46 737 läst ·
298 svar
47k läst
298 svar
Höjer jordat hus värdet på huset?
Så är det, men oavsett det så höjs säkerheten väsentligt om man installerar en JFB i en anläggning som saknat det tidigare och kanske dessutom saknar skyddsjord.Bo.Siltberg skrev:
Då menar du också att krockkudden ger 100x bättre säkerhet än bromsar på en bil?
Du skulle inte vilja ha både och?
En JFB får inte ersätta en skyddsledare (där skyddsåtgärden automatisk frånkoppling tillämpas). Det står uttryckligen 531.2.1.5. Man får alltså inte "fixa" en trasig isolerad miljö med ojordade uttag mha en JFB. Anläggningen måste i grunden vara intakt. JFBn är ett komplement till detta.
JFB förbättrar personskyddet och minskar brandrisken. Skyddsjord spelar en mindre roll numera, eftersom nästan all utrustning vi har idag inte ens har ledare för skyddsjord i stickproppen eftersom apparaterna är dubbelisolerade.
Det känns som att föreskrifterna är lite föråldrade, skyddsjorden spelade en mycket större roll för några decennier sedan…
Säg att allt du ansluter till eluttagen är dubbelisolerat, fast utrustning såsom tvättmaskin, spis etc har skyddsjord, även så eluttag i våtrum o kök.
Vad vinner du då på att dra skyddsjord till övriga huset?
Och så samma fråga med JFB?
Eftersom ingenting i det fallet ansluts till skyddsjord även om det finns tillgängligt i eluttaget så gör det ingen skillnad att dra skyddsjord. FSB gör däremot en enorm skillnad.
Redigerat:
Nästan alla portabla JFBer innehåller även nollspänningsutlösare.D Dilato skrev:En produkt jag saknar (till ett vettigt pris) är vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare.
Dom finns men kostar typ 1200-1500
[länk]
för det får man ju en hel byggcentral.
[länk]
Portabel kostar en hundring.
[länk]
Borde väl inte vara så märkvärdigt att bygga in i vanliga (jordade) vägguttag?
Om alla vägguttag hade sin egen jordfelsbrytare skulle väl säkerheten vara jättehög tycker jag.
Nackdelen med uttag med inbyggd JFB är att själva gruppledningarna är inte skyddade i det läget.
Säkerheten blir inte högre utav att använda fler JFBer, däremot ökar tillgängligheten på de grupper som inte ligger på den JFB som löst ut.
Idag är det krav på att alla elledningar som passerar våtutrymme (även i väggar, golv, tak ska skyddas av JFB.
Det är inte bara vägguttagen som ska skyddas utan även lamputtag samt eventuella CEE-uttag (tex trefasuttag).
Hur mycket dyrare skulle ett vägguttag, lamputtag, etc bli?
Räcker det med 50kr?
Vi har ca 100 vägg-/lamputtag i bostaden, med 50kr extra för varje uttag så hade det blivit 5000kr, för den summan så hade jag kunnat montera ca tio personskyddsautomater som täcker tio grupper eller ungefär lika många JFBer så att hela gruppcentralen blir uppdelad i tio delar. Nä, så mycket behöver det inte vara uppdelat. I dagsläget så har vi två JFBer för hela fastigheten, den ena tar hela bostaden förutom utomhuselen, den andra tar garaget och utomhuselen, den uppdelningen har vi haft i typ 15 år, när vi byte gruppcentralen inne framöver så kommer det bli en/två JFBer till, inte för att det egentligen behövs utan för att slippa släcka hela bostaden om JFBn löser ut. För många år sedan råkade vi ut för att JFBn löste ut när lampan i köksfläkten gick sönder, det var efter 17:00 mitt i vintern, det blev becksvart.
