A Adamrenoverar skrev:
Hej!

Jag har nu fått den uppdaterade offerten. Denna "uppdaterade" offert var på 5k mer. Jag kommer att acceptera den summan och inte bestrida då jag verkligen behöver pumpen nu för att bygget skall kunna fortsätta. Jag befarade att det skulle vara värre då det skiljer ca 25k om jag skulle beställa pumpen idag.

Pumpen är en IVT luft/vatten. Såg att någon frågade om detta tidigare.

Känner att man har mer kött på benen nu rent juridiskt. Har mött en hel del skojare inom denna branschen så gäller verkligen att ha koll har man märkt, annars blir man överkörd tyvärr.
Får man fråga vilken leverantör det gäller?

Beställde själv en ny BVP från Polarpumpen i Augusti och accepterade den offerten då. Så vitt jag kan läsa mig till finns det ingen friskrivning från deras sida om att priserna kan förändras. Nu 8 månader senare ska installationen bokas in samtidigt som samma BVP kostar 20k mer idag. Ska bli intressant vad slutfakturan kommer visa..

K KungAnka skrev:
Jag beställde en pump av Byggmax, som väl ändå måste vara ett stort företag. Medan jag väntade gick priset upp 20.000 kr men dom höll avtalet och levererade efter överenskommelse.

Undrar om TS leverantör hade sänkt priset om hans inköpspris gått ner? Eller om han hoppat upp en pinne i rabattstegen hos Ahlsell.
Byggmax är ju ett stort företag, så de har nog inga problem med att leverera efter överenskommelse, om de nu inte säkrat upp sig.
I TS fall tolkar jag det som att det är en mindre installatör. Där kan några försenade värmepumpar vara ett betydande avbräck. Nu verkar de ju kommit med ett bud som kanske kan ses som godtagbart med tanke på situationen.
Tyvärr är det som alltid inte samma sak att ha rätt och få rätt.

E EB2 skrev:
Noterar att du ofta hoppar in i trådar och försvarar hantverkare och deras leverantörer samt tar ställning mot konsumenter. Ganska uppenbart att du gör det av ett syfte. Antagligen är du installatör själv. Men sluta sprid rena felaktigheter. I det här fallet ska givetvis TS inte betala mer än vad som står i offerten.
Klart TS endast skall betala enligt offerten, förutsatt att han beställt och fått ett ordererkännande med samma pris?!?

T Tommynorskens skrev:
Klart TS endast skall betala enligt offerten, förutsatt att han beställt och fått ett ordererkännande med samma pris?!?
Men det är ju det han inte har fått. De tänker ju höja priset jämfört med offerten. Är du inte läskunnig?

E EB2 skrev:
Men det är ju det han inte har fått. De tänker ju höja priset jämfört med offerten. Är du inte läskunnig?
Vad har du ätit för nåt till frukost idag? Taggtråd?

Du är medveten att om han beställer en offert så får man oftast ordererkännande nån eller några dagar senare när hantverkaren beställt produkten kunden vill ha. DÅ borde man sett om det va nån prisskillnad. Om sen leverantören vill ha mer betalt så är det faktiskt hantverkarens bekymmer.

Jag råkade ut för en liite liknande situation när jag beställde fiber till villan.

I området finns Telia fiber, som jag först hade skippat. För jag har på förekommen anledning inställningen att ha så lite med Telia att göra som möjligt.

Men så kom ett erbjudande från Bahnhof, för om jag minns rätt 12 000. Telia ville då ha 32 000. Banhof hyr in sig på Skanovas (Telia) fiber. Så prisskillnaden var ju lite lustig.

Jag beställde, fick orderekännande. Då återkom Banhof, Skanova hade då meddelat att i just vårt område gällde inte deras pris. Utan Bahnhof behövde höja till 16 000. Jag menade att jag har ju fått en orderbekräftelse på 12 000. Varvid Banhof pekar på en klausul i avtalet att de har rätt att inte installera alls.

Jag gick ändå vidare med Banhof. Och det blev ungefär lika mycket strul med Skanova omkring installationen, som allt annat med Telia. De måste gått med saftig förlust. De arbetade totalt ca 70 mantimmar med att gräva två 30x30 cm hål i gatan, och 15 m handgrävt dike på vår gräsmatta (typ 20 cm djupt). Och hade en grävmaskin på plats i en dryg vecka för hålen i gatan, plus en lastbilstransport med varningsskyltar och betongavspärrningar för grävningen (det kör ca 10 bilar per dag på gatan...).

Och så fungerade det givetvis inte.... Normalt för Telia.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Greyoso Greyoso skrev:
Får man fråga vilken leverantör det gäller?

Beställde själv en ny BVP från Polarpumpen i Augusti och accepterade den offerten då. Så vitt jag kan läsa mig till finns det ingen friskrivning från deras sida om att priserna kan förändras. Nu 8 månader senare ska installationen bokas in samtidigt som samma BVP kostar 20k mer idag. Ska bli intressant vad slutfakturan kommer visa..
Kan uppdatera mitt egna svar nu då Polarpumpen hörde av sig då deras lokala tekniker inte längre gick att använda. Resulterade i att jag fick ändra i beställningen och ta bort installationen. Däremot levereras pumpen som avtalat till avtalat pris, men att jag själv får hitta en installatör. Måste säga att jag tyckte det var väldigt pragmatiskt samt att de faktiskt höll sig till avtalat pris från augusti, vilket är 20'000 kr mindre än vad de kostar idag.

