den här ska sitta i mitt hyreshus och ev ha en skärm kopplad i trapphuset där jag tänkte visa dagens elpris, om posten kommer idag eller imorgon, väder vind osv.fam-lundborg skrev:
Klart att det funkar, men då måste du få in något annat OS först, och även det är svårt utan skärm. Och du höjer komplikationsnivån ett par snäpp jämfört med att köra HA OS out-of-the-box, eftersom man då får fixa mycket mer själv. Spontant känns det inte som det är ninos mål, eftersom målet vara "att köra som i RPI"
Men även övervaka panna, larm, temperaturer, styra viss belysning osv, så körs flera OS känns helt onödigt.
Ja en rpi 4 skulle säkert göra jobbet lika bra men nu blev det (ev om den funkar) den här
RPI4 grejar biffen, men man vill bort från SD-kort över tid för att slippa sönderskrivna sådana. SD-kortet klarar sig för prototypning och testdrift ett eller par år, men det är inte kul att behöva börja om pga haveri.nino skrev:
Nej precis, den här ska sitta i mitt hyreshus och ev ha en skärm kopplad i trapphuset där jag tänkte visa dagens elpris, om posten kommer idag eller imorgon, väder vind osv.
Men även övervaka panna, larm, temperaturer, styra viss belysning osv, så körs flera OS känns helt onödigt.
Ja en rpi 4 skulle säkert göra jobbet lika bra men nu blev det (ev om den funkar) den här
RPI4 kan köra SSD, men det går inte att komma ifrån att hela konceptet är utbildning/labbning och inte produktion, vilket det är man är ute efter i de flesta sammanhang, så jag håller med om att en billig/gratis (liten) dator är att föredra.
Du nämner en skärm i trapphuset, har du tänkt att den skall drivas som HA Companion (android/IOS) eller någon annan sorts klient - det blir ju isf ytterligare en dator av någon sort (inkl padda)
Så långt har jag inte tänkt 😄fam-lundborg skrev:
RPI4 grejar biffen, men man vill bort från SD-kort över tid för att slippa sönderskrivna sådana. SD-kortet klarar sig för prototypning och testdrift ett eller par år, men det är inte kul att behöva börja om pga haveri.
RPI4 kan köra SSD, men det går inte att komma ifrån att hela konceptet är utbildning/labbning och inte produktion, vilket det är man är ute efter i de flesta sammanhang, så jag håller med om att en billig/gratis (liten) dator är att föredra.
Du nämner en skärm i trapphuset, har du tänkt att den skall drivas som HA Companion (android/IOS) eller någon annan sorts klient - det blir ju isf ytterligare en dator av någon sort (inkl padda)
En tv med hdmi borde väl funka, blir ca 5m kabel, och visa ett kort med rätt grejer sen får man väl kanske ha bt t-bord eller göra ändringar via mobilen
Text är väldigt svårt att läsa på en TV då de inte är gjorda för det. De har inte samma ordning på subpixlar som en datorskärm har... Det fungerar för att typ installera OS, men sedan blir man inte klok på det.nino skrev:
https://www.displayninja.com/rgb-vs-bgr-subpixel-layout/
Det finns stora och små surfplattor och man kan ändra storlek på texten (det bör man göra på en TV också då det minskar problemen med att visa text). Det kan vara skönt att kunna pilla runt på en surfplatta istället för att bara ha en bild också...
Skulle själv vilja hitta en bra tutorial för att få till en schysst e-papper-display till HA, någon som sett någon fin sådan?
Måste vara rätt basic för att en annan ska kunna hänga med dock, ingen erfarenhet alls av ESPhome och liknande.
Kanske lite liten för att ha något att sätta i ett trapphus dock.
Måste vara rätt basic för att en annan ska kunna hänga med dock, ingen erfarenhet alls av ESPhome och liknande.
Finns ett gäng trådar där ute, denna verkar cool, även om det är ESPHome :-Dtveksamt skrev:
Skulle själv vilja hitta en bra tutorial för att få till en schysst e-papper-display till HA, någon som sett någon fin sådan?
https://community.home-assistant.io...plays-to-blend-in-with-your-home-decor/435428
Eller den här som går på batteri :-ofam-lundborg skrev:
https://community.home-assistant.io/t/homeplate-e-ink-dashboard-with-inkplate-10/383634
Det är bara 5m kabel jag behöver dra så det kanske inte spelar så stor roll?J Jocke Best skrev:
Är det någon nackdel med en tv, om man bara ska visa information?