3 003 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Höja ett lutande trägolv 35mm
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Hej har ett lätt lutande trägolv in köket byggt 1935 som behöver komma upp i nivå som övriga golv (35mm)
Rummet är 3.5x3m (ca 10kvm)
Har en idé om att lägga råspont 20mm. för att sen
Lägga flytspackel sistabiten (15-17mm)
Har också en tanke om att försöka räta upp lutningen med rådponten.
Då jag googla på detta dök nivellgolv upp.
Detta hade ju varit sjukt smidigt att justa in reglarna i rätthöjd och köra på tex. Råspont.
Verkar dock som om man måste lägga deras golvskiva för att få upp styrkan. Har en känsla av att det kommer dra iväg i pris?
Ett proffs hade säkert flytspacklat upp allt ihop, men är rätt många hål och skarvar i bef. trägolv med sågspon under. Dessutom är jag amatör så att flytspackla så mycket lär sluta illa?
Tacksam för alla tips
Rummet är 3.5x3m (ca 10kvm)
Har en idé om att lägga råspont 20mm. för att sen
Lägga flytspackel sistabiten (15-17mm)
Har också en tanke om att försöka räta upp lutningen med rådponten.
Då jag googla på detta dök nivellgolv upp.
Detta hade ju varit sjukt smidigt att justa in reglarna i rätthöjd och köra på tex. Råspont.
Verkar dock som om man måste lägga deras golvskiva för att få upp styrkan. Har en känsla av att det kommer dra iväg i pris?
Ett proffs hade säkert flytspacklat upp allt ihop, men är rätt många hål och skarvar i bef. trägolv med sågspon under. Dessutom är jag amatör så att flytspackla så mycket lär sluta illa?
Tacksam för alla tips
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Bryt upp befintligt golv och sätt en regel på sidan av alla golvåsar och sätt de på ”rätt höjd”.
Sedan golvspån på reglarna.
Protte
Sedan golvspån på reglarna.
Protte
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Hmm det var ytterligare en variant jag inte tänkt på.prototypen skrev:
Dock måste jag ju då höja alla befintliga reglar i golvet? Och har de satt sig mm. Hmm.
Kanske man bara kör regelvinkel järnbeslag och fäster i bef. Reglar och sen in i nya då de ligger på rätt höjd?
Står befintliga golvbjälkar på stenar/plintar?
Pumpa upp med domkraft och lägga emellan något av lämplig tjocklek?
Pumpa upp med domkraft och lägga emellan något av lämplig tjocklek?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Om du tar en 34x120 och limskruva den på sidan av befintliga golvåsar behövs inga järnbeslag, lim + skruv.D Daniel Larsson skrev:
Och sätt på rätt höjd.
Protte
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Källare under = tunntbetongtak sen träreglar sedan kommer sågspån och bef. Köksgolv (gamlat råspontgolv..
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Nu blev det krångligt igen..pacman42 skrev:
Är ju inte konstigt om det satt sig 1cm
På 100år.. borde ju gå och ljuga upp dem i nivå nu utan det fortsätter sätta sig?
Jag gjorde nåt liknande i våras med gott resultat. Jag rev upp plankgolvet och salade på reglar på befintliga golvreglar så jag fick det i rätt nivå.
Tog vad jag hade hemma så det blev 45x120 som jag limmade och skruvade i befintliga reglar.
Det va en del av en utbyggnad som hade satt sig för 10-15 år sedan men sen efter det inte rört sig.
Tog vad jag hade hemma så det blev 45x120 som jag limmade och skruvade i befintliga reglar.
Det va en del av en utbyggnad som hade satt sig för 10-15 år sedan men sen efter det inte rört sig.
Bara man vet vad som satt sig och varför, eller om man vet att det inte rört sig på många år. Jag lyfte en utbyggnad med domkraft och rätade upp den, grävde ur de gamla plibtarna och ghlt nya som gick ned till frostfritt djup för att vara säker på att få en stabil grund för en utbyggnad. Men då jag misstänkte vad felet var så ville jag inte riskera något genom att sala för att kompensera.D Daniel Larsson skrev:
På min altan så hade jag liknande problem, där var dock problemet så stort att jag kombinerade att lyfta den och att kompensera när jag lade ny yta på den. Där är jag inte av med problemet utan där lyfter jag vart tredje år ungefär (en av stolparna står för nära dagvattenbrunnen och då kommer plinten aldrig att bli stabil).
Det
Klicka här för att svara