Vet att det finns många negativa poster om Polarpumpen i forumet, men jag vill passa på att lyfta dem utifrån detta.

• Gilla
KungAnka och 1 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
….
Tyvärr är det som alltid inte samma sak att ha rätt och få rätt.
Men det är ju inte fel att få båda. Som mig.

Greyoso Greyoso skrev:
Kan uppdatera mitt egna svar nu då Polarpumpen hörde av sig då deras lokala tekniker inte längre gick att använda. Resulterade i att jag fick ändra i beställningen och ta bort installationen. Däremot levereras pumpen som avtalat till avtalat pris, men att jag själv får hitta en installatör. Måste säga att jag tyckte det var väldigt pragmatiskt samt att de faktiskt höll sig till avtalat pris från augusti, vilket är 20'000 kr mindre än vad de kostar idag.

Vet att det finns många negativa poster om Polarpumpen i forumet, men jag vill passa på att lyfta dem utifrån detta.
Men hur lätt är det att hitta en installatör som vill göra jobbet utan att få sälja pumpen?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Men hur lätt är det att hitta en installatör som vill göra jobbet utan att få sälja pumpen?
kanske visar sig svårt, jag vet ärligt talat inte, men jag vill nog ändå tro att det borde gå (har ingen brådska heller då allt fungerar utan problem och jag byter preventivt). Skulle det visa sig omöjligt borde den kunna säljas oanvänd till minst inköpspris iom bristen och den idag kostar 20’000kr mer med 6-9mån leveranstid.

A ajn82 skrev:
Tror det är svårt. Det är materialen som gör att jobben går ihop sig. Iaf för oss.

A
S Styrtekniker skrev:
Tror det är svårt. Det är materialen som gör att jobben går ihop sig. Iaf för oss.
så är det.
Men klart det går dock kommer man på betala extra för det motsvarande den summan.
Så det blir ingen vinst

S Styrtekniker skrev:
intressant. Jag har ju som sagt dålig insikt i branschen, men i dessa tider då leveranstiderna är så långa och därmed och försäljningarna. Borde det då inte vara positivt med ett jobb där all materiel finns på plats (oavsett förlust av ev. marginaler?)
I slutändan är det ju trots allt en garanterad inkomst utan dröjsmål? Har som sagt ingen insikt men känns väldigt konstigt att tacka nej till det?

men jag har trådar ute och får jag negativa svar så skickar jag ev även tillbaka den inom ramen för öppet köp.

Greyoso Greyoso skrev:
intressant. Jag har ju som sagt dålig insikt i branschen, men i dessa tider då leveranstiderna är så långa och därmed och försäljningarna. Borde det då inte vara positivt med ett jobb där all materiel finns på plats (oavsett förlust av ev. marginaler?)
I slutändan är det ju trots allt en garanterad inkomst utan dröjsmål? Har som sagt ingen insikt men känns väldigt konstigt att tacka nej till det?

men jag har trådar ute och får jag negativa svar så skickar jag ev även tillbaka den inom ramen för öppet köp.
Om kunden och installatören kan komma överens och vara det tills garanti tiden gått ut, så är det inga problem. Det ligger på installatören att inte vara oskälig. Tex med konstiga och överdrivna utgiftsposter. Måste man ta ut en högre timtaxa, så är så. Passar det inte kunden. Så får kunden välja någon annan. Och att kunden förstår att installatören ska kunna leva på sitt yrke. Och bla kunna betala kostnader som kunden inte tänker på. Sen tror jag inte att alla hantverkare bor kungligt, kör RR och åker utomlands 4 ggr om året. För jag vet att jag inte gör det. Fast jag är ju bara anställd.

• Gilla
Greyoso
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Om kunden och installatören kan komma överens och vara det tills garanti tiden gått ut, så är det inga problem. Det ligger på installatören att inte vara oskälig. Tex med konstiga och överdrivna utgiftsposter. Måste man ta ut en högre timtaxa, så är så. Passar det inte kunden. Så får kunden välja någon annan. Och att kunden förstår att installatören ska kunna leva på sitt yrke. Och bla kunna betala kostnader som kunden inte tänker på. Sen tror jag inte att alla hantverkare bor kungligt, kör RR och åker utomlands 4 ggr om året. För jag vet att jag inte gör det. Fast jag är ju bara anställd.
ber verkligen om ursäkt Styrtekniker om du uppfattade mitt svar som spydigt. Var absolut inte min mening. Fullt införstådd i att det kan innebära ett högre pris och tror/hoppas inte att jag skulle komma undan billigare. Utan bara om det är genomförbart eller inte. Mitt svar var främst utifrån att det enligt min oinsatta syn är ett ”smidigt jobb” utifrån att det inte behöver inväntas en eventuellt försenad leverans. Men jag vet som sagt ingenting om hur hårt trycket är för stunden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.