Om det blir totalskada så är det svårt att i efterhand ta reda på vad som hände. Utredarna kan ofta bara göra olika kvalificerade gissningar.TRJBerg skrev:
https://www.msb.se/sv/verktyg--tjanster/statistik/
”Statistik om olyckor, skador och räddningsinsatser - IDA
I MSB:s statistik- och analysverktyg IDA kan du hämta statistik och analyser kring olyckor och skador och individers uppfattning om trygghet och säkerhet.”
https://ida.msb.se/ida2#page=3d635cdf-e7eb-4f49-b579-9612fb44c941
Vid delskada så beror statistiken en del på hur väl insatsledaren avrapporterar ärendet.
På jobbet får jag rapport/ärendekopia från SOS Alarm efter varje insats räddningstjänsten gör, jag har även en Rakel-radio så jag hör en del av radiotrafiken till/från räddningstjänsten vid insats på jobbet. Det insatsledaren avrapporterar stämmer inte alltid helt med verkligheten. Anledningen till att jag får ärendekopior samt har Rakel-radio är att jag är anläggningsskötare för brandlarmsanläggningar.
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Om jag stod och vägde mellan två hus hade jag sett det som en stor fördel med jordade uttag.
Om huset var fantastiskt i övrigt så hade jag ju bara lagt det som en renoveringspost på minuskontot, men jag skulle definitivt vilja ha jordade uttag i mitt nästa hus.
Har haft lägenhet där det bara fanns jordade uttag i köket och såg det som en stor begränsning då det var många saker jag bara kunde koppla in där.
Jag hade även sett det som ett stort plus med modern elcentral och bra kabeldragning.
Gamla pappers och oljekablar gör mig nervös och det är skönt att bara flippa en switch istället för att leta efter en propp som man antagligen inte har hemma när den behövs...
Om huset var fantastiskt i övrigt så hade jag ju bara lagt det som en renoveringspost på minuskontot, men jag skulle definitivt vilja ha jordade uttag i mitt nästa hus.
Har haft lägenhet där det bara fanns jordade uttag i köket och såg det som en stor begränsning då det var många saker jag bara kunde koppla in där.
Jag hade även sett det som ett stort plus med modern elcentral och bra kabeldragning.
Gamla pappers och oljekablar gör mig nervös och det är skönt att bara flippa en switch istället för att leta efter en propp som man antagligen inte har hemma när den behövs...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Vad var det för saker som du bara kunde koppla in i jordade uttag? Väldigt mycket är idag dubbelisolerad, men visst finns det sakwr som är jordade, men väldigt många i en lägenhet?J jonathanGubbe skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Jag skulle aldrig koppla in en brödrost där ledare hänger löst inne i den nära ett metallhölje, jag skulle aldrig koppla in en tvättmaskin eller diskmaskin där du kan få läckage, korrosion av vatten och olika kopplingar mellan motor och metalldetaljer.Fairlane skrev:
Jag tycker inte om att använda en laptop med laddare när det pirrar i händerna när man skriver så sitter laddaren i så vill jag ha den i ett jordat uttag.
Jag skulle inte använda kraftigare maskiner så som borr och sågar utan jordat uttag. Det spelar ingen roll om de är dubbelisolerade, det är ändå skönt att säkringen löser ut och att man slipper brand eller andra fel.
Vill man lyssna på stereo så är ett jordat uttag en enorm fördel om man inte tycker att brum låter bättre än musik.
Bara för att nämna några exempel...
Höjer då JFB värdet? som var temat så tydligt tidigare i tråden. Hur ser du på sättet som ibland varit uppe i trådar med byte av uttag till jordad typ där jord inte finns i framdragen, höjer det värdet? Vad har du för rekommendationer kring att välja JFB så man öht kan tro sig ha avsett skydd när det behövs dvs vad är kvalitetskriterierna där sett mot pris och ska man överdriva antalet för "ökat" skydd?Nissens skrev:
Så är det, men oavsett det så höjs säkerheten väsentligt om man installerar en JFB i en anläggning som saknat det tidigare och kanske dessutom saknar skyddsjord.
