Hej!

Jag skulle (tillfälligt under den här vintern) vilja höja värmen i ett av rummen hemma, utan att ta hjälp av någon annan t ex en hantverkare.

Tänker jag rätt att jag enklast och billigast gör det genom att ställa in ett el-element? Vad bör jag i så fall tänka på när jag köper det?

Huset värms i övrigt upp med vattenburen värme/bergvärme, men värmen räcker inte till i det rummet.

Jag antar att alla dina rumstermostater är fullt öppna så som de flesta (felaktigen) säger det ska vara.
Du kan justera BV genom att höja kurvan ett par grader så får du lite högre temperatur i värmesystemsvattnet. Om det blir för varmt i de andra rummen så sänker du där lite med de lokala termostater som sitter på varje radiator.
Om temperaturen i det rummet är dock 5-6 grader för kallt är det kanske bättre att köpa ett billigt el-element med 1-2 kW effekt.

Vad används rummet till? Elelement är tyst vilket är bra om det är ett sovrum. En värmefläkt låter pga av att den har en fläkt, men fläkten sätter ju fart på luften och sprider värmen jämnare.

Köp ett begagnat om du vill komma billigt undan. Sålde själv nyligen ett för 200kr.

Hemingway Hemingway skrev:
Vad används rummet till? Elelement är tyst vilket är bra om det är ett sovrum. En värmefläkt låter pga av att den har en fläkt, men fläkten sätter ju fart på luften och sprider värmen jämnare.

Köp ett begagnat om du vill komma billigt undan. Sålde själv nyligen ett för 200kr.
Ja, det är ett sovrum

M Evronica skrev:
Huset värms i övrigt upp med vattenburen värme/bergvärme, men värmen räcker inte till i det rummet.
Låter som felaktigt injusterat värmesystem, samt att cirkulationspump går med för låg hastighet.

Misstänker att aktuella radiatorn sitter längst bort, flödesmässigt, ifrån värmepumpen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag antar att alla dina rumstermostater är fullt öppna så som de flesta (felaktigen) säger det ska vara.
Du kan justera BV genom att höja kurvan ett par grader så får du lite högre temperatur i värmesystemsvattnet. Om det blir för varmt i de andra rummen så sänker du där lite med de lokala termostater som sitter på varje radiator.
Om temperaturen i det rummet är dock 5-6 grader för kallt är det kanske bättre att köpa ett billigt el-element med 1-2 kW effekt.
Ja, så är det ju. Om man har beräknat radiatorer 100% korrekt så kan man köra med öppna termostater och då blir temperaturen korrekt. Men det är så mycket som påverkar vilken värme ett rum måste tillföras så det går i princip inte.

Då återstår att se till så att varmvattnet som pumpas runt är varmt nog och med flöde tillräckligt för att förse varje rum med den effekt som behövs. Sen stryper man ner med termostater som reglerar varje radiator efter faktiskt temperatur i rummet.

Nackdelen med detta är ju förstås att man pumpar upp tryck som man sen stryper. Det är i sig ett slöseri så man bör ju minimera trycket. Likaså är det slöseri att värma vattnet till högre temperatur än nödvändigt, verkningsgraden minskar ju högre man behöver värma.

Så jag skulle säga att Thomas variant är vad man bör göra. Höj kurvan alternativt höj pumpen så att du får tillräckligt med effekt i rummet, stryp sen ner övriga.

Det finns ju förstås pumpar som känner av motståndet i kretsen, är motståndet högt (varma rum, termostater stryper) så minskas pumpens hastighet och tvärt om. Sen är det ju en beräkningsövning att se om det ens går att räkna hem pumpen, ens vid nyinstallation eller om en enkel standard räcker.

Sätt in ett större vattenburet element så blir det fler watt som värmer rummet

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om man har beräknat radiatorer 100% korrekt så kan man köra med öppna termostater och då blir temperaturen korrekt.
Men det är ju bara teoretiskt och funkar bara om yttertemperaturen, solinstrålningen och temperaturbehovet är alltid konstant. Verkligheten är en annan.
Konstigt att myten om fullt öppna termostater vid BV håller sig fortfarande.

• Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Jag vill då inte hålla med riktigt.. jag har strypit in elementen å kör fullt öppna termostater å låter innegivare känna av när det blir en övertemp i huset å sänker framledning lite. Nackdelen blir att för oss att ex köket blir lite varmare innan innegivaren känner av värmen å stryper men det är inget vi känner är ett problem. Fördelen att vi inte behöver termostater som ska funka som dom ska å köpa nya när dom krånglar å att det är risk att olika familjemedlemmar är å skruva på termostaterna. Då behöver inte värmepump gå på högre framledningstemp än nödvändigt. Har man inte innegivare så blir det självklart lite svårare med att få jämn temp inne då ex solinstrålning kan höja tempen markant inne utan att vp tar hänsyn till det. Då kan ju termostater vara ett alternativ så länge kurva å injustering är rätt ställt. Vi har väldigt mycket nytta av innegivaren framförallt vår å höst då solen värmer huset ganska mycket

Det kanske funkar för dig men jag tror inte det funkar för alla. Drar man på en braskamin i något rum så sänker inte radiatorn där och då blir det för varmt. Och om tant Angda kommer till jul och behöver lite extra värme i gästrummet så går inte det heller.

V Vector skrev:
Jag vill då inte hålla med riktigt.. jag har strypit in elementen å kör fullt öppna termostater å låter innegivare känna av när det blir en övertemp i huset å sänker framledning lite. Nackdelen blir att för oss att ex köket blir lite varmare innan innegivaren känner av värmen å stryper men det är inget vi känner är ett problem. Fördelen att vi inte behöver termostater som ska funka som dom ska å köpa nya när dom krånglar å att det är risk att olika familjemedlemmar är å skruva på termostaterna. Då behöver inte värmepump gå på högre framledningstemp än nödvändigt. Har man inte innegivare så blir det självklart lite svårare med att få jämn temp inne då ex solinstrålning kan höja tempen markant inne utan att vp tar hänsyn till det. Då kan ju termostater vara ett alternativ så länge kurva å injustering är rätt ställt. Vi har väldigt mycket nytta av innegivaren framförallt vår å höst då solen värmer huset ganska mycket
Hej
Jo men detta talar emot individuell comfort.
En tillräckligt hög värmekurva för att uppnå önskad temperatur i det ”varmaste” rummen för att sedan använda termostat i de rum man vill ha svalare i .
Rumstermostaten ersätts då av termostat i varje rum och alla får då den temperatur som den vill ha.
Oftast brukar det ofta råda viss diskrepans inom familjen om vad som är rätt temperatur och att då de den frusnare delen av familjen får möjlighet att själv reglera temperaturen tar bort många konflikter 👍🏻.
Själv har jag förlorat det slaget och tar på mig extra kläder då jag själv inser att det är värre med en för hög temperatur än en för låg😂.

Vi män (jag skriver så för att det oftast är män som tagit makten över uppvärmningssystemet) ofta ser på saker som i våra ögon är ”rationella ” som tex att det kostar pengar att ha högre inomhustemperatur. Är vår snålhet rätt väg att gå? Många lägger otroligt mycket tid och pengar på ”smart styrning” av sitt hus. Som hobby betraktat är det helt okej att spendera pengar på sin hobby men att då som många gör försöka ursäkta det med en energibesparing blir ofta skrattretande 😁

Sorry att jag svävade iväg från ämnet men ofta inverkar det jag skriver om familjerelationer..

B Björkskär skrev:
Hej
Jo men detta talar emot individuell comfort.
En tillräckligt hög värmekurva för att uppnå önskad temperatur i det ”varmaste” rummen för att sedan använda termostat i de rum man vill ha svalare i .
Rumstermostaten ersätts då av termostat i varje rum och alla får då den temperatur som den vill ha.
Oftast brukar det ofta råda viss diskrepans inom familjen om vad som är rätt temperatur och att då de den frusnare delen av familjen får möjlighet att själv reglera temperaturen tar bort många konflikter 👍🏻.
Själv har jag förlorat det slaget och tar på mig extra kläder då jag själv inser att det är värre med en för hög temperatur än en för låg😂.

Vi män (jag skriver så för att det oftast är män som tagit makten över uppvärmningssystemet) ofta ser på saker som i våra ögon är ”rationella ” som tex att det kostar pengar att ha högre inomhustemperatur. Är vår snålhet rätt väg att gå? Många lägger otroligt mycket tid och pengar på ”smart styrning” av sitt hus. Som hobby betraktat är det helt okej att spendera pengar på sin hobby men att då som många gör försöka ursäkta det med en energibesparing blir ofta skrattretande 😁

Sorry att jag svävade iväg från ämnet men ofta inverkar det jag skriver om familjerelationer..
Precis som du skriver har jag inte makten över värmesystemet, så jag behöver därför en fristående lösning (i planen ingår att betala mer för elräkningen så ingen behöver stressa upp sig över det. Ingen kommer heller att utsättas för ofrivillig värme 🙂)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.