14 137 läst ·
32 svar
14k läst
32 svar
Högtalarkabel för dragning i vanliga kabelrör?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 209 inlägg
Ja, fast lite försiktig får man vara. Det är skillnad på tillämpning. Högnivåkablar som högtalarkablar osv. är svårt att misslyckas med. Bara den inte är för tunn så går det mesta bra. Med lågnivåkablar så är det lite känsligare med skärmning osv. även om jag är ganska övertygad om att det inte spelar någon större roll hur många trådar det är bara rimliga parametrar är uppfyllda. (Och om någon skall övertyga om motsatsen så vill jag se mätprotokoll och dubbelblindtester med ljudingenjörer...pär h skrev:
Undrar om du inte kan använda TV-kabeln för lågnivåljud tillsubwoofern. Det finns någon skillnad på 50 och 75 ohm, och till subwoofer tror jag det ska vara 75 och med bruten skärm men jag tror att skillnaden till 50 ohm gör ganska liten skillnad. Någon annan vet nog bättre.
Det finns adaptrar för F-kontakt till RCA, F-kontakter skruvas på koaxkabeln.
Det finns adaptrar för F-kontakt till RCA, F-kontakter skruvas på koaxkabeln.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Förslag på lämplig koaxialkabel mottages med tacksamhet.pär h skrev:
Då har jag kollat med min källa. Och att dra obalanserat längre sträcka än upp till en meter var tydligen inte så bra då brumm kan förekomma. Så balanserat i första hand. I andra hand så får det bli coaxial kabel och då en 75 ohms Med fördel RG 59 med gulpläterade kontakter nästan vilka som helst duger så länge det är lödning. Den bör inte ligga bredvid 230 volt kabel pga av brumm.
Pär
Pär
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Då jag inte har så avancerade hembioprylar att det finns balanserade utgångar på förstärkaren (eller ingång på sub) får det nog bli koax då. Tack för informationen!
Lars stefan Det är faktiskt mätbart mellan flertrådig och enkeltrådig. Kolla i tidskriften musik och ljudteknik (molt) har säkerligen tagit upp det.
Och man bör välja tjocklek efter längd. Fast allt detta är egentligen inte så relevant vid bakgrundslysning. Men om man har ett dedikerat rum anpassat för ljud lysning så är det relevant.
Pär
Och man bör välja tjocklek efter längd. Fast allt detta är egentligen inte så relevant vid bakgrundslysning. Men om man har ett dedikerat rum anpassat för ljud lysning så är det relevant.
Pär
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 209 inlägg
Visst kan man använda 75 ohms-coax till subbas.Bryt INTE jorden, såvida inte förstärkaren i subbasen är jordad och även förstärkaren är det. Du har en utimpedans som är skitliten och en inimpedans på i storleken 10 kOhm, så 75 eller 50 spelar ingen roll, det är ju subbas det handlar om. Till högtalare, lampsladd eller vad som nu funkar att dra in i rören såvida det inte är 20-40 meter mellan förstärkare och högtalare, då får man börja fundera lite. Obalanserat eller balanserat, tja.... Med vettig kabel kan du dra många meter obalanserat. Ofta räcker ordinär billig lågnivåkabel från Kjell o company utmärkt.
Nu är inte jag audiofil, snarare realist. Har byggt studios od, där det bland annat kan ingå många meter obalanserat helt utan brumproblem eller problem med överhörning. Det viktigaste är att ha rätt jord.
Det finns t om de som hävdar att det hörs skillnad på olika optiska kablar, och olika coax-kablar. Det finns en lustig firma som säljer guldpläterade porslinsäkringar att sätta i centralen för att det ska låta bättre. Det finns även nät-kablage för åtskilliga tusenlappar som hävdas att de är bra. Men jag är skeptisk
Nu är inte jag audiofil, snarare realist. Har byggt studios od, där det bland annat kan ingå många meter obalanserat helt utan brumproblem eller problem med överhörning. Det viktigaste är att ha rätt jord.
Det finns t om de som hävdar att det hörs skillnad på olika optiska kablar, och olika coax-kablar. Det finns en lustig firma som säljer guldpläterade porslinsäkringar att sätta i centralen för att det ska låta bättre. Det finns även nät-kablage för åtskilliga tusenlappar som hävdas att de är bra. Men jag är skeptisk
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
I dagsläget är förstärkaren jordad men inte suben men möjligen kan jag lösa så att båda blir jordade (jag vill ha dem jordade för att kunna använda transientskydd).
Vad menar du med att "bryta" jorden i detta fall? Förstärkaren och subben har båda en RCA kontakt. En vanlig koax har en pol och en strumpa runt om - skall man koppla som visas i denna bildserie: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=162391?
Vad menar du med att "bryta" jorden i detta fall? Förstärkaren och subben har båda en RCA kontakt. En vanlig koax har en pol och en strumpa runt om - skall man koppla som visas i denna bildserie: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=162391?
