Grymt bra! 👏👍

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Amatörsnickaren skrev:
Jag frågade AudioPro (som tillverkat subwoofern jag har) om vad den ca 6 meter långa lågnivåkabeln (väldigt tunn och flexibel) de sänder med är av för typ och fick ett oväntat svar. De föreslår en skärmad enkelledarkabel som är väldigt tunn

[länk]

Eftersom svaren i denna tråd menat att en tjockare koax är bästa valet blev jag nu lite tveksam vad som verkligen behövs.

Från en leverantör av kablar fick jag förslaget att 1.6 mm2 area (typ denna kabel [länk]) skulle kunna fungera för bakkanalerna vilket vore bra då den är ganska tunn...
Eftersom ingen svarat så...ligger det till så här: Kablar är extremt viktiga. Utan kablar låter det nämligen ingenting :)...

En mycket förenklad lekmannaförklaring går ungefär som följer:
När det gäller kablage mellan apparater och mellan apparater och aktiva högtalare (alltså högtalare med inbyggda apparater i form av förstärkare, som t ex din subwoofer) så kan apparaterna, som innehåller en massa elektronik, konstrueras så att den sk impedansen ger en oerhört gynnsam signalöverföring, dvs det krävs mycket liten ström för att överföra signalen, därför kan kabeln göras tunn.

När det gäller passiva högtalare (som t ex gamla hederliga frontar eller "golvare"), så består dom av ett kabinett samt ett antal enkla, passiva "dumma" elektriska och elektromekaniska komponenter (själva högtalarmembranen med sina spolar, ett passivt delningsfilter osv) så kan inte impedansen anpassas alls lika bra, och det kommer behöva flyta mer ström i kablarna för att driva högtalarmembranen direkt, vilket gör att de eventuellt måste göras lite tjockare för att inte orsaka eventuellt hörbar distorsion. Väldigt förenklat kan man tänka på det hela som att din subwoofer, förutom lågnivåingången även måste kopplas till ett eluttag, som är källan som egentligen tillför effekten, emedan i en passiv högtalare måste högtalaren få all effekt från förstärkaren enbart, dvs det krävs lite tjockare kablar om man tänker lyssna på hysteriska nivåer under låååååång tid.

Så, för subben så kör med "sytråd" i längder under 100m, och för passiva högtalare så kör 0,75mm lampsladd eller vad som nu råkar vara billigast...

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Amatörsnickaren skrev:
Vist kostar kontakterna en slant och "kabelaudiofiler" kommer att invända mot att det blir två kontaktytor extra men detta handlar om bakkanaler till en 5.1 anläggning så för mig var det värt den eventuella minimala försämringen för att slippa ha kablar synligt dragna runt rummet (har dörrposter och annat som krånglar till det så att det varit extra svårt att få det snyggt).

Testade för skojs skull även att köra mina fronter via nya kablarna kabeln och panelerna - det lät också utmärkt i mina öron så om detta försämrat ljudet i någon mån får man nog vara en duktigare lyssnare än mig för att höra det....
Slappna av och njut istället :). Det finns många som säger att kablagets kvalitet är viktigt inom hifi. Dom är tyvärr förda bakom ljuset, alternativt "dyrkabeltillverkare". Det som spelar roll är, i fallande ordning:
Inspelningen kvalitet
Rummets akustiska beskaffenhet i kombination med högtalarnas konstruktion och kvalitet
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Förstärkaren/slutstegets transparens (förmåga att avge distortionsfritt ljud)
Källan transparens
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Extremt långa högtalarkablage
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Ingenting
Resten av kablaget

Typ.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.