Vi har tänkt så här...

Vår bardisk har normal arbetshöjd dvs 90cm.
Den är en "förlängning av arbetsskivan i köket i vinkel med bänkskåp under" (hänger ni med ? ;D )

Men eftersom vi älskar rödvin måste det funka för lite skönt barhäng oxå...tata... vi har en barpall som är lite lägre ihöjd(det finns två höjder på barpallar!)

Så summasumarum; till vardags när vi lagar mat, bakar å pysslar har vi en STOR arbetsyta  :)
Och när vi vill dricka rödvin ur de stora glasen så passar det utmärkt med den lite lägre barhöjden  ;)  ;D

Mina vänner... världsklass om jag får säga det själv!  ;D


 
Vi ska ha 110 cm höjd på vår bardisk!

Ett U-kök där ena sidan på U:et är öppet med spishäll och fläkt samt 3 barstolar.
 
Vårat kök är oxå U-format  ;D

Vi har bara arbetsyta/barhäng på vår disk som är öppen mot matplats och vardagsrum.

Är det trevligt att njuta ett glas gott med stekos framför näsan?  ;)

OBS jag vet att det är en ganska vanlig lösning men är det verkligen optimalt?
 
Vår bardisk har normal arbetshöjd dvs 90cm.
Den är en "förlängning av arbetsskivan i köket i vinkel med bänkskåp under" (hänger ni med ? )

Men eftersom vi älskar rödvin måste det funka för lite skönt barhäng oxå...tata... vi har en barpall som är lite lägre ihöjd(det finns två höjder på barpallar!)
Vad har ni för sitthöjd på pallen då..?
Jag har sett att en vanlig sitshöjd på barstolar verkar vara 74 cm? Är dessa då lämpliga för en "bar" som är 110 hög?
Även vi kommer att ha U-kök med ena sidan öppen mot matdel/vardagsrum(med skåp under "baren"), dock sitter spis och fläkt mot väggen längre in i köket!

/Ulrika
 

"Våra låga barstolar (sitshöjd 63cm) är utformade för 90cm höga bord. "

Citat från älskade IKEA katalogen sid 236  ;D

Vår pall kommer från Bruka, det är deras kök/biblitekspall i vitt. Snygg och praktisk   ;)

 
Man steker väl inte mat jämt när man är i köket?? råkar man steka på ett par härliga biffar där det osar och stänker så det står härliga till ja då kan man ju temporärt flytta sig. Förövrigt så är det nog en angenäm upplevelse att sitt och hänga vid bardisken med ett glas rött när andra hackar lök, skär upp sallad och tillreder kötet..... :P
 

Man steker väl inte mat jämt när man är i köket??Helt rätt.  Ibland dricker vi bara rödvin  ;D


Skämt åsido. Vad jag menade var att det kanske känns lite trevligare att ha spisen lite "längre in" i köket, så ev vindrickandegäster slipper varma plattor, suset från fläkten samt stekoset från köttet.
 
emyran skrev:
Man steker väl inte mat jämt när man är i köket??
   

Helt rätt.  Ibland dricker vi bara rödvin  ;D


Skämt åsido. Vad jag menade var att det kanske känns lite trevligare att ha spisen lite "längre in" i köket, så ev vindrickandegäster slipper varma plattor, suset från fläkten samt stekoset från köttet.
Jag hoppas vår öppna lösning, med barhäng, vin och lite os fungerar... ;D

Längtar efter att få stå vid spisen och bara njuuuuuta... :) :) :)
 

Klart den kommmer att fungera! ;)

 
emyran skrev:
Klart den kommmer att fungera!  ;)
Jag vet ;) Vill bara vara lite ödmjuk mot alla som inte gjort en lika skön kökslösning...

Solen skiner ;D ;D ;D
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.