Hej,
Har nyligen köpt första huset och har ett garage som är ca 10.2m x 6,5m där jag skulle vilja få in en billyft.
Var endast reglat och helt öppet uppåt när jag köpte det så har gjort iordning väggarna och har nu taket kvar.
Just nu är det vad jag tror kallas W takstolar.
Garaget har betongpannor och ligger i snözon 2.5.

Skulle vilja göra som en ”box” vilket betyder att 4 takstolar behöver modifieras. Takstolarna sitter med 1200cc förutom de två sista mot kortsidan som sitter med 600cc.

Det jag funderar på är om det går att är sätta en limträbalk i nock från den sista takstolen som skall vara kvar ut till kortsidan och flytta upp underarmen ca 1.2m. Sen sy igen en del av triangeln med en grövre plywood samt göra likadant med trianglarna som blir längst ner.

Borde detta räcka eller måste man ha ytterliggare två stycken limträbalkar på sidorna?

Se gärna min halvfula skiss hur jag tänkt.

Har tänkt att boka rådgivning men skulle vilja ha lite mer info först.

Med vänlig hälsning,
Niklas

• Handritad skiss av takstolmodifikation för garage med mått och limträbalkar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår jag dig rätt så vill du att nockbalken ska vila på gavel och en ”hel takstol”? Det kanske går men då det sannolikt inte går att verifiera bl.a. takstolens knutpunkter mm kan det kanske vara enklast att lägga en tvärbalk mellan långsidorna. Vilka dimensioner har du på överramen? Dessa kanske måste förstärkas i de omgjorda takstolarna. Förstärker du dessa kan du även ta bort de ”överblivna” diagonalerna.

• Gilla
nikoo
  • Laddar…
Hej,
Och tack för svar.
Ja precis så var det jag tänkte, sen sy ihop med trianglarna med plywood för att motverka att det rör sig åt sidorna.
Hur menar du med tvärbalk mellan långsidorna? Blir inte det i princip det den delen som jag vill ta bort för att få en högre takhöjd eller är jag helt ute och cyklar nu?

Både underarmen och överarmen är 45x145.
Laddade upp en bild om det är till hjälp.

Med vänlig hälsning,
Niklas

• Takstolar med plywoodförstärkning och triangelformade förband i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bossespecial skrev:
Förstår jag dig rätt så vill du att nockbalken ska vila på gavel och en ”hel takstol”? Det kanske går men då det sannolikt inte går att verifiera bl.a. takstolens knutpunkter mm kan det kanske vara enklast att lägga en tvärbalk mellan långsidorna. Vilka dimensioner har du på överramen? Dessa kanske måste förstärkas i de omgjorda takstolarna. Förstärker du dessa kan du även ta bort de ”överblivna” diagonalerna.
N nikoo skrev:
Hej,
Har nyligen köpt första huset och har ett garage som är ca 10.2m x 6,5m där jag skulle vilja få in en billyft.
Var endast reglat och helt öppet uppåt när jag köpte det så har gjort iordning väggarna och har nu taket kvar.
Just nu är det vad jag tror kallas W takstolar.
Garaget har betongpannor och ligger i snözon 2.5.

Skulle vilja göra som en ”box” vilket betyder att 4 takstolar behöver modifieras. Takstolarna sitter med 1200cc förutom de två sista mot kortsidan som sitter med 600cc.

Det jag funderar på är om det går att är sätta en limträbalk i nock från den sista takstolen som skall vara kvar ut till kortsidan och flytta upp underarmen ca 1.2m. Sen sy igen en del av triangeln med en grövre plywood samt göra likadant med trianglarna som blir längst ner.

Borde detta räcka eller måste man ha ytterliggare två stycken limträbalkar på sidorna?

Se gärna min halvfula skiss hur jag tänkt.

Har tänkt att boka rådgivning men skulle vilja ha lite mer info först.

Med vänlig hälsning,
Niklas
Såg att jag missat att tillägga att väggarna som blir i "boxen" skall isf vara grov plywood från "sista hela takstolen" till gaveln som är laskad vilket borde fungera som en sidobalk, istället för att ha limträ där. Får för mig att en stående plywood borde ha väldigt hög bärighet?

Hej, genomfördes detta projektet? Intresserad i eget intresse @nikoo

N nikoo skrev:
Såg att jag missat att tillägga att väggarna som blir i "boxen" skall isf vara grov plywood från "sista hela takstolen" till gaveln som är laskad vilket borde fungera som en sidobalk, istället för att ha limträ där. Får för mig att en stående plywood borde ha väldigt hög bärighet?
Hur löste du det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.