Vilket grymt forum det här är!
Jag försökte hitta lite trådar om höjande av innertak men hittar inga bilder som liknar konstruktionen på vår kallvind.
Har ett om/till-byggt hus från 2008 men vardagsrummet som ligger i gamla delen (sommarstuga från ca 50-tal) har väldigt lågt i tak, med pärlspont som innermaterial, och vi funderar på olika möjligheter att höja det innertaket.
Att gå ända upp i nock hade såklart varit finast, men inget måste. Och jag har inget emot synliga bjälkar. Men kanske finns betydligt enklare sätt att skapa rymd, som jag ändå tycker är det viktigaste.
Tänkte be om tips och synpunkter!
Och fråga om det finns anledning till att det är så himla många stödben (?)
Rummet är ca 4x5m. öppen yta.
Hälsning och tack för en bra sida!!
Anna Sofia
Jag försökte hitta lite trådar om höjande av innertak men hittar inga bilder som liknar konstruktionen på vår kallvind.
Har ett om/till-byggt hus från 2008 men vardagsrummet som ligger i gamla delen (sommarstuga från ca 50-tal) har väldigt lågt i tak, med pärlspont som innermaterial, och vi funderar på olika möjligheter att höja det innertaket.
Att gå ända upp i nock hade såklart varit finast, men inget måste. Och jag har inget emot synliga bjälkar. Men kanske finns betydligt enklare sätt att skapa rymd, som jag ändå tycker är det viktigaste.
Tänkte be om tips och synpunkter!
Och fråga om det finns anledning till att det är så himla många stödben (?)
Rummet är ca 4x5m. öppen yta.
Hälsning och tack för en bra sida!!
Anna Sofia
Hej,
Med tanke på de begränsade spännvidderna, så borde det ju spontant gå att växla av.
För mer konkret svar, så ta kontakt med en byggingenjör.
Återkom gärna med ritning (om det finns), dimensioner på takstolarna samt ett foto på huset utvändigt så trillar det nog in mer tips
Med tanke på de begränsade spännvidderna, så borde det ju spontant gå att växla av.
För mer konkret svar, så ta kontakt med en byggingenjör.
Återkom gärna med ritning (om det finns), dimensioner på takstolarna samt ett foto på huset utvändigt så trillar det nog in mer tips
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den lösning som jag kan se framför mig är en ny nockbalk som bär upp takstolarnas överramar. Dessa senare kan eventuellt behöva förstärkas, det beror på deras storlek i förhållande till de laster som är aktuella. Nuvarande fackverkstakstolar går inte att bygga om med bra resultat, utan måste då tas bort.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Vi gjorde det i o f s ganska omfattande genom att byta takstolar. Självbärande saxtakstolar med lösisolering blev det. Vi gjorde detta i samband med takbyte så merjobbet blev inte så stort (haha)... vi passade på att växla av ytterväggen och sätta in ett skjutparti.
Juli
Idag
Golvet saknas dock ännu...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Golvet saknas dock ännu...
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Här är de nya takstolarna på plats. Med nockbalk/ryggåsar får man iofs något högre till tak men en mer komplicerad konstruktion eftersom nockbalken måste förankras. Med saxar behöver man i princip bara ta bort de gamla och dit med de nya.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Saxtakstolar blir snyggt, men sannolikt väsentligt dyrare. Med så låg taklutning som i TS fall känns vinsten tveksamt. Men en nockbalk kräver upplag, helst i form av limträpelare.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Så mycket dyrare vet jag inte. Vi betalade ca 17k för alla takstolar tillsammans, gjorde jobbet själv med hjälp av en kranbil. Limträbalk samt förstärkning av grund där den skall stå osv drar iväg det också. Men jag håller med om argumentet med lutningen. Vi har ca 8,5m spännvidd och fick 1,5m högre till tak. Kom ihåg att ni måste ha plats för isolering också, och gärna en luftspalt mot yttertaket!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Priset för en 6 meter lång nockbalk i limträ ligger runt 2 000 kr. Jag har dock inga favoriter bland taklösningar utan har alltid i min yrkesroll försökt hitta det optimala med hänsyn till funktion och konstruktion. Har man anledning att byta taket, kommer nya takstolar i ett helt annat läge. Generellt sett är saxtakstolar utrymmeseffektiva och kan klara spännvidder upp till 15 meter. De är många gånger mer praktiska än traditionella fackverk (typ W takstolar).
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Du har rätt, jag syftade enbart på att det krävs mer än bara en nockbalk för en sådan lösning. Kan man dock undvika att byta takstolar helt och hållet, bör det bli den bästa och mest ekonomiska lösningen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Galet att ta bort råspont/takreglar, höja taket och lägga tillbaka?
Tak & Vind -
Höja innertaket i sommarstuga
Byggmaterial & Byggteknik -
Nytt innertak i bostadsrätt - styrelsen kräver tillstånd
Bostadsrätt -
Höja innertak i samband med tilläggsisolering
Tak & Vind -
Vettigt att höja innertak till nock? Västkuststugan
Tak & Vind