Ett "fel" med gammal eldragning som jag tror påverkar priset är bristen på uttag placerade nära förbrukningen, inte huruvida de är jordade eller ej.

När en uppgraderar genom att strössla med uttag ska det (såklart?) jordas också, enligt min humla.

Fairlane Fairlane skrev:
Säkringen ska hantera överlast och det ska den klara även om maskinen är ojordad. Rätt få maskiner är drar så mycket ström så det är ett problem, och då är det samma problem om det är ojordat eller inte. Kräver maskinen jord så ska man såklart ha det, inget snack om det, men för min del så arbetar jag oftast på andra ställen än i sovrum eller vardagsrum med stora, kraftiga maskiner.
Säkringen skall ju även lösa ut om någon del inuti maskinen kommer i kontakt med metallhöljet.
För CE märkta produkter anpassade för 10A uttag så måste det finnas en direkt koppling från skyddsjord till höljet som är testad och klarar 20A utan problem.
Så om en ledare lossnar och tar i höljet så leds strömmen tillbaka och säkringen löser ut och förhindrar brand och personskada.

Fairlane Fairlane skrev:
Det beror väl helt på stereo? Min Denon kör med eurokontakter, vad menar du att jordade uttag gör för skillnad då?
Jorden är ju mer än skyddsjord den fungerar även som skärmning och som absolut referens.
Poängen med jord är att det aldrig skall gå någon ström i den. Om det gör det så är det fel någonstans.
Om man använder nollan som referens så är det även en återledare, så all ström som finns på den gruppen eller uttaget går tillbaka i den ledaren.
När det går ström i kabel som inte har noll resistans så säger Ohms lag att vi får ett spänningsfall över den kabeln.
Det betyder att om du kopplar ihop två apparater där det inte finns en jordreferens så överlagrar du spänningsfallet i nollan på din signal och det kommer fram som ett brum eller annan störning.
Om du tex skulle ha en micro på samma uttag så får du massor med störningar, men beror helt på hur det är kopplat och vilka andra förbrukare som körs samtidigt.
Sen om du har en stereo med metallchassie och det är jordat så fungerar det som en skärm och skärmar bort andra signaler. Microvågor från mobiltelefoner, blåtand och annat kortsluts effektivt ner mot jord istället för att plockas upp av spår på kretskort inne i apparaten som fungerar som antenner om de inte är avskärmade.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nu blir jag nyfiken, vad har du för maskiner som har skyddsjord? Gick ut i garaget för att se vad jag har med skyddsjord.

Bordssåg, gersåg, sänksåg, tigersåg, borrhammare, borrmaskin, 3x vinkelslip, multiverktyg, varmluftspistol, två högtryckstvättar, elektrisk motorsåg och häcksax saknade alla jord då de är dubbelisolerade. Ett jordat uttag för dem innebär ingen skillnad då de inte ansluter till jordblecket.

Kupéfläkt, byggfläkt, Tormek slip och bänkslipmaskinen var de enda som hade skyddsjord. Samtliga utom Tormeken har metallhölje så skyddsjord behövs.
Har apparaten inte en jordad kontakt så behövs självklart inget jordat uttag, men om apparaten har en jordad kontakt så är ett jordat uttag en förutsättning för att apparaten skall vara säker vid användning.
Den är CE märkt med jord ansluten och alla tester är gjorda med förutsättningen att den är jordad, så det finns inga garantier att den ens uppfyller sin funktion utan jord för den har aldrig blivit testad för det.

Magnus E K
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, påverkade det endel, så har du ju svaret för om det påverkar husets värde för dig där. Om det påverkar husets värde vid en försäljning eller inte är en svårare fråga att besvara. Det känns verkligen som att du vill jorda allt, så jag tycker du ska göra det. Se det som en investering i ditt eget välmående, på samma sätt som som när man målar om ett rum eller lägger parkett i ett rum där det tidigare varit plastgolv. Åtminstone har jag bytt till parkett för min egen skull, inte för att få en värdeökning.

Vad gäller kontakter och om de har nytta av jordning så har du lite exempel nedan.

Den här kontakten har glädje av att uttaget är jordat
[bild]
Den här kontakten har inte glädje av att uttaget är jordat
[bild]

[bild]

[bild]
Du glömde en. Den här kontakten har ren sorg av att uttaget är jordat:
44-501_xl_1.jpg

• Gilla
  • Haha
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Jag ser det som att det som är nuvarande standard för elinstallation är den nivå som man bör försöka nå med all befintlig installation. Om man t ex tittar på USA och Kanada så har de skydd mot gnistor (?), AFDD. I England verkar de installera väldigt mycket PSA i nya installationer. Att dessa lösningar kanske inte är aktuellt i Sverige av olika anledningar må vara hänt men det finns mer man kan installera för att göra sin anläggning "säkrare/bättre". Just jordning och JFB är nog det som är ekonomiskt försvarbart men vi börjar få mycket dyrbar elektronik i hemmen, jag tror/hoppas på att en kombinerad JFB/överspännings-enhet som klarar av PEN-fel dyker upp på marknaden. En sådan enhet skulle inte direkt vara för personskydd utan mer till skydd för anläggningens apparater.

Men åter till frågan så är det ju enkelt att veta status på elanläggning och man har en vecka på sig att rota igenom allt vid köp. Det har man ju inte utan man får titta på olika saker som får indikera vad verklig status kan vara.

Om vi sen tar TS offert på 100tkr så känns det lite styvt. Man kanske kan nöja sig med att jorda kontoret beroende på hur omfattande det skulle vara.

Fairlane
J jonathanGubbe skrev:
Har apparaten inte en jordad kontakt så behövs självklart inget jordat uttag, men om apparaten har en jordad kontakt så är ett jordat uttag en förutsättning för att apparaten skall vara säker vid användning.
Den är CE märkt med jord ansluten och alla tester är gjorda med förutsättningen att den är jordad, så det finns inga garantier att den ens uppfyller sin funktion utan jord för den har aldrig blivit testad för det.
Exakt och ändå så svarade du i inlägget innan men en lång beskrivning om värdet av jord när jag skrev att det var meningslöst till min stereo med euro-uttag

Fairlane
J jonathanGubbe skrev:
Säkringen skall ju även lösa ut om någon del inuti maskinen kommer i kontakt med metallhöljet.
För CE märkta produkter anpassade för 10A uttag så måste det finnas en direkt koppling från skyddsjord till höljet som är testad och klarar 20A utan problem.
Så om en ledare lossnar och tar i höljet så leds strömmen tillbaka och säkringen löser ut och förhindrar brand och personskada.
Ja, om apparaten är jordad ja. Är den dubbelisolerad så stämmer det inte, men trots det så vill du ha ett jordat uttag för dina dubbelisolerade verktyg för att undvika brand?

kashieda kashieda skrev:
När en uppgraderar genom att strössla med uttag ska det (såklart?) jordas också, enligt min humla.
Det var en klok humla du har, som kan ge råd om elkopplingar! :)

• Älska
kashieda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Exakt och ändå så svarade du i inlägget innan men en lång beskrivning om värdet av jord när jag skrev att det var meningslöst till min stereo med euro-uttag
Det är väl en självklarhet att ett jordat uttag aldrig kan hjälpa en apparat med ojordad kontakt?
Men har du en bättre stereoanläggning bestående av olika delar så kan det vara den faktorn som avgör om det ens går att använda stereon eller ej.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, om apparaten är jordad ja. Är den dubbelisolerad så stämmer det inte, men trots det så vill du ha ett jordat uttag för dina dubbelisolerade verktyg för att undvika brand?
Det har jag väl aldrig sagt? Det är väl självklart att vi pratar om jordade kontakter när vi diskuterar jordade uttag?
Om du inte kopplar in apparaten alls i uttaget utan den bara ligger löst på bänken så är det heller inget problem om du har några uttag alls i huset...

Fairlane
GK100 GK100 skrev:
Nu slår du väl in öppna dörrar.
Man kan tycka det, men när folk absolut vill ha jordade uttag till dubbelisolerade apparater med kontakter utan jordbleck, för att hantera EMC eller för att säkringen ska gå om det blir interna fel i maskiner så behövs det kanske förtydligas.

Jag säger inte att skyddsjord.är dåligt eller att EMC inte bör hanteras, men när folk tror att det gör någon skillnad om de ansluter en eurokontakt i ett jordat respektive ojordat uttag så anser jag det är fel.

• Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonathanGubbe skrev:
Det har jag väl aldrig sagt? Det är väl självklart att vi pratar om jordade kontakter när vi diskuterar jordade uttag?
Om du inte kopplar in apparaten alls i uttaget utan den bara ligger löst på bänken så är det heller inget problem om du har några uttag alls i huset...
Du skrev: "Jag skulle inte använda kraftigare maskiner så som borr och sågar utan jordat uttag. Det spelar ingen roll om de är dubbelisolerade, det är ändå skönt att säkringen löser ut och att man slipper brand eller andra fel."

Har du några dubbelisolerade maskiner som är kopplade till jord eller vad är det du avser med skrivningen?

Fairlane Fairlane skrev:
Du skrev: "Jag skulle inte använda kraftigare maskiner så som borr och sågar utan jordat uttag. Det spelar ingen roll om de är dubbelisolerade, det är ändå skönt att säkringen löser ut och att man slipper brand eller andra fel."

Har du några dubbelisolerade maskiner som är kopplade till jord eller vad är det du avser med skrivningen?
Nej det är väl inte vanligt, men det förekommer att maskiner med plasthölje har jordad kontakt och i de fallen så skall de ha jordat uttag.
Det var slarvigt skrivet, men i de fallen så de inte dubbelisloreade i CE certifieringens mening utan de består mestadels av plast men har metalldetaljer som potentiellt kan bli strömförande.
Men självklart menar jag apparater med jordad kontakt det är ju det tråden handlar om.

J jonathanGubbe skrev:
Men har du en bättre stereoanläggning bestående av olika delar så kan det vara den faktorn som avgör om det ens går att använda stereon eller ej.
Bättre grejer fungerar sämre eller inte alls, medan sämre grejer fungerar utmärkt ?

Tur för mig då att jag har en sämre anläggning för alla dess komponenter är dubbelisolerade förutom min 55" 3D-TV men ljudet från den (och Blu-ray-spelaren) är optiskt kopplat.

LG 3D Blu-ray-spelare (med 2TB extern USB hårddisk för alla mina filmer), Harman Kardon AV5000 surround, JBL HT PS300 Subwoofer, Lenco L75 skivspelare.

Allt matas från ojordat uttag.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Personligen så ser jag väl det mest som en markör, vilket skick huset är i.
Så precis som man kollar om det finns fukt o mögel i källaren, om ytskikt känns fräscha osv så tittar man på vilket skick elanläggningen är i och om den känns genomgången och modern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.