Börjar med lite bakgrundshistoria av hur jag hamnade i huset och hur konstruktionen ser ut idag.

Jag flyttade 2011 in i huset som jag köpta av min farmor när hon flyttade till lägenhet, hon i sin tur köpte stugan i början av 90-talet och den rustades och byggdes ut runt -95. När huset rustades sattes det in ett nytt innertak under det gamla med 45 reglar och gips vilket har resulterat i en takhöjd på dryga 214cm vilket jag tycker känns lite trångt när man är 2m lång...

Jag har nu planer på att renovera köket som inte uppfyller mina "krav" och skulle i samband med detta vilja höja innertaket och börjat kolla om möjligheten finns och är rimlig att utföra.

Ovanför köket finns endast en kallvind med gamla "isoleringen" kvar vilket är en blandning av löv, barr, pinnar och annat skräp och ovanpå det ligger det 120mm glasull. Det jag kommit fram till när jag undersökt hur det ser ut verkar det vara en låda byggd innanför dem timrade väggarna och vad jag kan se är det ingen bärande konstruktion där.

Det jag skulle vilja göra är att såga bort det gamla innertaket och utnyttja utrymmet uppåt för att höja innertaket rejält för att få mer rymd i rummet.

Väggen mellan kök och sovrum/hall går vid den vertikala stocken och efter det kan jag inte hitta någon typ av bärande konstruktion, takstolarna vilar på stockarna som går bortåt på fotot samt ytterväggen.
IMG_20140218_184001_small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så min plan är att ta bort det nuvarande taket och bygga ett nytt innertak över den befintliga "lådan" som finns där.

Jag har dock aldrig gjort några såna här ändringar och behöver en del tips och råd på vad och hur man ska göra det. Planen är att det ska bli någon liknande bilden nedan när det är klart.
sideview.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en del frågor jag skulle vilja har svar på och har ni några fler tips och förslag är dem välkomna.

1. Hur grova bör reglarna vara i konstruktionen?
  2. Hur ska konstruktionen se ut? (gips > glespanel > ångspärr > takbjälke/isolering > vindpapp)?
  3. Hur tjock isolering behövs?
  4. Vad bör jag tänka på om jag vill montera LED-spottar i taket?

Som sagt är alla tips och all kritik välkommen, då jag vill göra det ordentligt. :)

//Daniel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.