JFB förbättrar personskyddet och minskar brandrisken. Skyddsjord spelar en mindre roll numera, eftersom nästan all utrustning vi har idag inte ens har ledare för skyddsjord i stickproppen eftersom apparaterna är dubbelisolerade.
Det känns som att föreskrifterna är lite föråldrade, skyddsjorden spelade en mycket större roll för några decennier sedan…
Säg att allt du ansluter till eluttagen är dubbelisolerat, fast utrustning såsom tvättmaskin, spis etc har skyddsjord, även så eluttag i våtrum o kök.
Vad vinner du då på att dra skyddsjord till övriga huset?
Och så samma fråga med JFB?
Eftersom ingenting i det fallet ansluts till skyddsjord även om det finns tillgängligt i eluttaget så gör det ingen skillnad att dra skyddsjord. FSB gör däremot en enorm skillnad.
Hur ser du på regeluppfyllandet vid tex en utökning av antal uttag vid renoveringar ska då det mest grundläggande följas som råder vid tillfället, ska den som gör jobbet med vilje göra fel sett till regelverk? Hur undviker du extra kostnaden för jordledare vid utökningar utförda på sätt majoriteten elektriker gör dessa dvs med fördragen slang? Hur ser det ut i leverantörsledet sett till volymer för de apparater som installeras? Hur gör du i fallet lamputtag önskas efter brytdatum mot DCL och med tvingande krav regelmässigt för typen och din ev blandade installation som uppstår?
Som jag lite väl hårt och med sidoanspelningar skrev tidigare är du trots allt inte alls så kapabel som du vill göra gällande i ämnet. Du maler trots allt på lika friskt som i alla andra trådar där det lika lätt fastnar i rundgång utan att tillföra så många jota.
Trådens fråga, om jordning av en gammal elanläggning höjer värdet på huset eller inte är ju en empirisk fråga. Kräver data och statistik för att besvaras. Forum- eller hantverkartyckande får nog ses som killgissningar eller försäljningsmetod.
Men man kan ju resonera om en mekanism för eventuellt värdehöjande av jordning. Ett argument som förts fram är ju att det tekniskt är bättre (eller säkrare om ni vill). Då kan man ju fråga som om köparna känner till detta och värderar det högt. Min gissning blir att eftersom genomgående jordning blir vanligare och vanligare så blir småhusköparna alltmer vana vid att se jordstiften och då associeras dessa till säkert och bra. D v s med tiden blir det en större och större belastning att uttagen saknar jordbleck, köparna upplever det som eftersatt underhåll. Lite som med gamla porslinssäkringar tänker jag.
Men man kan ju resonera om en mekanism för eventuellt värdehöjande av jordning. Ett argument som förts fram är ju att det tekniskt är bättre (eller säkrare om ni vill). Då kan man ju fråga som om köparna känner till detta och värderar det högt. Min gissning blir att eftersom genomgående jordning blir vanligare och vanligare så blir småhusköparna alltmer vana vid att se jordstiften och då associeras dessa till säkert och bra. D v s med tiden blir det en större och större belastning att uttagen saknar jordbleck, köparna upplever det som eftersatt underhåll. Lite som med gamla porslinssäkringar tänker jag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Just de sakerna brukar man väl använda i kök eller badrum, där det är jordade uttag, men jag kan hålla med om att jag inte heller skulle ansluta en tvättmaskin i sovrum eller vardagsrum, dock av andra skäl än elektriska.J jonathanGubbe skrev:
Fullt förståeligt. Jag har aldrig haft det problemet, men har man det så vill man såklart ha ett jordat uttag.J jonathanGubbe skrev:
Säkringen ska hantera överlast och det ska den klara även om maskinen är ojordad. Rätt få maskiner är drar så mycket ström så det är ett problem, och då är det samma problem om det är ojordat eller inte. Kräver maskinen jord så ska man såklart ha det, inget snack om det, men för min del så arbetar jag oftast på andra ställen än i sovrum eller vardagsrum med stora, kraftiga maskiner.J jonathanGubbe skrev:
Det beror väl helt på stereo? Min Denon kör med eurokontakter, vad menar du att jordade uttag gör för skillnad då?J jonathanGubbe skrev:
Jag har överseende med dina personangrepp, de säger mer om dig själv än vad du sannolikt inser.GK100 skrev:
Höjer då JFB värdet? som var temat så tydligt tidigare i tråden. Hur ser du på sättet som ibland varit uppe i trådar med byte av uttag till jordad typ där jord inte finns i framdragen, höjer det värdet? Vad har du för rekommendationer kring att välja JFB så man öht kan tro sig ha avsett skydd när det behövs dvs vad är kvalitetskriterierna där sett mot pris och ska man överdriva antalet för "ökat" skydd?
