Hej på er!

Här kommer lite delning av erfarenheter.

Under sommaren har jag fått igång styrning av varmvattenberedaren i min bergvärmepump mha HA och Husdata h60. Jag sätter helt enkelt bara olika börvärden för varmvattnet beroende på om elpriset är "dyrt", "billigt" eller "normalt" för dygnet. "Normalt" kan t ex igår innebära intervallet 2,23 -5,72 SEK (nordpoolpriser), vilket ju är allt annat än normalt, men syftet är att styra förbrukningen här och då är allt relativt... :seenoevil:

Styrning av värmen påbörjas nu när det blivit dags att dra igång den. Får se hur den kommer se ut, men jag börjar enkelt och bygger på efter hand.

En annan sak som slagit mig, är att jag har 1,2kW som ligger på hela tiden. En av datorerna vill inte gå ner i strömsparläge, så den får jag nu manuellt stänga av tills jag lyckats lösa det. Det gav c:a 150W. En annan fick ett "master/slave-uttag" som stänger av periferienheterna (printer, ljud, usb-hub) när den går ner i strömspar. Det gav väl c:a 20-30W.

Sen har jag skaffat lite elpluggar med mätning och kunnat plotta detta i HA:
Färgglad stapel- och linjediagram över energiförbrukning för olika hushållsapparater över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag alltså fått koll på 600 av de återstående 1000 watten. Poolfiltret behöver inte stå på dygnet runt, utan kan lugnt pausas åtminstone under dyrtimmarna, vilket nu är infört. Belysningarna i diagrammet är dekorbelysning som inte är nödvändig. Frysboxen är gammal och ointelligent, men med nya grejer undrar jag om man kan gasa på natten och hålla andan på dagen - vet någon? Motorvärmaren kostade i morse 4 SEK netto under en halvtimme. Alternativet vore att låta bilen stå på tomgång 10min. Hur mycket drar det - vet någon? Garagevärmen är bara en värmefläkt. Där är kravet bara att det går att vistas med hobbypyssel. Borde räcka att värma när det är "billigt". Vi får se när det blir dags.
Bland servrarna blir det nu dags att se vad som går att göra. Jakten fortsätter! :thinking:

Återstående 400 alltid-på-watt är husets ventilationsfläkt, kyl-/frys, HA, larm, datanätverk, en miljard laddare, gräsklippare, värmepumpen i vila mm. Inte mycket man kan göra åt dem.

/Fumble

Bra jobbat, är du nöjd med integration av h60 i HA?

Tänkte beställa en men dem jobbar tydligen på en H66 pga komponentbrist till h60 så det skulle ta några veckor.

Mycket nöjd - funkar verkligen klockrent!
Enda problemet har varit att den behövde extern strömförsörjning och det kostade en del frustration innan jag fick hjälp att diagnosticera det.

/Fumble

Jag har hittat en sak till att åtgärda: Utomhusbelysningen.

Den består av tre kraftiga och två normala LED-lampor som gick på ljusrelä och stod på hela natten. Drog runt 50W. Hustrun har praktik i källaren, så det är viktigt att patienterna ser ordentligt.

Nu har jag kopplat bort ljusreläet och installerat en dimmer och lite rörelsesensorer. Nu tänds utebelysningen på 1% vid solnedgången. Det är tillräckligt för att det ska se lite inbjudande ut och är inte helt becksvart. Det drar 4W. Vid aktivering av någon av rörelsesensorerna, tänds belysningen upp fullt i fyra minuter.

Investeringen kommer förstås aldrig att gå ihop ekonomiskt, men vad gör man inte för den sköna konsten...:geek:

/Fumble

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Jag har hittat en sak till att åtgärda: Utomhusbelysningen.

Den består av tre kraftiga och två normala LED-lampor som gick på ljusrelä och stod på hela natten. Drog runt 50W. Hustrun har praktik i källaren, så det är viktigt att patienterna ser ordentligt.

Nu har jag kopplat bort ljusreläet och installerat en dimmer och lite rörelsesensorer. Nu tänds utebelysningen på 1% vid solnedgången. Det är tillräckligt för att det ska se lite inbjudande ut och är inte helt becksvart. Det drar 4W. Vid aktivering av någon av rörelsesensorerna, tänds belysningen upp fullt i fyra minuter.

Investeringen kommer förstås aldrig att gå ihop ekonomiskt, men vad gör man inte för den sköna konsten...:geek:

/Fumble
Jag funderar på att sätta rörelsedeckare, vilka valde du?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Mitt tips: Det finns säkert sådana som är bättre, men kör man Home Assistant och har Zigbee-dongel så tycker jag att IKEAs rörelsesensorer funkar alldeles utmärkt. Kör man dem med IKEAs eget system är funktionaliteten rätt kass så det skulle jag inte rekommendera. Men i alla fall, de är IP44 och kostar bara 99kr/st, dvs rejält mycket för pengarna.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
De här, eftersom de skulle passa för utomhusbruk: https://www.m.nu/sensorer/rorelsesensor-ip43-med-magnetfaste-och-linsskydd
I förpackningen står det däremot att de är avsedda för inomhusbruk, så vi får se hur länge de håller.
Det utlovas en räckvidd på 12m också, men 3-4m är närmare sanningen. Väldigt svåra att få att fungera (kass dokumentation), men när de väl gör det, har de en väldigt bra z-wave-räckvidd - bättre än många 230V-prylar.

/Fumble

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det blev lite spännande under köldknäppen i december. Batteristatus på rörelsesensorerna pendlade mellan noll och 30%, men de fungerade. Nu i slaskvädret, visar de 100%... Men eftersom de trots allt funkade i -20C, betraktar jag det som en framgång. Det är ju inte många batterier som får nåt gjort då.

Under tiden har jag skaffat lite fler mätpluggar för att se vad som drar ström. Ett antal avstängda bärbara datorer med laddaren i, visade sig dra runt 10W stycket. Min stora svarv i garaget drog 11W bara kontakten satt i väggen. Det har jag svårare att förstå.

Med lite mer automationer/avstängningar, har jag fått ner "alltid på" till runt 800W. Av dessa har jag nu mätplugg på 500W.
Färgglad stapeldiagram och linjediagram över energiförbrukning för olika enheter över en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Den gröna "blobben" till höger är ett time-shift-fenomen, aka bugg, i Apex-charts)
Det återstår alltså 300W, utan snygga kurvor. De består av ventilationsfläkten, bergvärmepumpen i vila, övervakningskameror, brandvägg, div nätverksswitchar och ytterligare datorer i "sleep mode". Nätverksswitcharna drar 11W styck.

Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu har jag köpt en Philips Hue utomhusdetektor och vilket lyft! Fantastiskt bra och pålitlig. Det primära syftet var att få en ljussensor, men rörelse och temperatur finns inbyggt.
De små philio-detektorerna blir degraderade till inomhussensorer.

/Fumble

• Gilla
ollo och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.