2 827 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Högtryckstvätt för enklare bruk - Budget <2000 kr
Hej, kollar på högtryckstvättar men vill inte lägga ut för mycket pengar. Kollat in Stihl RE 98 som idag kostar 1689:- och storebror ca 3000:- . Även kollat lite på HÖGTRYCKSTVÄTT KÄRCHER K3 HOME T-RACE 150.
Tacksam för förslag på andra märken och modeller.
Användningsområden är tvätt av bil/cyklar/kajak, plattor etc.
Tack på förhand!
Mvh Daniel
Tacksam för förslag på andra märken och modeller.
Användningsområden är tvätt av bil/cyklar/kajak, plattor etc.
Tack på förhand!
Mvh Daniel
Redigerat:
Hej Daniel!
Här finns ett test. http://gds.se/verktyg/tradgaardsmaskiner/hogtryckstvatt/test-av-hogtryckstvattar-2
Har själv en KÄRCHER och är mycket nöjd med den. Tänk bara på att när du tvättar bilen, så trycker
högtryckstvätten in vatten där det aldrig kommer in vatten i vanliga fall. Det beror ju på hur ny bil du har,
men tänk dej för!
/P-O
Här finns ett test. http://gds.se/verktyg/tradgaardsmaskiner/hogtryckstvatt/test-av-hogtryckstvattar-2
Har själv en KÄRCHER och är mycket nöjd med den. Tänk bara på att när du tvättar bilen, så trycker
högtryckstvätten in vatten där det aldrig kommer in vatten i vanliga fall. Det beror ju på hur ny bil du har,
men tänk dej för!
/P-O
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej, jag har faktiskt två stycken och borde kunna avvara den ena.
Det är en liten enkel, som jag köpte för att göra rent botten på mina småbåtar,
och jag kan avvara den för en liten peng.
Problemet är att a) jag minns inte fabrikat och modell och b) den är i sommarstugan nu.
Men om du inte har bråttom utan kan vänta någon månad, så kanske vi kan diskutera vidare
För inte står du väl och högtryckstvättar nu mitt i "vintern"?
Det är en liten enkel, som jag köpte för att göra rent botten på mina småbåtar,
och jag kan avvara den för en liten peng.
Problemet är att a) jag minns inte fabrikat och modell och b) den är i sommarstugan nu.
Men om du inte har bråttom utan kan vänta någon månad, så kanske vi kan diskutera vidare
För inte står du väl och högtryckstvättar nu mitt i "vintern"?
Jag hade hoppats att jag hade fått hem foam-lancen och lite medel igår, då hade det blivit biltvätt i helgen.
Jag tvättar bilen även i några minusgrader, det fungerar bara man tänker till lite innan, förbereder med skållhett tvättvatten mm innan man börjar spola av, efter avslutad tvätt så torkar man bilen torr med sämskskinn/"våffel"duk som man blöter/sköljer/värmer i varmt vatten.
Jag hade en Kärcher K3 förut men tyckte bla att den var för klen, har idag en K7.
När man väl har börjat att spola av betongplattor med högtryckstvätt så blir man tyvärr tvungen att fortsätta eftersom ht:n sliter bort lite material så att mossa mm fastnar lättare.
Jag tvättar bilen även i några minusgrader, det fungerar bara man tänker till lite innan, förbereder med skållhett tvättvatten mm innan man börjar spola av, efter avslutad tvätt så torkar man bilen torr med sämskskinn/"våffel"duk som man blöter/sköljer/värmer i varmt vatten.
Jag hade en Kärcher K3 förut men tyckte bla att den var för klen, har idag en K7.
När man väl har börjat att spola av betongplattor med högtryckstvätt så blir man tyvärr tvungen att fortsätta eftersom ht:n sliter bort lite material så att mossa mm fastnar lättare.
När min kärcher 3.xxxxxx packade ihop så skruvade jag isär för att felsöka, men la ner då till och med motorlindningen var av plast 😉
Jag köpte då en stihl 198 sem var har funkat bra så i prisklassen >3000 kr så fåredrar jag stihl.
Sen vet jag att kärcher i högre prissegmentet är mycket bra.
Jag skulle kolla vikten och söka så tung högtryckstvätt som möjligt, då bra billig mekanik är tung. ☺
Jag köpte då en stihl 198 sem var har funkat bra så i prisklassen >3000 kr så fåredrar jag stihl.
Sen vet jag att kärcher i högre prissegmentet är mycket bra.
Jag skulle kolla vikten och söka så tung högtryckstvätt som möjligt, då bra billig mekanik är tung. ☺
Har en halvdyr/billig kärsher 497M på 2kW kostade typ 2500 för drygt 10 år sedan. Har dock fått byta ut pumpdelen/ventilpaket 2 går under dessa år då någon ventil/del börjat kärva så att start/stopp funktionen slog av/på hela tiden när tvätten inte användes samt gav lägre tryck.
Alla dessa delarna var tillverkade i plast och kunde köpas för ca 500 spänn. (Första gången fick jag dom med kraftig rabatt direkt feån kärsher i gbg) på ännu dyrare/bättre pumpar var tydligen pump/ventil paket av metall istället.
(Min tvätt var körd på rent kommunalt vatten när dessa problem uppstod)
Alla dessa delarna var tillverkade i plast och kunde köpas för ca 500 spänn. (Första gången fick jag dom med kraftig rabatt direkt feån kärsher i gbg) på ännu dyrare/bättre pumpar var tydligen pump/ventil paket av metall istället.
(Min tvätt var körd på rent kommunalt vatten när dessa problem uppstod)
Mitt problem när det är lite kallt är att avfettningen fryser.Demmpa skrev:
Fördelen med Nilfisk är att den klarar 60 graders vatten.
Men för dom som funderar på Nilfisk 145 som finns i alla butikshyllor så tipsar jag om att titta på 140 modellen innan.
https://consumer.nilfisk.se/sv/Pages/compareProducts.aspx?fids=16681;16555;
6 kilo lättare, matar mer vatten, drar lite mindre ampere, lite lägre höjd på den.
, slangen är dock 1 meter kortare
Dessa ligger på gränsen till vad äldre automatsäkringar klarar av att hantera så ni är beredda på det.
Men för dom som funderar på Nilfisk 145 som finns i alla butikshyllor så tipsar jag om att titta på 140 modellen innan.
https://consumer.nilfisk.se/sv/Pages/compareProducts.aspx?fids=16681;16555;
6 kilo lättare, matar mer vatten, drar lite mindre ampere, lite lägre höjd på den.
, slangen är dock 1 meter kortare
Dessa ligger på gränsen till vad äldre automatsäkringar klarar av att hantera så ni är beredda på det.
Klicka här för att svara