Hur ser du på regeluppfyllandet vid tex en utökning av antal uttag vid renoveringar ska då det mest grundläggande följas som råder vid tillfället, ska den som gör jobbet med vilje göra fel sett till regelverk? Hur undviker du extra kostnaden för jordledare vid utökningar utförda på sätt majoriteten elektriker gör dessa dvs med fördragen slang? Hur ser det ut i leverantörsledet sett till volymer för de apparater som installeras? Hur gör du i fallet lamputtag önskas efter brytdatum mot DCL och med tvingande krav regelmässigt för typen och din ev blandade installation som uppstår?
Som jag lite väl hårt och med sidoanspelningar skrev tidigare är du trots allt inte alls så kapabel som du vill göra gällande i ämnet. Du maler trots allt på lika friskt som i alla andra trådar där det lika lätt fastnar i rundgång utan att tillföra så många jota.
Nej, temat var om jordade uttag höjer värdet, inte om JFB gör det.
Jag har tidigare skrivit i tråden att JFB inte lär höja värdet på huset nämnvärt eftersom det är så billigt att låta installera en. Gissar att värdet höjs mer än vad installationen kostar dock.
Du får ju hänga med i utvecklingen, apparater som ansluts idag har i stort sett aldrig någon ledare för skyddsjord. Det betyder att de fina skyddsjordsdragningarna inte når längre än till vägguttaget. Vad menar du att det gör för skillnad?
En JFB skyddar mot massor som en ensam skyddsjord aldrig kan göra. Jag vet inte hur det kommer sig att du är så fixerad vid skyddsjorden, den var betydligt viktigare för några decennier sedan.
Vad gäller elföreskrifterna så är ju de väldigt konservativa, vilket de skall vara - men de hänger inte alltid heller med i utvecklingen. Kravet på skyddsjord borde tex kommit några decennier tidigare, då hade det gjort skillnad. Det gör skillnad nu också, men betydligt mindre än vad det kunde gjort om de som skrivit föreskrifterna vore lite mindre konservativa när det begav sig.
När jag byggde hus 2004, så bad jag elektrikern att jag ville ha en separat JFB till kyl/frys. Detta för att om JFB:n löser ut så riskerar matvaror att bli förstörda i framförallt frysen. Detta mest pga att jag är jägare, så det jag har i frysen är inte så lätt att köpa nytt på stan… och jag reser en del, så risken är att det står strömlöst en stund innan det upptäcks om JFB löser ut.
Elektrikern skakade på huvudet och kunde för sitt liv inte begripa varför jag ville ha en extra JFB. Han installerade den under protest…
Idag tycker de flesta att det är helt förståeligt att man vill ha två eller fler JFB.
Under åren räddade det troligen all mat i frysen en gång. Den gången räckte för att installationen lönade sig.
Så elektriker generellt verkar vara väldigt konservativa.
Men det stoppar inte utvecklingen.
Ser du vad mycket man kan skriva iutan att använda personangrepp?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 848 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 848 inlägg
Den absoluta majoriteten av det jag ansluter kräver jordat uttag: UPS till större delen av ansluten utrustning utom tvättmaskin och spis/ugn (nödvändigt pga uselt EOn-nät som de skiter i att åtgärda, bara 2 senaste dygnen haft 5 kortare avbrott, ändå Sveriges högsta nätavgift). De med för hög förbrukning för att vara möjligt kostnadsmässigt sitter via största sortens grenuttag jag kunde hitta (2800J), som även dessa kräver skyddsjord.
Innan dessa åtgärder gick saker sönder regelbundet, efter bytet för 15 år sedan i princip ingenting längre.
Spis, kylskåp, tvättmaskin, VVB kräver jord. LLVP behöver jord. Laserskrivare likaså. Motorvärmare och utomhusuttag kräver jord.
Med andra ord sitter det inte en enda ojordad pryl direkt i ett vägguttag, allt går via olika skydd, som kräver jord.
Så, mest för att ge perspektiv på diskussionen, skyddsjordad anläggning går före JFB för mig alla dagar i veckan.
Innan dessa åtgärder gick saker sönder regelbundet, efter bytet för 15 år sedan i princip ingenting längre.
Spis, kylskåp, tvättmaskin, VVB kräver jord. LLVP behöver jord. Laserskrivare likaså. Motorvärmare och utomhusuttag kräver jord.
Med andra ord sitter det inte en enda ojordad pryl direkt i ett vägguttag, allt går via olika skydd, som kräver jord.
Så, mest för att ge perspektiv på diskussionen, skyddsjordad anläggning går före JFB för mig alla dagar i veckan.
I stort sett allt du räknar upp har haft skyddsjord i långa tider.MultiMan skrev:
Den absoluta majoriteten av det jag ansluter kräver jordat uttag: UPS till större delen av ansluten utrustning utom tvättmaskin och spis/ugn (nödvändigt pga uselt EOn-nät som de skiter i att åtgärda, bara 2 senaste dygnen haft 5 kortare avbrott, ändå Sveriges högsta nätavgift). De med för hög förbrukning för att vara möjligt kostnadsmässigt sitter via största sortens grenuttag jag kunde hitta (2800J), som även dessa kräver skyddsjord.
Detta handlade om övriga uttag, som TV, mobilladdare, laptop, surfplattor, lampor och liknande ansluts till…
Det jag kan komma på som idag kan behöva jordat är väl stationära datorer, men det handlar mer om EMC än funktion som någon annan skrev i tråden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ja, påverkade det endel, så har du ju svaret för om det påverkar husets värde för dig där. Om det påverkar husets värde vid en försäljning eller inte är en svårare fråga att besvara. Det känns verkligen som att du vill jorda allt, så jag tycker du ska göra det. Se det som en investering i ditt eget välmående, på samma sätt som som när man målar om ett rum eller lägger parkett i ett rum där det tidigare varit plastgolv. Åtminstone har jag bytt till parkett för min egen skull, inte för att få en värdeökning.L Lilla Yk skrev:Det påverkade endel. Som helhet kändes huset nästan som ett drömhus, men jag såg direkt de ojordade uttagen och ställde frågan till mäklaren. Vi kom några hundratusen kronor under utgångsbudet. I praktiken var vi de enda budgivarna. Huset var svårsålt och var till salu i nästan ett år. Om det berodde på uttagen eller något annat vet jag inte, men jag reagerade i alla fall på att uttagen var ojordade. Om jag sett att alla uttag var jordade så hade jag definitivt sett det som ett drömhus
Vad gäller kontakter och om de har nytta av jordning så har du lite exempel nedan.
Den här kontakten har glädje av att uttaget är jordat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här kontakten har inte glädje av att uttaget är jordat
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Nu förstår jag inte hur du menar riktigt. Är alla uttag i huset jordade eller inte?MultiMan skrev:
Om du har jordade uttag så kan du sätta i en lampa med eurokontakt där utan att det gör någon skillnad mot om du sätter den i ett ojordat uttag.
Om du har ojordade uttag och ansluter grenuttag med jord så sätter du väl de i jordade uttag?