Vi bygger nytt. Köket kommer att ha en bänkskiva i stenkomposit. Nu undrar vi. Hur högt stänkskydd har ni bakom köksbänken? Alltså inte vid spisen.

BirgitS
Jag har stänkskydd upp till överskåpen och fläkten, dvs. 50 cm. Men så högt vet jag inte om det har stänkt någonsin förutom bakom spisen, men 40 cm upp kan det bli stänk bakom diskhon när man t.ex. borstar potatis. Sen ser det väl bra ut om man kan hitta en naturlig anledning till att stänkskyddet tar slut just där man väljer om man inte har överskåp.

Mitt stänkskydd är 46 cm... Just för att det passade med kaklet...

• Kök med blå skåp, träbänkskiva och stänkskydd av vita självformade kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sarakin och 2 till
  • Laddar…
Snyggt. Vår tanke är att ha samma material som själva bänkskivan.

Hej, har ni nå fönster i köket? Standard för oss när jag gör är ca 100mm, sen beror det mycket på vad man har i köket? I mitt kök har jag 182mm just för att jag har 1 fönster vid diskhon så la jag samma sten i fönstret!

Ska dock byta till full höjd vid hällen upp till överskåpen då jag tycker det fläckar på färgen och sambon klagar på att torka på fläckar som inte går bort!

Edit*

Fönsterbänken syns inte men du förstår!

• Kök med marmormönstrad stenskiva, svart diskho och kran, fönster med växter i krukor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sarakin och 2 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt!
Tack för svar. Vi har fönster men det kommer tyvärr att hamna någon cm under bänkskivan då vi har rätat upp golvet.
Vi kommer att ha stänkskydd hela vägen mellan spis och fläkt (65 cm) men har beställt 15 cm till resten. Ibland tycker jag att det känns lite men era 10 cm såg ju bra ut

L Lopex skrev:
Hej, har ni nå fönster i köket? Standard för oss när jag gör är ca 100mm, sen beror det mycket på vad man har i köket? I mitt kök har jag 182mm just för att jag har 1 fönster vid diskhon så la jag samma sten i fönstret!

Ska dock byta till full höjd vid hällen upp till överskåpen då jag tycker det fläckar på färgen och sambon klagar på att torka på fläckar som inte går bort!

Edit*

• Gilla
Lopex
  • Laddar…
Nu såg jag. Nu hade 182 mm...
L Lopex skrev:

Edit*

M MagnusHome skrev:
Riktigt snyggt!
Tack för svar. Vi har fönster men det kommer tyvärr att hamna någon cm under bänkskivan då vi har rätat upp golvet.
Vi kommer att ha stänkskydd hela vägen mellan spis och fläkt (65 cm) men har beställt 15 cm till resten. Ibland tycker jag att det känns lite men era 10 cm såg ju bra ut
Det kommer bli kanon! Skrev 100mm mest för det är det vanligaste jag gör i verkstan! Men 150mm kommer bli stiligt!

Hur mycket nedsänkt blir det mellan fönster och bänkskiva? Ska du ha stänkskydd förbi fönstret eller avslut där fönstret är?

Ska ni ha täcksida under överskåpen? Få slipper man få en liten glipa mellan stänkskydd och överskåp! Sen får man en anledning till att ha spottar eller ledlist

Vi kommer också att ha stänkskydd i samma material som bänkskivan (stenliknande komposit), troligtvis 20cm hög. Funderar dock på var vi ska sätta eluttagen. Vi tänker att det är snyggast strax över stänkskyddet, nära fönstrena.
Har ni tips/bilder på hur ni har gjort?

Vi satte in 30cm i hela köket i förra. Mkt nöjda med det, dock stänkskydd i rostfritt vid spisen upp till fläkt, i kvartskomposit Noble Ivory White. Här "gömde" vi uttagen i kortändarna av köket samt under det enda överskåpet som fanns.

I det kök vi bygger nu blir det 30cm igen, denna gång i Viscount White både bänk och stänk.
Här monterar vi dubbla uttag från Schneider exxact antracit ca 1cm ovan stänkskyddet stående. kan lägga in bild när det är på pats.

bild från vårt förra kök.
p.jpeg

• Gilla
Vårflod och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.