Någon skrev bryta jorden, det som jag kallade att lyfta jorden. Det innebär att man inte ansluter jorden på ena änden av kontakten. Bägge apparater får jord via nätuttaget och har man då jord i signalkabeln kan det bli en jordslinga vilket kan ge brum. Men är inte bägge apparater jordade måste jorden finnas i signalkabeln. Nu har jag inte rättigheter att gå in på det forumet, är inte medlem, men om det är att ansluta mittledare till mittstift och skärm till hölje så är det helt korrekt 
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Ja det var så man anslöt. Ledsen att jag inte tänkte på att det krävdes registrering. . En sak jag inte tyckte såg så smart ut men kanske var bra var att man lödde fast skärmen i kontakten i stället för att lita till klämning som jag skulle försökt med....
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jag frågade AudioPro (som tillverkat subwoofern jag har) om vad den ca 6 meter långa lågnivåkabeln (väldigt tunn och flexibel) de sänder med är av för typ och fick ett oväntat svar. De föreslår en skärmad enkelledarkabel som är väldigt tunn
http://www.tme.eu/se/details/liycy1x0.14/ledningar-flertradiga-skarmade/lapp-kabel/4530101/
Eftersom svaren i denna tråd menat att en tjockare koax är bästa valet blev jag nu lite tveksam vad som verkligen behövs.
Från en leverantör av kablar fick jag förslaget att 1.6 mm2 area (typ denna kabel http://www.ljudfokus.se/produkt/jentech-sky-1,6-mm2-transparent-hogtalarkabel/2885/) skulle kunna fungera för bakkanalerna vilket vore bra då den är ganska tunn...
http://www.tme.eu/se/details/liycy1x0.14/ledningar-flertradiga-skarmade/lapp-kabel/4530101/
Eftersom svaren i denna tråd menat att en tjockare koax är bästa valet blev jag nu lite tveksam vad som verkligen behövs.
Från en leverantör av kablar fick jag förslaget att 1.6 mm2 area (typ denna kabel http://www.ljudfokus.se/produkt/jentech-sky-1,6-mm2-transparent-hogtalarkabel/2885/) skulle kunna fungera för bakkanalerna vilket vore bra då den är ganska tunn...
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Ett till (bättre) hjälpmedel än smörja är en medhjälpare. Att en drar och andra trycker gör hela skillnaden
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Arbetet gick bra. Jag drog två högtalarkablar (1,25mm koppararea) och en tun skärmad signalkabel i ett tomt elrör under golvet och satte två egentillverkade paneler i ändarna.
Kontakterna blev speakon (för högtalare) respektive RCA (för subwoofern).
Fixade också egna kablar med speakon i ena ändan och bananer i den andra för anslutning av högtalarna och förstärkaren.
Det jobbigaste med arbetet var att göra panelerna (hade varit lättare om man hade bättre verktyg och snickarkunskaper än jag har). En svårighet var att hålen i panelen måste ha precis storlek (fronten på speakon honorna är bara typ en millimeter större än hålet på två sidor) för att kontakterna skall gå i och hålet samtidigt skall täckas.
Speakon var annars en fröjd att jobba med, klarar grova kablar, har superbra dragavlastning och känns extremt stabila.
Vist kostar kontakterna en slant och "kabelaudiofiler" kommer att invända mot att det blir två kontaktytor extra men detta handlar om bakkanaler till en 5.1 anläggning så för mig var det värt den eventuella minimala försämringen för att slippa ha kablar synligt dragna runt rummet (har dörrposter och annat som krånglar till det så att det varit extra svårt att få det snyggt).
Testade för skojs skull även att köra mina fronter via nya kablarna kabeln och panelerna - det lät också utmärkt i mina öron så om detta försämrat ljudet i någon mån får man nog vara en duktigare lyssnare än mig för att höra det....
Kontakterna blev speakon (för högtalare) respektive RCA (för subwoofern).
Fixade också egna kablar med speakon i ena ändan och bananer i den andra för anslutning av högtalarna och förstärkaren.
Det jobbigaste med arbetet var att göra panelerna (hade varit lättare om man hade bättre verktyg och snickarkunskaper än jag har). En svårighet var att hålen i panelen måste ha precis storlek (fronten på speakon honorna är bara typ en millimeter större än hålet på två sidor) för att kontakterna skall gå i och hålet samtidigt skall täckas.
Speakon var annars en fröjd att jobba med, klarar grova kablar, har superbra dragavlastning och känns extremt stabila.
Vist kostar kontakterna en slant och "kabelaudiofiler" kommer att invända mot att det blir två kontaktytor extra men detta handlar om bakkanaler till en 5.1 anläggning så för mig var det värt den eventuella minimala försämringen för att slippa ha kablar synligt dragna runt rummet (har dörrposter och annat som krånglar till det så att det varit extra svårt att få det snyggt).
Testade för skojs skull även att köra mina fronter via nya kablarna kabeln och panelerna - det lät också utmärkt i mina öron så om detta försämrat ljudet i någon mån får man nog vara en duktigare lyssnare än mig för att höra det....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto